Центральний автовокзал перенесли подалі від пасажирів
Не так давно з помпою на вулиці Руській відкрили новий автовокзал. Оркестр зіграв туш, а наближена до Ратуші місцева преса поспішила зробити з цього сенсацію. Та згодом виявилося, що подія, заявлена як загальночернівецька, була камерним святом для кількох зацікавлених осіб.
...Якби не така спека і якби чернівчани носили капелюхи, то їм, звичайно, слід би було їх поскидати перед людьми, котрі у такий важкий воєнний час знаходять сили, гроші й амбіції будувати нові об’єкти. Якби не десятки «але», котрі тривалий час супроводжували будівництво нового автовокзалу, яке провадила приватна фірма. І якби відразу з його пуском охочі скористатися автобусним транспортом не зрозуміли, що при будівництві цього об’єкта враховувалися інтереси всіх зацікавлених сторін: і голови, і власників території, на якій збудували автостанцію, і тих, хто бажає на цьому попіаритися перед виборами, але жодним чином не пересічного чернівчанина, звичайного пасажира.
Як показали перші дні після пуску об’єкта, влада та забудовники або не забажали, або забули врахувати інтереси чернівецької міської громади. Бо цю подарункову цукерочку в сріблястій упаковці запроторили подалі від транспортної розв’язки, створивши для наявних і потенційних пасажирів купу проблем. Зробивши пересічну автобусну мандрівку областю та за її межі для чернівчанина часто недосяжною розкішшю. Та й про сучасний фасад нового автовокзалу я перебільшив. Кілька критих платформ для відправки автобусів приліпили до колишньої будівлі нині не діючого оборонного заводу «Гравітон». Навіть візуально ця суцільно засклена конструкція радянської доби нині виглядає, як декорація до фільму Тарковського «Сталкер». Постає питання: як перевіряли всю конструкцію на придатність до експлуатації і на безпечність. Про те, що новий автовокзал, як його розрекламували, збудувавши фактично звичайну АС, розміщену на подвір’ї та на перших двох поверхах заводського корпусу, відкритий не у відповідності до містобудівних умов, деякі депутати міської ради говорили давно. Питання, пов’язані з облаштуванням цього об’єкта, ставилися на сесіях по кілька разів. Планувалося, що проїзд автобусів до автостанції і виїзд із неї має відбуватися з вулиці Комунальників, котра знаходиться з тилу гравітонівського корпусу. Малося на меті розвантажити транспортну артерію на вулиці Руській, дорожнє полотно якої і так є вузьким, але це єдиний центральний заїзд у Чернівці з київського напрямку. Однак з тильного боку будівлі роботи так і не розпочали, а автобуси, котрі курсують через Руську, тепер створюють серйозні проблеми для руху іншого транспорту. Іншими словами, відхід від логіки, мабуть, з метою здешевлення бюджету нового об’єкта інфраструктури — очевидний.
...Старий автовокзал № 1 на вулиці Головній, 219 є легкодоступним для мешканців Шевченківського та Першотравневого районів, які разом становлять майже 70 відсотків жителів Чернівців. Він дуже вигідний для мешканців двох студмістечок — університетського та медінститутського. Тепер цим пасажирам треба діставатися вокзалу чи не через усе місто.
Що не кажіть, геніальнішої ідеї, аніж збудувати автовокзал на відшибі, наша міська влада придумати не могла. Тут ще варто нагадати, що за логікою речей автовокзал не має бути на значній відстані від залізничного вокзалу. У нашому випадку пасажирам тепер доведеться доїжджати з одного вокзалу до іншого собачими стежками через вулицю Калинівську з її постійними заторами або ж через приміське село Магалу.
Факт, що планування й будівництво нового автовокзалу було проведено при повному ігноруванні інтересів та економічних потреб уже наявних у місті автостанцій, що належать ТОВ «Чернівціавтотранс». Мало того, міська рада, здається, впродовж років не підтримувала автостанції, котрі півстоліття успішно привозили та відвозили людей і не мали значних нарікань на свою роботу. Ті автостанції, які працюють потужно і дотують нерентабельні АС, нині дорізають, як свиней перед Різдвом. А це колективи, люди, сім’ї зі своїми проблемами і зі своїм внеском у розвиток Чернівців. Якось не по-людськи з ними повелися. І не тепер, а тоді, коли відмовляли у прагненні провести реконструкції, відкрити нові маршрути, коли цілеспрямовано змушували платити непосильні податки, які паралізували розвиток. Свого часу керівництво ТОВ «Чернівціавтотранс», яке займається автостанційною діяльністю в області, зверталося з проханням виділити кілька соток для центральної АС на вулиці Головній і відкласти 10-відсоткове стягнення міського збору, щоб дати змогу провести реконструкцію та модернізацію цих об’єктів інфраструктури міста. Проте їм не тільки відмовили, а й довели до відома, що автостанції, розташовані на території Чернівців, не є об’єктами його інфраструктури. Коли ж відмовили й у виділенні під будівництво нового автовокзалу частини пустиря на вулиці Галицький шлях, зручність якого була очевидною, чернівецькі перевізники пасажирів здогадалися, що відбувається щось не те.
Хтось від цього виграв, хтось наб’є кишені, а когось уже оббирають. А ще чітко видно, що інтереси простого чернівчанина для учасників таких підкилимних ігор та сумнівних дозвільних процедур — річ необов’язкова.
Нині Чернівці очолює молодий і перспективний міський голова Олексій Каспрук, проте його стриножує інерція управлінського апарату, здатна часом загальмувати, а то й поховати найкращу ідею. У нашому випадку запустили об’єкт із відхиленнями від проекту. Абсолютно забувши врахувати інтереси пасажира. А пасажир, особливо коли він нікуди не їде, — теж виборець. А муніципальні вибори вже незабаром. Усі документи і рішення, яких бракує у теці забудовника, ще у роботі. Чернівецьку міську раду вже кілька разів нагинали щодо виділення земельної ділянки під запущений автовокзал. На повну реконструкцію і облаштування стоянок, інфраструктури та виїзду на вулицю Комунальників потрібен ще час і кошти, які, певно, намагаються дозаробити у нинішній піратський спосіб обслуговування пасажирів. Та й ТОВ «Чернівціавтотранс» не збирається сидіти, склавши руки, і вимагає сатисфакції і повернення дій міської влади у законодавче поле. Замість цього на їхні автостанції раз за разом посилають різноманітних перевіряльників, ігноруючи задекларовані Прем’єр-міністром правила гри. Фабрикують і неіснуючі скарги на діючого організатора пасажироперевезень від людей з телефонної книги з метою підірвати його ділову репутацію. А скаржники ні сном ні духом про свої скарги не знали, коли їх не полінувалися перевірити.
Я запитав у керівника ТОВ «Чернівціавтотранс» Олександра Кривохижого, на що він сподівається у цій боротьбі? На те, що усьому беззаконню, абсурду, віроломству є межа. Що так чинити з ним та багаторічним колективом не можна. Що інтереси міської громади мають бути вищими за інтереси групи наближених до влади ділків. А ще пан Кривохижий дуже хоче дізнатися, хто стоїть за атестацією АС «Гравітон», яку так швидко підписали, незважаючи на те, що об’єкт був недобудований і має серйозні відхилення від запланованого вигляду. До речі, Кривохижий нагороджений, зокрема, грамотами від чернівецького міського голови і Подякою від Прем’єр-міністра Арсенія Яценюка.
Фото з сайту Портал fakty.cv.ua «Чернівці-Інфо».