Виборча кампанія, яка фактично триватиме протягом трьох тижнів, буде надзвичайно інтенсивною (термін подачі кандидатур для реєстрації кандидатами у депутати завершується 30 вересня).
Виборець швидше орієнтуватиметься на гасла, бренди, а не на конкретні обличчя. Адже розібратися з усім масивом кандидатів у нього просто не буде часу. Відтак, хоч нещодавно експерти казали, що кампанія матиме ознаки мажоритарної, де-факто її характер свідчить про суто пропорційну систему з усіма наслідками. У цьому переконаний генеральний директор Комітету виборців України (КВУ) Олексій Кошель. Виборча кампанія, за його словами, виявила не лише низку проблемних явищ, а й кризу партійної системи загалом.
Проблеми, щоправда, не нові. Це знову підкуп та адміністративний ресурс. На цьому вже неодноразово наголошували і представники громадських організацій, і експерти. «Ми побачили весь спектр використання цих технологій і до, і після офіційного старту виборчої кампанії. Тож маємо підстави констатувати: політичні партії не працюють у властивому їм форматі — обстоювання інтересів виборців, розробка програм, стратегій, планів розвитку місцевих громад тощо. Натомість вони працюють у форматі радянських ЖЕКів, управлінь соціального захисту населення. Використовується весь спектр технологій. Через це отримуємо репутаційні втрати для держави. Адже вибори важливі не лише з огляду обрання місцевої влади, а й з огляду на те, що чесність, прозорість та демократичність перегонів будуть одним із критеріїв, за яким наші західні партнери оцінюватимуть реформи, що проводяться в Україні», — зауважив О. Кошель.
Окрім проблеми прямого та непрямого підкупу виборців, голова КВУ наголосив також на використанні адміністративного ресурсу. Зокрема, за його словами, у столиці розміщена велика кількість соціальної реклами Київської міської державної адміністрації, яка повністю відповідає стилістиці політичної партії, пов’язаної з міським головою. Ще один яскравий приклад — безплатні курси з вивчення англійської мови, які відкрила київська влада. «З одного боку, можна лише вітати такі починання, але все це підпадає під визначення «використання адмінресурсу», — сказав він.
Тож від імені КВУ закликав і столичну владу, і керманичів інших міст утримуватися від такої практики в період виборчої кампанії. «Всю цю благодійність можна прекрасно реалізовувати після перегонів», — переконаний голова КВУ.
Ще одна технологія — приєднання кандидата до реалізації тих чи інших програм. Скажімо, міська рада запланувала ремонт фасадів будинків — кандидат приносить відро фарби та приводить 50 активістів з символікою політичної партії. Такі технології вже використовуються у Дніпропетровську. Зокрема, два кандидати на посаду міського голови активно долучилися до програм реконструкції й ремонту асфальтового покриття, а також програм із благоустрою прилеглих територій.
«Таких прикладів багато. Це дає підстави констатувати: явище адміністративного ресурсу, на жаль, можна розглядати як системне на місцевих виборах», — наголосив О. Кошель.
Однак поки кандидат не отримав офіційної реєстрації, таку діяльність складно оцінювати з юридичної точки зору. Радше її варто розглядати в етичній площині. До того ж чинне законодавство доволі поверхово регулює питання підкупу виборців і використання адмінресурсу. «Тому тут більше має діяти громадськість і журналісти», — переконаний голова КВУ.