Учора в Українському кризовому медіа-центрі відбулося незалежне експертне обговорення змін до Конституції України у частині децентралізації. Ініціювали його народні депутати з різних фракцій, проте у дискусію обранці не вступали, а лише ставили запитання експертам-конституціоналістам. Мета дискусії — допомогти парламентаріям сформувати позицію стосовно законопроекту про зміни до Конституції, спираючись на аргументи провідних експертів. З числа експертів, зокрема, були присутні: Юрій Ганущак, Сергій Головатий, Юрій Ключковський, Ігор Коліушко, Мирослав Пітцик та Анатолій Ткачук.
За словами модератора заходу Андрія Куликова, переважна більшість запитань стосувалася п.18 перехідних положень законопроекту, а саме особливості здійснення місцевого самоврядування на Донбасі: «Чи означає такий статус ширші повноваження для самоврядування, порівняно з рештою територій країни? Чи можна трактувати норму, що особливості здійснення місцевого самоврядування на Донбасі визначаються окремими законами, як легалізацію так званих «ЛНР» та «ДНР?».
Відповідаючи на ці запитання, член експертної групи при Конституційній комісії Юрій Ганущак, зокрема, зауважив: «18 пункт — це дуже серйозна дипломатична перемога України. Бо від суб’єктності, якої вимагав від нас Кремль, ми перейшли до поняття об’єктності. Тобто, немає іншої сторони — «ЛНР» чи «ДНР» — є унітарна Україна. А це означає, що немає інших джерел творення законодавчих норм, інших джерел впливу на рішення держави, ніж трикутник: Верховна Рада — Президент — Кабінет Міністрів. Те, що ці норми були підтримані ЄС та США, — це наша величезна дипломатична перемога».
За його словами, цей пункт не означає ні розширення, ні звуження повноважень місцевого самоврядування, а інший спосіб їх реалізації. «Це випливає з того, що самоврядування у цих місцях є слабким, воно не має традиції прийняття рішень під повну відповідальність. Там Магдебурзького права ніколи не було. Через те, всі інститути, які стосуються розвинутого місцевого самоврядування, яке може застосовуватися на решті території, там не можуть бути застосовані», — констатував він.
У тому, що перехідні положення не несуть жодних ризиків і нікого не легалізують, переконаний і секретар Венеціанської комісії Томас Маркерт. Україна — це унітарна держава, наголосив він та додав: «Буде шкода, якщо ці положення будуть використані як привід блокувати реформи, такі важливі для майбутнього України».
Народні депутати Антон Геращенко, Олександр Черненко.
Фото Андрія НЕСТЕРЕНКА.