Де-факто в Києві стартувала передвиборна кампанія. Як свідчать агітаційні матеріали потенційних кандидатів у мери і політичних партій, що претендують подолати прохідний бар'єр до Київради, вибори пройдуть під знаком децентралізації. Бентежить лише те, що манну небесну киянам обіцяють ті, хто палець об палець не вдарив за час свого півторарічного перебування в столичному парламенті, довівши місто до критичного стану. Києву життєво необхідне перезавантаження влади. Але не косметичне, а капітальне. Таку думку в інтерв'ю нашому виданню висловив голова Ради Політичної партії місцевого самоврядування Олександр Кондрашов.

 

– Олександре Миколайовичу, Ви корінний киянин, який живе в Києві 41 рік. Які проблеми міського господарства Вас турбують найбільше?

– Не тільки мене, а й усіх киян, які живуть, працюють і виховують дітей у своєму рідному місті, турбує безліч проблем. Це небачена раніше корупція, хаотична забудова зелених зон та прибудинкових територій, побори в дитячих садках і школах, необґрунтовані захмарні тарифи на житлово-комунальні послуги, постійні аварії в інженерних мережах і підземних комунікаціях, загрози техногенних катастроф у вигляді Головного каналізаційного колектора та Бортницької станції аерації, згортання практично всіх соціальних програм підтримки малозабезпечених категорій населення, позбавлення пенсіонерів пільг на оплату послуг ЖКГ і проїзд у громадському транспорті. Проблем мільярд. Стан справ безпрецедентно критичний у всіх сферах життєдіяльності. І все це тому, що Київ ще не отримував за історію Незалежності України настільки некомпетентну, непрофесійну владу. У Київраді серйозний розкол в більшості. Столичний парламент перетворився на клуб політичного протистояння і бізнесових інтересів протиборчих груп, які періодично об'єднуються для розбазарювання землі, бюджетних ресурсів та іншої комунальної власності.

Мер не може ефективно управляти депутатським корпусом. У Київській міській державній адміністрації (КМДА) також повна плутанина. Мер публічно заявляє про те, що влада знайшла в бюджеті кошти для допомоги малозабезпеченим киянам. І тут же директор Департаменту соціальної політики КМДА Юрій Крикун робить заяву про позбавлення всіх категорій громадян пільг на оплату житлово-комунальних послуг. Пенсіонерам не повернули право безоплатного проїзду в тому ж метрополітені. Одне слово, влада просто вводить в оману киян.

– За підсумками аудиторської перевірки КМДА, з липня 2014-го по червень 2015-го, виявлено фінансові порушення на суму 578 млн грн. Віталій Кличко заявив, що ці факти свідчать не так про корупцію в стінах КМДА, як про відкритість влади та її принципову позицію щодо нещадної боротьби з цим явищем?

– Все це – не більш ніж цирковий фокус, коли на очах у здивованої публіки мер розпилює великою пилкою ящик з корупцією. Всім відомо, чим цей фокус закінчується. Наприкінці вистави корупція з'являється цілою і неушкодженою. У даній ситуації міські трюкачі попросту приховали від населення заключний акт фокуса.

Перевірка підтверджує тотальну корупційність, неспроможність чи небажання міських чиновників боротися з розкраданням.

Ви тільки вдумайтеся в цифри! За рік з міського бюджету було використано не за цільовим призначенням 578 млн. грн.! Ця сума практично еквівалентна витратам на освіту, які закладені в бюджеті 2015 року в обсязі 584, 7 млн. грн.

Чому мер спокійно спостерігав цілий рік за розкраданням бюджету та перейнявся фактом розкрадань тільки перед виборами? Чому раніше не запобігли злочину? Чи повернуть вкрадені сотні мільйонів у бюджет? Чи доведуть кримінальні справи до реальних вироків винним? Особисто я дуже в цьому сумніваюся. Принаймні за півтора року правління нинішньої влади жоден з чиновників не поніс покарання за корупційні діяння. З вкраденими грошима місто може попрощатися. Більше того, за лаштунками цього передвиборного цирку влада активно продовжує витрачати бюджетні мільйони на більш ніж сумнівні програми.

– Що Ви маєте на увазі?

