У Верховній Раді за участю народних депутатів України та представників країн Євросоюзу і «великої сімки» відбулися презентація та обговорення податкової реформи — проекту закону про внесення змін до Податкового кодексу України щодо податкової лібералізації.


Як відомо, податкова реформа є одним із ключових завдань України на шляху до євроінтеграції. Співавторами законопроекту № 3357 є 114 народних депутатів з усіх політичних сил, представлених у парламенті. Законопроект розроблено і з урахуванням пропозицій міжнародних експертів.


Голова Комітету з питань податкової та митної політики Ніна Южаніна наголосила, що амбітні плани податкової реформи були передбачені Коаліційною угодою депутатських фракцій, але важкий період, коли Україна переживає військову агресію з боку Росії, та негативна економічна кон’юнктура не дозволили провести всі необхідні заплановані дії.

 

«Держбюджет-2015 містить лише окремі косметичні зміни, а окремі з них мали наслідок збільшення податкового навантаження та призвели до зростання адміністративного тиску на бізнес, — зауважила Н. Южаніна. — Отож більшість елементів податкової реформи, передбаченої Коаліційною угодою, не знайшли реалізації, і саме це спричинило значний суспільний резонанс та справедливу критику».


Законопроект отримав назву «Податкова реформа-2016: фіскальна лібералізація». Він також передбачає низку рішучих кроків у боротьбі з корупцією у податковій сфері — зокрема, ліквідація податкової міліції, зниження адміністративного тиску шляхом модернізації фіскальної служби, запровадження сучасних електронних сервісів для платників податків. Запропонований проект передбачає вирішення найболючіших питань для бізнесу, зокрема, відшкодування ПДВ, створює умови для відновлення розвитку економіки, виведення економіки з тіні шляхом встановлення справедливих ставок податків на працю та соціальні внески, вдосконалення механізмів контролю трансфертного ціноутворення. На думку авторів законопроекту, така податкова реформа також дасть змогу нашій країні залучати іноземні інвестиції та вирішити питання міжнародних боргових зобов’язань України.


Народний депутат Тетяна Острікова зауважила, що у ході податкової реформи міжнародні партнери наголошують на потребі не зниження податкових ставок, а боротьби з корупцією у сфері справляння податків. Тому, наголосила парламентарка, має відбутися повномасштабна реформа фіскальної служби — перетворення її з каральної у сервісну службу, дружну до платників податків.


Основні новації законопроекту № 3357:


— скорочення чисельності працівників фіскальної служби;


— ліквідація податкової міліції, натомість створення при Міністерстві фінансів служби фінансових розслідувань;


— фіскальна служба перевірятиме лише тих платників, які включені до плану перевірок Мінфіну;


— запровадження електронного кабінету платника податків;


— спрощення процедури оскарження нарахування податків;


— створення інституту податкових консультантів; 


— запровадження публічного реєстру заяв щодо відшкодування ПДВ;


— скасування спецрежиму сплати ПДВ для аграрних підприємств, окрім тваринництва;


— зменшення базової ставки податку на доходи фізичних осіб (ПДФО) — з 15—20% до 10%.


У законопроекті також пропонується підняти верхню межу оподаткування пенсій — до 10 прожиткових мінімумів, встановлених для непрацездатних осіб (нині це максимальний розмір призначення пенсії). Зараз, за чинним законодавством, під оподаткування підпадають пенсії, які перевищують розмір трьох мінімальних прожиткових мінімумів для непрацездатних (тобто     3 654 гривні). А також розширити коло осіб першого ступеня споріднення (коли податок нараховується за нульовою ставкою і не сплачується) при оподаткуванні спадщини. До першого ступеня споріднення, окрім чоловіка-дружини, батьків-дітей пропонується віднести бабу, діда, онуків, рідних братів та сестер. Компенсувати збитки до бюджету пропонується за рахунок інфляційних надходжень.


Водночас уряд готує власний варіант податкової реформи — більш фіскальний, концепцію якої вже було презентовано, однак законопроект ще не внесено.

 

Коментар

 

Ніна ЮЖАНІНА, голова Комітету Верховної Ради   з питань податкової та митної політики:

 


— Поки що законопроект      № 3357 щодо податкової лібералізації є основним. Альтернативного ми чули презентацію, концепцію, але не знаємо в повному обсязі, що пропонує нам уряд і що буде викладено в їх законопроекті. Однак суспільство не має обговорювати два різні законопроекти — один, довкола якого консолідувався весь депутатський корпус, та інший — уряду. У парламенті є демократична коаліція, яку якраз і представляють співавтори законопроекту № 3357. Правда, серед співавторів депутатів із «Народного фронту» — лише четверо. Однак саме зараз ми маємо працювати з урядом на одному майданчику, і базовим має стати саме депутатський законопроект. А з чим погоджується і з чим не погоджується уряд, — будемо враховувати цю точку зору на основі депутатського законопроекту.


Іншого шляху, аніж лібералізація податків, у країні немає. Для того, щоб знову відновити дух підприємництва і не присаджувати всіх на отримання субсидій і компенсацій, споживацький спосіб життя, маємо створити таке податкове законодавство, яке дозволить піднятися підприємництву в Україні. Це основа основ. Тому говорити, що в законопроекті надто ліберальні норми і треба вводити щось жорсткіше — це не розумно і не на часі, особливо сьогодні з урахуванням думки суспільства. Водночас депутатський корпус готовий тісно співпрацювати з Міністерством фінансів у напрацюванні податкової реформи.