У Хмельницькому його заборонили продавати поблизу навчальних закладів

 

Здавалося б, очевидна відповідь на це запитання викликала чимало суперечок між підприємцями та депутатами Хмельницької міськради. Останні на сесії затвердили регуляторний акт, який забороняє в обласному центрі продаж алкогольних напоїв в магазинах, розміщених на відстані п’ятдесят метрів від територій загальноосвітніх навчальних закладів та дитячих спортивних шкіл. При цьому, зважаючи на розташування торгівельних точок, виявилось, що заборона стосується лише 17 з них. Це ті, що розташовані мало не у дворах кількох шкіл, ліцею, гімназії та двох дитячо-юнацьких спортивних шкіл. Та все одно така заборона викликала бурхливу реакцію з боку торгівців.

 

Коли депутати обговорювали це рішення, підприємці пікетували міську раду, вимагаючи його не приймати. На запитання кореспондента, чому протестують, учасники пікету відповідали доволі абстрактно. Мовляв, влада робить все, щоб придушити їх бізнес, а їх звинувачують у тому, що вони продають алкоголь дітям. Вони ж цього ніколи не роблять. Тому і заборона не потрібна.


Про те, хто і що продає дітям, дещо нижче. Що ж стосується регуляторного акту, то він не містить подібних посилань і зауважень. А порушити це питання змусило звернення управлінь освіти, молоді та спорту міської ради, директорів спортивних шкіл та загальноосвітніх шкіл міста. Їх аргументи вагомі. Ще під час громадських слухань, які передували прийняттю цього регуляторного акту, завідувачка науково-методичним центром управління освіти Галина Думанська говорила про те, що розташування об’єктів, які торгують алкоголем у безпосередній близькості до шкіл, провокує старшокласників: — Ми маємо подбати про здоров’я дітей, вберегти їх від спокуси у перерві швидко побігти і купити напої, шкідливі для здоров’я. Треба добре думати, перш ніж перед входом у школу розміщувати таку торгову точку.


Підтримав її і начальник міського управління охорони здоров’я Михайло Василишин: — За офіційними даними, у 2013 до реанімаційного відділення міської дитячої лікарні з діагнозом «гостре алкогольне отруєння» поступило п’ять хлопчиків і одна дівчинка, у 2014 — шість хлопчиків і три дівчинки, а з початку цього року життя довелося рятувати вже шістьом дітям. Тож дивно, що підприємці за свій алкогольний бізнес більше воюють, ніж за здоров’я нації. А щоб владі не дорікали за упередженість, нехай би батьки у кожному класі на зборах проголосували «за» чи «проти» продажу алкоголю біля шкіл. Тоді результат був би очевидним.


Але проблема не тільки у дітях. Як слушно зауважив начальник управління у справах молоді і спорту Валерій Вешко, ще більше клопотів від дорослих, які у нетверезому стані заходять на спортивні об’єкти, чим подають не найкращий приклад. На жаль, компанії напідпитку можна зустріти і в дворах шкіл та дитсадків.


Отож позиція прихильників заборони була очевидною. Але ж і підприємці наполягають на своїх аргументах. У переважній більшості вони стверджують, що алкоголь дітям не продають, бо не хочуть ризикувати власною справою. А от відмова від такого вигідного товару може негативно вплинути на їх бізнес.


— Я вірю, що саме в цих магазинах учні не купують алкоголь. Там купують інші, дорослі, і розпивають біля школи. Це візуалізація процесу. Тому спочатку заборона може бути п’ятдесят метрів, а згодом можна зробити і п’ятсот, — переконаний депутат міської ради Михайло Кривак.


У цій суперечці варто облишити емоції і звернутись до офіційних даних. А вони такі. За повідомленням фіскальної служби в області, з початку року було проведено перевірки 123 суб’єктів господарювання, які працюють на ринку алкогольних напоїв та тютюнових виробів. У результаті у 120 суб’єктів встановлено 184 порушення. Серед них 23 факти реалізації алкогольних напоїв та тютюнових виробів особам, які не досягли 18 років. Сума штрафу за продаж підакцизних товарів неповнолітнім становить 156 тисяч гривень. Також за це анульовано 21 ліцензію на право здійснення торгівлі алкоголем.


Тож звинувачення у тому, що продавці можуть продавати алкоголь дітям, не такі вже й безпідставні.


Утім, це не переконує підприємців. Особливо тих, хто вважає себе законослухняним і дотримується порядку. Зате рішення міської ради вони оцінюють як таке, що відстоює інтереси великого бізнесу і придушує їхній малий. Адже обмеження практично не торкнуться великих супермаркетів, бо поблизу дитячих закладів розташовані переважно невеликі крамниці.


Заборона має вступити в силу з початком листопада. Але незадоволені таким розвитком подій підприємці збираються відстоювати свої інтереси у суді, оскільки вважають таке рішення міськради незаконним.

Хмельницький.

 

Коментар юриста


Закон України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів» забороняє споживання алкогольних напоїв у навчальних та освітньо-виховних закладах та продаж алкоголю у приміщеннях та на території навчальних закладів.


Таким чином, буква закону не забороняє продаж алкогольних напоїв поблизу навчальних закладів, якщо продавці розташовуються за їх межами. А як відомо, дозволено все, що не заборонено, чим і користуються підприємці. Проте існують обмеження продажу пива, алкогольних, слабоалкогольних напоїв, столових вин у невизначених для цього місцях торгівлі та під час проведення масових заходів. Таким чином, впливати на продаж алкогольних напоїв можуть органи місцевого самоврядування, видаючи дозволи на розміщення малих архітектурних форм та на відкриття спеціалізованих закладів. Органи місцевого самоврядування також можуть приймати рішення, спрямовані на заборону продажу алкогольних напоїв на певній відстані від навчальних закладів. Та не варто забувати, що не допускається видання правових актів органів місцевого самоврядування, якими встановлюються непередбачені законом обмеження щодо обігу окремих видів товарів на території відповідних адміністративно-територіальних одиниць.


У парламенті зареєстрований проект закону про внесення змін до деяких законів України (щодо захисту молоді від алкогольної та тютюнової залежності) № 2155а-1, яким передбачається, зокрема, доповнити пункт 11 частини першої статті 15-3 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів» положенням, згідно з яким «місця для торгівлі алкогольними напоями та тютюновими виробами не можуть розташовуватися ближче, ніж 300 метрів від дошкільних і загальноосвітніх навчальних закладів».
Тому, як то кажуть, палка з двома кінцями. Законодавець та місцева влада має максимально врахувати інтереси бізнесу та не забувати про дітей, котрі вчаться в школах, які наближені до місць продажу алкогольних напоїв.


Наталя ТИТАРЕНКО.

 

Підприємці пікетували Хмельницьку міську раду, вимагаючи не приймати рішення про заборону продажу алкоголю у магазинах, що розташовані на відстані 50 метрів від шкіл, дитсадків та дитячих спортивних закладів.


Фото автора.