– Я кажу про виділення з бюджету 23 мільйонів гривень на демонтаж мафів. Кличко обіцяв навести лад з розміщенням кіосків і нормально наповнювати за рахунок їх власників бюджет. У підсумку, кіосків менше не стає, пайових внесків з їх власників надходить в казну менше, ніж в минулі роки, але зате раз в десять збільшилися витрати на їх демонтаж! Підприємця роблять безправним, не даючи йому жодних гарантій при оплаті пайових на нормальну роботу. Кіоски можуть в будь-який момент демонтувати. А роблять це за рішенням спецкомісії КМДА приватні фірми, які й освоюють виділені з бюджету колосальні гроші. У підсумку, ці самі мафи встановлюють в інших місцях. Така ось "карусель".

Партія місцевого самоврядування налаштована припинити це беззаконня і нарешті прийняти детальний план розміщення об'єктів вуличної торгівлі.

– Які ще, на Вашу думку, основні проблеми столиці необхідно терміново вирішувати?

– Цього року, вперше за історію незалежності України, Київ не отримав жодної копійки субвенцій з державного бюджету на виконання функцій столиці. За мінімальної річної потреби в 3-4 млрд грн – ні копійки! Що це означає? Це означає, що при мовчазній згоді міської влади, Кабмін переклав фінансову відповідальність за утримання державних адміністративних будівель на плечі київських платників податків. Але це ще півбіди. Відсутність субвенції поставило столицю на межу техногенних катастроф. За рахунок державних коштів Київ хоч якось, але латав діри Головного міського каналізаційного колектора, підтримував безпеку Бортницької станції аерації. А в 2013 році уряд планував за рахунок державних ресурсів приступити до капітального ремонту цих об'єктів. На даний момент грошей на усунення техногенних загроз у Києва немає. А поки міська влада обіцяє знайти інвесторів, в місті обвалюються дороги через руйнування колектора, загрожуючи здоров'ю і життю людей. 22 травня в Голосіївському районі під землю провалився припаркований автомобіль. Дивом ніхто не постраждав. А 3 серпня провал асфальту утворив величезну яму діаметром 5 метрів і глибиною в 3 метри на вулиці Борщагівській у Солом'янському районі. Нарешті, зовсім недавно, ще одна потужна аварія залишила три райони столиці без води.

Більше того, існує серйозна загроза прориву Бортницької станції аерації, в результаті чого каналізаційні стоки затоплять не тільки Бортничі, а і територію радіусом в десятки кілометрів. Стоки потраплять в Дніпро і отруять питне джерело киян. Аварія 2013 року, коли в результаті прориву греблі нечистоти затопили 2 гектари прилеглої території, здасться незначною подією.

Я вже не кажу про те, що відсутність держсубвенції на виконання функцій столиці ставить хрест на будівництві нових станцій метрополітену, Подільсько-Воскресенського мостового переходу, підземного тунелю від площі Перемоги до Бессарабської площі, реконструкцію Охматдиту та інших державних проектів.

Чому чинна влада не почала обстоювати інтереси киян? У 2012 році Київ отримав на виконання функцій столиці 4,6 млрд. грн., в 2014-му – 1,9 млрд. грн., в 2015-му – 0 грн. І найбільше пригнічує те, що ситуацією мерія не стурбована і сьогодні. Ми навели довідки в КМДА і з'ясувалося, що за підсумками першого півріччя, коли повинна вже бути сформована заявка в Кабмін на виділення субвенції в наступному році, до складання кошторисів на виконання функцій столиці ніхто навіть не приступав – ні директори комунальних підприємств, ні керівники головних управлінь, ні департаментів. Таким чином, Київ, найімовірніше, не отримає грошей і в наступному році.

– Міський голова нещодавно заявив про те, що Києву необхідний новий колектор і місто буде просити Кабмін про виділення 160 млн. грн.?!

