Щодо проекту змін до Конституції України в частині судової реформи, який уже підготовлено Конституційною комісією, схвалено Президентом України та відправлено на висновки до Венеціанської комісії, розмірковує член Конституційної комісії, представник Радикальної партії Олега Ляшка Юрій ЧИЖМАРЬ (на знімку): 

 


— Запропонована судова реформа не вирішить питання корумпованості суддів. Навпаки — створюємо систему, яка дуже залежатиме від того, який у нас Президент. Бо він і призначатиме, і звільнятиме суддів. Тобто будь-який вплив громадськості, Верховної Ради та інших інституцій на ситуацію із призначенням суддів буде відсутній. Ураховуючи історію, які в нас президенти, і сьогоднішній — не кращий, це буде використовуватися для корпоративних інтересів.


Ми взагалі забули про тему обрання суддів, хоча б на місцевому рівні — її немає у проекті. Створюємо Вищу раду правосуддя, яка так само підконтрольна Президентові. Тому що 15 із 16 членів Вищої ради правосуддя, яка приймає рішення про призначення та звільнення суддів, притягнення їх до відповідальності, призначаються так чи інакше або Президентом, або структурами, які йому підконтрольні. У тому числі дев’ять членів Ради суддів, яких призначає та звільняє Президент, троє — прокуратура і троє — адміністрація Президента. А сподіватися на те, що Президентом буде хороший лідер, а не Янукович та йому подібні, як сьогодні, — годі.


Щодо ідеї звільнення всіх суддів та переобрання нових — треба розглядати такий закон і прийняти якесь рішення. Бо корумповану структуру, якою є судова система, де вже утворилися взаємозалежність, родинні зв’язки, де платять гроші й за гроші стають суддями, — не можна вилікувати. Це ракові метастази, які передаватимуться від досвідчених до новопризначених суддів. Тому якщо хочемо вилікувати — що судову систему, що митну, — потрібно одне рішення: звільнити всіх і починати обирати нових на зовсім інших засадах, із залученням громадськості. Розумію, що це дещо дестабілізує систему роботи судів, але необхідно прийняти окремий закон, яким чітко регламентувати процедуру, перехідний етап, поетапність — від Верховного і Апеляційного судів до найнижчої судової ланки.


Нинішня судова система себе скомпрометувала. За 24 роки вона стала проблемою для держави не тільки з точки зору захисту прав українських громадян. Запитайте будь-якого інвестора — він ніколи не внесе в Україну гроші, бо знає, що судова система не захищає його інвестиції. У судовій та правоохоронній системі маємо дуже багато проблем. Але якщо думаємо, що зміною системи призначення суддів — призначала Верховна Рада, а тепер Президент — щось змінимо, то я в це не вірю.


Записала Юліана ШЕВЧУК.