Наявність достатньої кількості висококваліфікованих фахівців на ринку праці є критичним чинником конкурентоспроможності будь-якої сучасної економіки. Аби Україна могла відповідати викликам сучасності, систему професійно-технічної освіти України потрібно оновити. Цьому було присвячено розширене засідання Комітету Верховної Ради з питань науки і освіти 4 листопада.
На засіданні комітету розглядали проект закону України «Про професійну освіту» (№3231), розроблений Міністерством освіти і науки України із залученням органів виконавчої влади та самоврядування, галузевих академій наук, роботодавців, керівників професійно-технічних навчальних закладів та громадськості.
За словами голови комітету, роль цього сектору освіти в подоланні дисбалансу між пропозицією з боку освітніх послуг у кваліфікаціях з вищою та професійною освітою і потребами ринку праці є визначальною. «Відродити професійну освіту означає відродити державу. І тому на нас лежить велика відповідальність по підготовці якісного законопроекту, який ефективно регулюватиме державну політику та правові відносини у сфері управління професійною освітою», — сказала Лілія Гриневич.
Одним із позитивних положень законопроекту, на думку голови комітету, є законодавче врегулювання функціонування навчальних закладів, що попереднім законом про вищу освіту відносились до вищих навчальних закладів І—ІІ рівня акредитації. Професійна орієнтація освітніх програм цих навчальних закладів логічно поєднує їх з професійно-технічними навчальними закладами, а оптимізація об’єднаної мережі закладів професійної освіти надасть можливість селекції закладів професійної освіти за рівнями.
Лілія Гриневич підкреслила важливість охоплення законом різних видів професійної освіти, запровадження дуальної форми освіти з метою врахування потреб роботодавців, встановлення різнорівневості професійної освіти залежно від результатів навчання та вимог ринку праці, закріплення державно-громадського і державно-приватного партнерства та рад стейкхолдерів.
Голова комітету підтримала ідеї, представлені міністром освіти і науки України, та привернула увагу присутніх до найбільш дискусійних моментів законопроекту, наголосивши на необхідності доопрацювання деяких положень та врахування наданих пропозицій та зауважень. Лілія Гриневич окреслила основні зміни, які чекають на систему професійної освіти і стосуватимуться, зокрема, когорти закладів, що готуватимуть молодшого спеціаліста та позиціонування молодшого спеціаліста в національній рамці кваліфікацій; критеріїв щодо фінансування закладів, які працюють на національному та місцевому рівнях. Також голова комітету зазначила, що в законі не враховано деякі положення Бюджетного кодексу, наприклад, відсутня згадка про основну субвенцію на підготовку робітничих кадрів.
У засіданні взяли участь народні депутати України, співробітники Комітету з питань науки і освіти, міністр освіти і науки України, представники міністерства, органів виконавчої влади та самоврядування, галузевих академій наук, роботодавців, керівників професійно-технічних навчальних закладів та громадськості.
Матеріали надано Комітетом Верховної Ради з питань науки і освіти.