– Все правильно! Скоро вибори. І настільки потужна аварія на колекторі не входила в плани Кличко, рейтинги якого і без того падають більш ніж стрімко. Він був змушений хоч якось відреагувати на ситуацію. Через півтора року свого правління він раптом зрозумів, що Києву загрожує екологічна катастрофа. Насправді вибити з Кабміну 160 млн. грн. буде не реально. Ну, хіба що, якщо не дай Бог колектор повністю обрушиться і тоді уряду доведеться виділяти гроші з фонду регіонального розвитку або по лінії ліквідації наслідків непередбачених надзвичайних ситуацій. Але, в першому випадку, Кабмін навряд чи буде перекроювати держбюджет поточного року. А в другому, виділені кошти будуть спрямовуватися виключно на ліквідацію наслідків ймовірної катастрофи, а ніяк не на ремонт застарілих комунікацій чи будівництво нової каналізаційної гілки.

Повторюся, що міський голова нічого не зробив для того, щоб відстояти надання Києву держсубвенції у 2015 році і нічого поки що не зробив для складання заявки на отримання грошей в наступному.

У зв'язку з цим Партія місцевого самоврядування має намір виступити ініціатором проведення загальноміського референдуму, на який буде винесено питання про виділення Києву в 2015-2016 роках державної субвенції на виконання функцій столиці. У разі ігнорування урядом вимог киян, на обговорення громадськості буде винесено питання про відставку Кабінету міністрів України. Саме даний крок повинен був відразу ж здійснити мер, як тільки йому стало відомо про наміри Кабміну позбавити Київ грошей на вирішення техногенних проблем.

– В чому, на Ваш погляд, повинна полягати реформа житлово-комунальної сфери?

– Основою реформи повинні стати механізми прозорості й економічної обґрунтованості тарифів на житлокомпослуги і справедливого розподілу відповідальності між містом, державою і монополістами за стан мереж і комунікацій.

Що відбувається сьогодні? Попри обіцянки градоначальника навести порядок у формуванні тарифів, розцінки зросли в рази, економічні обґрунтування відсутні, а якість послуг стала просто огидною. Чому? Мер сьогодні не впливає на монополістів ринку. Є рішення Київради, що забороняє АК "Київенерго" надовго відключати гарячу воду. Але, повторюся, що сьогодні половина Києва без гарячої води. Така ж ситуація і з холодною водою, за яку відповідальний "Київводоканал".

Монополісти пояснюють відключення все тими ж аваріями в зношених мережах, за які, зауважте, відповідають не вони, а міський бюджет. А в казні на ремонт мереж, як я вже сказав, грошей немає через відсутність державної субвенції на виконання Києвом функцій столиці.

У зв'язку з цим наша політична сила готова реалізувати свій сценарій щодо розриву цього замкнутого корупційного кола. На початку необхідно провести інвентаризацію всього трубопровідного господарства, аудит фінансових вкладень в ремонт мереж з боку міста, держави і монополістів з моменту приватизації підприємств, скласти кошторис витрат на проведення капітальних ремонтів комунікацій, будівництво нової гілки Головного каналізаційного колектора.

Після цього міська влада повинна скласти програму модернізації мереж, розподіливши з монополістами частки фінансової відповідальності за приведення комунікацій в порядок. Як варіант, можливе встановлення плати до міського бюджету за транзит тепла, води та інших теплоносіїв для споживачів. У випадку, якщо власники компаній відмовляться, Київрада зобов'язана запустити механізм скасування підсумків приватизації і повернення контрольних пакетів "Київенерго", "Київводоканалу" та інших компаній у комунальну власність. Простіше кажучи, Партія місцевого самоврядування не дозволить заробляти монополістам на першорядних потребах киян. Саме тоді місто зможе впливати на формування тарифів і якість комунальних послуг. Одночасно з цим ми будемо вирішувати і безліч інших проблем. Експертна рада партії, до якої входять професіонали усіх напрямків комунального господарства сьогодні розробляє механізми виділення та чіткого оформлення прибудинкових територій під будинки ОСББ, створення конкуренції на ринку послуг ЖКГ, вирішення інших нагальних проблем.

– Багато політичних діячів сьогодні наввипередки сперечаються і пропонують безліч варіантів вирішення проблем з незаконним будівництвом. Які погляди на ситуацію у Партії місцевого самоврядування?

