Як позначилися на місцевих бюджетах перші кроки на шляху до децентралізації, і що їх очікує в майбутньому? Чи під силу громадам ефективно розпорядитися додатковими ресурсами, що з’являються, і як убезпечитися від корупції й непрофесіоналізму на місцях? Свою думку з цих питань висловили посадовці Дніпропетровської облдержадміністрації та місцеві депутати під час круглого столу в прес-клубі обласної організації Національної спілки журналістів України.


Бюджетна децентралізація, започаткована з початку нинішнього року, крім додаткового наповнення бюджету, робить прозорими фінансові потоки. Крім того, збільшує зацікавленість місцевого самоврядування в реалізації податкового потенціалу своєї території.

 

Влада хвалиться доходами


За даними директора департаменту ОДА Тетяни Шебеко, фінансова децентралізація, нові джерела надходження коштів забезпечили в першому півріччі приріст дохідної частини бюджету регіону на 30 відсотків.
— У другому півріччі, беручи до уваги строки податку, сума надходжень буде значно більша, — зазначила Тетяна Шебеко. — Крім того, платежі, що раніше надходили до державного бюджету, такі як плата за адміністративні послуги, державне мито, — передано на бюджети міст і районів. Також сьогодні з державного бюджету передаються медична та освітянська субвенції на утримання закладів відповідних галузей.


На думку чиновниці, отож, фінансово незалежні громади матимуть кошти для розвитку інфраструктури, утримання доріг і установ, не покладаючись тільки на державні дотації.


А гроші так само люблять тишу


Нагадаємо, у вересні набуває чинності закон про відкритість використання публічних коштів, який має забезпечити прозорість тендерних схем і відомостей про використання бюджетних коштів. Із цього приводу в ОДА обіцяють більш широке висвітлення в ЗМІ всіх питань, що стосуються і наповнення бюджету, і його використання.


— Буде оприлюднено і переможців тендерних закупівель, і більш конкретно визначаються напрями використання коштів, виконавці, з якими безпосередньо укладають договір, — зазначила Тетяна Шебеко.


Тут варто відзначити той факт, що завдяки фінансовій реформі Дніпропетровськ уже одержав додатково понад чверть мільярда гривень. Але через закритість дій міськради кошти продовжують розподілятися «у ручному режимі». А розподіляючи отримані в результаті децентралізації додаткові кошти, не слід забувати й про проекти розвитку.


— На одній з останніх сесій Дніпропетровської міськради було вирішено виділити 50 млн. грн. на ремонт внутрішньоквартальних доріг, — розповів депутат міськради Сергій Жуков. — Раніше вже було виділено 24 мільйони.

Загальна сума чимала. Але, ми, депутати, не можемо добитися інформації, де ці роботи проводитимуть. Жодного титульного списку немає. Не функціонує й створена раніше спеціальна комісія. У результаті: погода підходяща, але ремонт так і не розпочали.


Спокуса додатковою копійкою


Не секрет, що раніше влада на місцях фактично не була зацікавлена в розвитку місцевої бази оподаткування. Сьогодні ж повинні змінити підходи до формування бюджету. І тут необхідно зрозуміти, а чи готові місцеві ради й кандидати в них працювати в умовах, що змінилися: адже вже не вийде розписувати бюджет по заздалегідь певних графах, а потім стверджувати, що грошей немає. Як зазначає депутат облради Владислав Романов, нові фінансові ресурси — це серйозна спокуса для тих, хто прагне залишитися у владі.


З’являться нові стандарти


 Зміни до Конституції фактично приведуть до модифікації формули влади. Так, у законах прописано ефективний контроль діяльності органів місцевого самоврядування зверху. Але необхідний і діючий контроль знизу. Для цього потрібно, насамперед, перелічити всі послуги, що надаються на рівні кожної громади. Знаючи ці мінімальні стандарти, можна ефективно вимагати від місцевої влади їх надання.


— Цей мінімальний стандарт повинен бути забезпечений — у школі, лікарні, на вулиці, у під’їзді тощо, — підкреслює Владислав Романов. — Це той рівень, нижче від якого не повинна опускатися робота органу місцевого самоврядування. Вище — будь ласка. Це й буде показник ефективності витрат коштів з місцевих бюджетів на розвиток.


Говорячи про політичну складову процесу, експерти відзначають: тим, хто до Революції Гідності перебував в опозиції, було складно боротися з побудованою системою. Зараз ситуація інша, однак на Дніпропетровщині таких, як і раніше, меншість.


Тому наступні місцеві вибори можуть мати тестовий характер, але вже з урахуванням змін до Конституції. І на вибори потрібно йти, усвідомлюючи ті нові можливості й інструменти, які справді допоможуть змінити життя на місцях.


Дніпропетровська область.

 

ЦИФРА

Майже 300 млн. грн. надійшло в бюджети міст і районів як акцизний податок на підакцизні товари роздрібної торгівлі. Майже 10 млн. грн. — від оподаткування транспортних засобів з великим об’ємом двигуна. Обласний бюджет Дніпропетровщини збільшив збір податку на прибуток — майже 518 млн. грн. А в бюджетах шахтарських міст — Першотравенську, Тернівці, Павлограді, Павлоградському і Петропавлівському районах, де найбільші надходження від податку на доходи фізичних осіб, приріст становить більше половини.

 

ДО РЕЧІ

14 об’єднаних територіальних громад скоро з’являться на Дніпропетровщині. В Апостолівському, Дніпропетровському, Павлоградському, Солонянському і Царичанському районах уже одержали в ОДА «добро» на їхнє створення, ще дев’ять чекають розпорядження. Загалом в області планують створити 89 об’єднаних територіальних громад. Вони одержать функціональну й бюджетну незалежність, зможуть розпоряджатися своїми коштами і прямо працювати з держбюджетом, минаючи районну й обласну владу.

 

ДУМКА

— Громада усвідомлює, що нині потрібно вести боротьбу за кожний мандат, за кожного депутата, — вважає Владислав Романов. — Тому що ці люди завтра визначатимуть, у якому стані будуть дороги, освітлення вулиць, опалення в медичних і навчальних закладах, забезпечення безпеки на вулицях і багато інших речей, на які раніше була відмовка: грошей немає. Зараз гроші пішли, повноваження надаються. І це тільки початок.