Чинний закон про місцеві вибори у зв’язку з наявністю малочисельних за кількістю територіальних виборчих округів, на жаль, створює спокуси для багатьох політичних партій та кандидатів щодо підкупу. І пропорційна система у цьому разі не ставить жодних застережень. 

 

«Причин того багато, зокрема й роз’єднаний електорат», — переконаний заступник голови ЦВК Андрій Магера. За його словами, в цій ситуації мав би спрацювати Кримінальний кодекс. Такої само думки дотримується й директор програм КВУ Наталія Лінник. Побороти підкуп вдасться тоді, коли певні особи понесуть за це кримінальну відповідальність, вважає вона.


Ще одна проблема, на яку слід звернути увагу, — завчасний старт кампанії.


За словами Олексія Кошеля, експерти протягом трьох літніх місяців досліджували методи, якими діяли ймовірні кандидати місцевих перегонів. Основні політичні партії розгорнули свою агітаційну діяльність — проводили активну медійну кампанію, розміщували білборди, транслювали телевізійну та радіорекламу. Але найбільшу загрозу представники комітету вбачають у процвітанні підкупу виборців.


Зокрема, в рамках так званих «кампаній добрих справ» кандидати підтримують соціально незахищені верстви населення, вітають школярів із першим вересня, встановлюють дитячі та спортивні майданчики, ремонтують під’їзди, забезпечують проїзд у громадському транспорті за символічну ціну тощо. «Усе це, разом із роздачею продовольчих пакетів, входить у категорію підкупу виборців, але до п’ятого вересня це можна було називати лише «неналежною роботою політичних партій, які не виконують свої функції», — стверджує експерт. На думку О. Кошеля, представники партій мали б захищати інтереси своїх виборців, доносити думки та ідеї своєї програми, реалізовувати її. Натомість партійці проводять кампанії, характерні, швидше, для диктаторських азійських режимів, аніж для політичних сил, які декларують європейський шлях розвитку.


Так, «під крилом» потенційного кандидата на посаду житомирського міського голови і лідера осередку однієї відомої політичної сили, за даними експертів КВУ, здійснюється робота волонтерського центру. Тут безплатно проходять курси садівництва й городництва, заняття східними танцями, аеробікою, грають у настільний теніс, працює шахова студія. Коли ця людина офіційно стане кандидатом, таку її діяльність розглядатимуть виключно як підкуп виборців, за який передбачено відповідальність за чинним законодавством. На Полтавщині, приміром, інша партія роздала майже дві тисячі пакетів із ліками. У Дніпропетровську вже кілька місяців поспіль відбувається своєрідне змагання у використанні безплатного транспорту для виборців. Автобуси із зображеннями цих конкретних людей, символікою партій та гаслами за символічну ціну надають послуги з транспортного перевезення.


«Інколи складається враження, що в низці регіонів кандидати та партії вирішили просто масово скупити голоси виборців ще до офіційного старту кампанії», — наголошує голова КВУ.


Загалом експерти в один голос стверджують: новий закон поряд із новелами містить і багато прогалин. Саме тому й потрібно ухвалювати Виборчий кодекс, тоді не змінюватимуться і правила волевиявлення щоразу перед стартом кампанії. А тим часом звертаються до Верховної Ради із проханням невідкладно ухвалити зміни до законодавства, які дадуть змогу зменшити масштаби непрямого підкупу під час місцевих виборів. Зокрема, вдосконалити положення, які тлумачитимуть поняття «підкуп виборців», так, щоб читалося чітко: підкупом є агітація не лише від імені кандидата, а й від так званих іменних громадських організацій, та організацій, які повністю повторюють назву політичної сили тощо.

 

ФАКТ

 

Тему АТО в передвиборній кампанії активно використовують лише дві політичні сили — Опозиційний блок, який постійно закликає до встановлення миру за будь-яку ціну, та «Свобода», рекламуючи свій бойовий батальйон. Решта політичних сил мало зачіпають цю тему, натомість активно використовують волонтерство.

 

Основні новації закону про місцеві вибори:


* Кандидатів висувають виключно партії. Мажоритарна складова залишилася лише під час виборів до сільських та селищних рад.
* Поруч із назвою партії у бюлетені в дужках зазначатиметься прізвище лідера списку та закріпленого за округом кандидата. У день голосування виборець зможе поставити лише одну галочку проти тієї чи іншої партії. У такий спосіб він одночасно проголосує і за партію, і за кандидата.
* Прохідний бар’єр підвищено від 3 до 5 відсотків.
* Вибори міських голів у містах, де проживає понад 90 тисяч населення, відбуватимуться у два тури. Але якщо в першому турі за голову проголосують понад 50 відсотків виборців — другий тур не проводитиметься.
* У разі проведення другого туру виборчу комісію мають сформувати представники двох кандидатів—лідерів голосування в першому турі.
* У виборчих списках партій має бути не менш як 30 відсотків представників іншої статі.
* З’являється можливість відкликання депутата. Щоправда, механізм відкликання можна буде застосувати лише через рік після набуття повноважень депутатами.