– Сьогодні в містобудівній сфері панує повний хаос. Протягом останніх півтора років не минало й дня, щоб жителі того чи іншого району столиці не протестували проти незаконного будівництва. Найчастіше, людей масово б'ють тітушки, найняті забудовниками. Взяти, приміром, останній гучний інцидент. Понад півроку триває протистояння місцевих жителів із забудовником за адресою вул. Нікольсько-Слобідська, 1. Компанія "Укрбуд", зводить житловий комплекс. Будівництво ведеться всупереч нормам водного та земельного кодексів в межах прибережної захисної смуги на березі Дніпра. Другого квітня, після чергової спроби мітингувальників повалити будівельний паркан, охорона будівництва застосувала зброю, внаслідок чого постраждало кілька людей, в тому числі міліціонер.

Крім того, кияни намагаються зупинити будівництво житлового комплексу на території Дитячого будинку творчості у Солом'янському районі, яке веде все та ж компанія "Укрбуд". Постійні сутички відбуваються за адресою проспект Науки, 42/1, де знову-таки "Укрбуд" веде будівництво житлової висотки з паркінгом. Проблема в тому, що поруч зі будмайданчиком проходить резервна система водопостачання Інституту ядерних досліджень.

Ще один відомий всім кричущий випадок: увечері 21 липня була по-звірячому побита рукояткою пістолета активістка Валентина Макарова, яка перешкоджала скандальному будівництву біля парку Кіото.

Противники ще одного будівництва – мешканці будинку за адресою Голосіївський проспект, 46/1. Забудовник в особі компанії "Геос Девелопмент" вирубав єдину зелену зону в окрузі. Більше того в результаті будівництва просів і загрожує завалитися будинок протестуючих мешканців.

Виникають запитання: чому мер міста не запобіг кровопролиттю? Чому він першим не прибув на місце конфліктів? Йому байдужі долі та здоров'я киян? Чому не пояснив обуреним людям, на якій підставі і хто видавав забудовникам дозволи на будівництво, чи виділена Київрадою земля під будівництво? Які зобов'язання забудовник несе перед містом і жителями навколишніх будинків? Чому досі не покарані винні? На наш погляд, відповідь на всі ці питання криється в тому, що компанія "Укрбуд" має відношення до депутата Київради від фракції "Удар" Максима Микитаса, а "Геос Девелопмент" - депутата від тієї ж фракції Миколи Негрича.

Ну а якщо говорити про причини беззаконня, яке відбувається, коріння всіх бід криються у відсутності Генерального плану і тіньових маніпуляціях міською владою земельним кадастром. Матеріали кадастру не викладаються у відкритий доступ. Документи Генплану різняться на різних офіційних сайтах. Більше того, КМДА декларує намір затвердити новий корупційний генплан Черновецького, який легалізує всі незаконні землевідведення минулих років.

Наша політична сила виступить ініціатором затвердження чіткого Генерального плану на основі проведеного громадського обговорення. У цьому документі повинні бути чітко визначені червоні лінії прибудинкових територій, зелених та прибережних зон, позначена висотність перспективних об'єктів, їх цільове призначення і так далі. Після цього кулуарно коригувати Генплан буде практично неможливо.

– Що потрібно зробити, щоб підняти рівень соціального захисту киян?

– На даний момент піднімати все доведеться з нуля, оскільки всі соціальні програми згорнуті. На державному рівні літнім людям введений податок на пенсію, що не допустимо з точки зору нашої політичної сили. А на міському рівні стариків позбавляють пільг на оплату послуг ЖКГ, проїзд у міському транспорті і так далі, що також більш ніж обурливо! Натомість пропонують подачки у вигляді того ж "соціального хліба", який дешевше всього на гривню, або житлово-комунальні субсидії, які нереально оформити, та й небезпечно оформляти через те, що влада в будь-який момент може відібрати це житло, так як частково за нього платить держава. Недарма ж пан Яценюк закликає садити боржників за комунальні послуги в тюрму!

Партія місцевого самоврядування виступає проти передвиборних подачок киянам. Ми говоримо про досягнення фінансової самодостатності київської громади. І ми не збираємося чекати два роки, через які, за словами спікера Гройсмана, Україна зможе завершити реформу децентралізації. Ми будемо пропонувати шляхи посилення регіональних громад, і вимагати від центральної влади негайної децентралізації в частині фінансових преференцій органів місцевого самоврядування.

