Українці минулого тижня, напередодні річниці Незалежності, могли пишатися своєю національною валютою на фоні обвалу казахстанського тенге і російського рубля. Гривня за тиждень стосовно долара опустилася копійок на 90, тоді як тенге обвалився ледь не на 30 відсотків за добу. А російська валюта за кілька днів знецінилася до 70 рублів за долар. Такий удар по національних грошових одиницях країн, бюджет котрих залежить від експорту вуглеводнів, передусім завдала нафта, вартість якої на світових ринках опустилася до 44 доларів за барель.


Та, якщо розібратися, ми просто перестали звертати увагу на такий «дріб’язок», як коливання нашої грошової одиниці. Вже звично, що гривня стосовно долара за останні півтора року знецінилася майже втричі. Але всі обвали нівелює наявність друкарського верстата, за допомоги якого можна карбувати необхідну кількість грошей і, принаймні, розраховуватися з пенсіонерами та бюджетниками. До речі, офіційний курс Нацбанку впритул наблизився до 23 гривень за долар. А те, що нафта у світі дешевшає, не особливо помітно на вітчизняних автозаправках. 92-й бензин продовжують продавати по майже 20 гривень за літр.


Тим часом уряд фактично зупинив приватизацію Одеського припортового заводу. Продаж п’ятивідсоткового пакета акцій цього потужного хімічного підприємства планувався уже у серпні. За інформацією голови Фонду держмайна Ігоря Білоуса, нашим головним завданням у справі роздержавлення ОПЗ є проведення цієї процедури максимально прозоро, законно й вигідно для держави. А в разі продажу підприємства за старими правилами, воно навряд чи отримає справжнього інвестора, прояснив Прем’єр-міністр Арсеній Яценюк. Пропонується, що у вересні Верховна Рада спочатку внесе зміни до закону про приватизацію державного майна, а вже потім відбудеться аукціон. Побоювання уряду можна пояснити. Якщо не змінити правила гри, то власником хімічного гіганта (є така небезпека) може стати хтось із нинішніх олігархів. Це було б підтвердженням: в країні нічого не міняється. Навіщо Кабміну розхитувати свої позиції, тим більше напередодні місцевих виборів?


Перекроювати систему взявся і Мінфін. Там найближчим часом обіцяють подати на розгляд уряду та парламенту проект податкової реформи. Про це повідомила у Фейсбуку очільниця міністерства Наталія Яресько.

Минулого тижня громадськості була представлена 10-сторінкова презентація «Податкова реформа — не лише про ставки податків...». Наголошувалося, що новозміни — це спрощення, прозорість, справедливість. Тож уже незабаром сюрпризи «роздаватимуться» і підприємствам, і громадянам. Як справедливість агропрому пропонується скасування спеціального режиму ПДВ, проти чого виступає більшість сільгоспвиробників. А на «власників автомобілів сегментів «преміум» та «люкс», середня ринкова вартість яких перевищує 1 мільйон гривень», чекає «підвищене оподаткування». Взагалі пропонується так збирати гроші з усіх автомобілів та мотоциклів терміном експлуатації до п’яти років. Поки в Україні діє щорічний податок у розмірі 25 тисяч гривень на авто, які не старші 5 років, з обсягом двигуна понад 3 літри. Не складно спрогнозувати, що із запровадженням новацій продажі легковиків у країні, які й так стрімко скорочуються, впадуть іще. Покупця лякають ціна, курс долара, тепер ще й податки... Торік, за даними асоціації «Укравтопром», на внутрішньому ринку реалізовано менш як сто тисяч нових легкових авто. У січні—червні нинішнього року — заледве 18 тисяч.


Підвищені податки плановано запровадити й для власників квартир, площа яких перевищує 350 кв. м, та будинків — від 500 кв. м.


Як то кажуть, любіть сюрпризи!


Підсумовувала Галина КВІТКА.