Продовжуємо знайомити наших читачів із різними точками зору щодо перебігу судової реформи та підготовки змін до Конституції України. Своїми думками поділився з «Голосом України» член Конституційної комісії з питань судової реформи, заступник голови Комітету Верховної Ради України з питань правової політики та правосуддя Сергій АЛЄКСЄЄВ (фракція Блоку Петра Порошенка) (на знімку):
— Зміни до Конституції в частині судової реформи — це дуже прогресивний і якісний крок, який привітала Венеціанська комісія. Головне — що повністю усувається політичний вплив парламенту на процес призначення суддів, формується Вища рада правосуддя (нині Вища рада юстиції). І більшість суддів буде обрано самими суддями — про це постійно зауважувала Венеціанська комісія. Залишаються деякі повноваження Президента, але вони мають виключно церемоніальний характер. Тобто все вирішує Вища рада правосуддя: вносить подання Президентові, а Президент їх підписує, але у призначення не втручається. Те саме і щодо повноважень Президента стосовно ліквідації та створення суду: Президент лише церемоніально підписує, не більше того. І не треба спекулювати на цій темі.
Прибирається термін обрання суддів. Раніше суддя призначався вперше на п’ять років, а через п’ять років Верховна Рада призначала його пожиттєво. Але це знову політичний вплив. Бачимо, що відбувається наразі з призначенням суддів, навіть у восьмому скликанні парламенту — понад 300 суддів не можуть бути призначені пожиттєво через політичні перепалки і спекулювання Верховною Радою своїми повноваженнями. У проекті змін запропоновано прибрати п’ятирічний термін для призначення суддів.
Дискусійним є питання, запропоноване членами Конституційної комісії Леонідом Ємцем, Оксаною Сироїд та ще групою народних депутатів, — одномоментне звільнення всіх суддів, потім два роки судді ще виконуватимуть свої повноваження, і через два роки через відкритий конкурс їх обиратимуть наново. На мій погляд, така ситуація призведе до колапсу судової системи. Бо в Україні — майже дев’ять з половиною тисяч суддів. Громадян позбавлять конституційного права на звернення до суду, суди не зможуть розглядати справи. Ще десять років тому, коли прийняли Кодекс адміністративного судочинства і створили адміністративні суди, був певний перехідний період, коли господарські суди розглядали податкові справи; створили Вищий адміністративний суд і був перехідний період, коли Вищий господарський суд не віддавав десь місяців зо два чи й більше справи до Вищого адміністративного суду. Це призвело до того, що три-чотири роки не розглядалися касаційні скарги. Тобто два-три місяці вилилися у три-чотири роки, коли неможливо було розглянути скаргу.
Але Конституційна комісія спрямувала в тому числі й ці пропозиції до Венеціанської комісії, і чекаємо на її висновки. Але знову-таки: теорія відрізняється від практики. Коли у Грузії кажуть, що всіх суддів звільнили й обрали нових, то там — 450 суддів, а у нас — дев’ять з половиною тисяч. Мало того, є кваліфікаційні вимоги до суддів вищих спеціалізованих судів, Верховного Суду — 10—20 років стажу. Де їх набрати?
Очищення судової влади повинно проходити еволюційним шляхом. По-перше, уже тепер очікуємо, що спрацюють механізми Вищої кваліфікаційної комісії суддів і Вищої ради юстиції, потрібно, щоб ці інституції якісно працювали через притягнення суддів до відповідальності і через притягнення до відповідальності очищували судову владу.
Однак за зарплати судді в шість тисяч гривень і без жодних соціальних гарантій не можемо сподіватися, коли розглядатимуть гучні корупційні справи, де якогось міністра спіймали на хабарі й у справі йдеться про мільйони, що за шість тисяч гривень суддя встояв би від спокуси. Або в господарських судах — коли судові суперечки між великими корпораціями — теж дуже багато спокус. Однак уперше в проекті змін до Конституції запропоновано, що орган суддівського самоврядування бере участь у фінансуванні судів. І далі на законодавчому рівні потрібно врегулювати грошове забезпечення суддів, пакет соціальних гарантій. Бо хоч як судову систему оновлюй, а за шість тисяч гривень якісного правосуддя не матимемо.
У мене є ще одне зауваження. Записати в Перехідних положеннях: якщо зміни до Конституції наберуть чинності, то повноваження суддів, яких призначено на п’ять років і в яких закінчився строк повноважень, потрібно продовжувати автоматично. Та поки що у проекті змін такого немає — суддям доведеться складати іспити. Але закон має зворотну силу, коли поліпшує права громадян.
Однак загалом зміни дуже прогресивні, і якщо Верховна Рада їх підтримає, то не одразу, бо судова реформа триває роками, а не за п’ять хвилин, але вже за рік-два матимемо певний результат.
Записала Юліана ШЕВЧУК.