Ми добиваємося того, щоб Києву були повернуті в повному обсязі надходження від податку на доходи фізосіб і 50% надходжень від оподаткування прибутку підприємств. У поточному ж році столицю просто пограбували, надавши в розпорядження всього 40% податку на доходи фізосіб і 10% на прибуток підприємств.

Щоб картина була більш зрозумілою, буду говорити цифрами. Згідно з бюджетом столиці на поточний рік, очікувані надходження від податку і зборів з доходів фізосіб становлять 6 млрд. 586 млн. 558 тис. грн. Якщо Києву вдасться виконати планові показники, із зібраної суми державі доведеться віддати 3 млрд. 951 млн. 935 тис. грн. У підсумку залишиться 2 млрд. 634 млн. 623 тис. грн.

З планованих надходжень від оподаткування прибутку підприємств, які зафіксовані в бюджеті на рівні 820 млн. 200 тис. грн., місту дістанеться лише 10% – або 82. млн. 20 тис. грн.

Таким чином, загалом Київ гіпотетично втрачає 4 млрд. 690 млн. 115 тис. грн. Що ж пропонує держава Києву в якості компенсації? Надходження від акцизного податку, очікуваний збір якого планується на рівні 796 млн. грн. плюс надходження від податку на нерухоме майно в розмірі 50 млн. грн. Загалом виходить 846 млн. грн. очікуваних Києвом компенсацій проти 4 млрд. 690 млн. грн., що гарантовано передаються до державного бюджету. Плюс враховуємо позбавлення Києва держсубвенції на виконання функцій столиці і в сухому залишку місто залишається на мілині.

Але якби у Києва було право розпоряджатися в повному обсязі податком на прибуток і половиною надходжень від заробленого столичними підприємствами, місто в поточному році отримало б мінімум 6 млрд. 996 млн. 658 тис. грн. Ось вам і гроші на фінансування соціальних програм: дешевий хліб, підвищення заробітних плат вчителям, лікарям, працівникам комунальної сфери, муніципальні надбавки пенсіонерам і так далі. У міста з'явився б стимул розвивати малий і середній бізнес, залучати інвестиції, створювати нові робочі місця, підвищувати рівень життя.

На відміну практично від усіх політичних сил, які сьогодні знаходяться в Київраді і прагнуть туди потрапити, Партія місцевого самоврядування говорить про реальні можливості як мінімум вдвічі підвищити зарплати тим же вчителям і лікарям, компенсувати пенсіонерам з місцевого бюджету втрати від податку на пенсії і так далі. Чому "новонароджені" столичні поліцейські отримують середньому 8 тисяч гривень, а вчителі та лікарі - від 2 до 4 тисяч? Невже робота лікарів і вчителів менш відповідальна, ніж робота поліцейських? А раз так, то лікарі і вчителі повинні отримати муніципальні надбавки, які дозволять підняти зарплати до рівня поліцейських! І головне, що для досягнення соціальної справедливості є реальні можливості і механізми, просто міська влада цим не користується, а центральній це не потрібно і поготів.

Підбиваючи підсумки сказаного, Партія місцевого самоврядування стоїть на чіткій ідеологічній платформі: Києву негайно потрібна ефективна і сучасна програма реальних реформ, політики-державники і чиновники-професіонали. На жаль, сьогодні жодна політична сила, і жоден потенційний кандидат в мери Києва не пропонують чіткої програми з виведення столиці з рецесії і подальшого розвитку міста.

– Як свідчить інтерактивне голосування на сайті КиевВласть, у Вас досить високий рейтинг серед потенційних кандидатів у мери. Ви особисто братимете участь у виборах київського міського голови?

– Рішення щодо висунення кандидата на пост мера столиці від Політичної партії місцевого самоврядування приймає з'їзд. У нашої політичної сили є чітке бачення київських проблем та шляхів їх вирішення. Члени експертної ради партії, до складу якої увійшли фахівці всіх сфер міського господарства, розробляють програму реформ, яка, впевнений, наша команда втілить у життя. Ми готові взяти на себе повну відповідальність за повернення столиці України колишньої могутності, фінансового добробуту, комунального комфорту, соціальної захищеності, історичного та культурного вигляду, а найголовніше – знаємо, як це здійснити.

(Газета "Вісті"  від 19.08.2015 №147 (547))