Сьогодні тільки лінивий залишився осторонь обговорення проектів Податкової реформи. Перший розроблено податковим комітетом Верховної Ради України. Голова комітету Ніна Южаніна зареєструвала його у парламенті як законопроект № 3357. Другий підготувало Міністерство фінансів. 

 

«Усе по 20» проти «3357»

 

За словами Наталії Яресько, Кабмін пропонує своїм проектом зняти податкове навантаження і передбачити справедливу систему оподаткування. Проте урядові пропозиції щодо податкової реформи, версію якої в народі охрестили «все по 20» — за однаковими ставками податку на доходи фізичних осіб, Єдиний соціальний внесок, податку на прибуток підприємств та податку на додану вартість, спрямовані на отримання наступного траншу від Міжнародного валютного фонду і кредитів, зокрема, від США і Європейського Союзу. Експерти переконані, що урядовий кодекс не просто перетрушує вітчизняну податкову систему, а значно посилює фіскальний тиск. Для бізнесу податкова реформа від Мінфіну на краще практично нічого не змінює, а і повністю ліквідовує стимули для розвитку бізнесу.


У проекті, поданому на розгляд парламенту групою депутатів на чолі із головою профільного комітету з податкової і митної політики Ніною Южаніною, передбачено таке: запровадження 15% податку на розподілений прибуток, тобто прибуток, що не був розподілений між акціонерами і залишається у бізнесі, не оподатковується, зниження ставки ПДВ до 15%, зменшення ставки податку на доходи фізичних осіб до 10%, але без податкової пільги. Також передбачається низка спрощень в адмініструванні податків та зменшення втручання фіскальних органів у цей процес.


Як стверджують експерти, головна відмінність між цими проектами полягає у тому, що ідеологічно проект, поданий від комітету, це проект лібералізації, що дасть змогу створити сприятливе середовище для економічного зростання. А проект Мінфіну більше фіскально-орієнтований.


У ньому немає нічого, що можна було б назвати реформою. Це косметичні заходи. Єдине, що може вплинути практично на всіх, — пільга у розмірі мінімальної зарплати, передбачена урядовим проектом у податку на доходи фізичних осіб. 


До того ж урядовим проектом передбачено зростання ПДВ на ліки, послуги медицини та освіти до 20%. Це означає подорожчання ліків, приватної медицини і освіти. Найгірше ж, це зміни для спрощеної системи оподаткування. От вже для кого настануть важкі часи. Співвітчизників, що торгують на базарах чи надають побутові послуги, тобто спрощенців із першої групи, до 2019 року обіцяють не чіпати. Але потім для них все-таки запровадять касові апарати. 

 

У пошуках компромісу

 

На думку більшості експертів, проект парламентського комітету, на відміну від урядового, розроблений з метою проведення реформи, тобто зміни відносин між платниками і фіскальними органами. У комітетському проекті докорінні зміни стосуються того, що податок на прибуток там замінений податком на розподілений прибуток. При цьому він виписаний таким чином, що не потребує жодних перевірок звітності підприємства. 


Крім того, у проекті Южаніної також є переваги, які, на думку фахівців, знімуть багато питань, пов’язаних із адмініструванням ПДВ. Передбачено також автоматичне відшкодування цього податку. 


Усе-таки, як заявив представник МВФ в Україні Жером Ваше, Міжнародний валютний фонд не може підтримати проект податкової реформи комітету Верховної Ради під керівництвом Ніни Южаніної, бо він суперечить цілям програми співпраці між Україною та Фондом. Для нас буде дуже важко підтримати програму компенсації згідно з законопроектом, який було подано податковим комітетом, бо тоді дефіцит перевищує цільові параметри програми. Це призведе до політики незбалансованості, до втрати надходжень на 9—10% ВВП, що неможливо буде компенсувати. 


У Мінфіні ж вважають, що «радикальний» проект податкової реформи передбачає зниження доходів бюджету в 2016 році на 200 млрд. грн., які немає звідки компенсувати, а це призведе до порушення узгодженого з МВФ рівня дефіциту бюджету в 3,7%.


Саме на цьому полі зараз і точаться дискусії. Єдина надія, що у вівторок на Національній раді реформ за участю Президента України таки буде знайдено компроміс, і спільний законопроект внесуть до парламенту.


А Президент, у свою чергу, повідомив, що після проведення податкової реформи буде запроваджено мораторій на зміни податкового законодавства на три роки.


— Я вважаю за необхідне, щоб податкова база передбачала середньотермінове планування, тобто щоб одночасно були програми податкових змін на три роки і мораторій на зміни податкового законодавства, який би гарантував стабільність податкового клімату для підприємців, для інвесторів. Бо це разом із незалежною судовою системою, боротьбою з корупцією — одна з ключових складових для інвестиційного клімату, — зазначив глава держави.


Хоч би там як було, а, скоріше за все, представникам середнього класу залишається  розраховувати лише на компроміс, який зрештою буде знайдено.

 

Підсумовував Віктор БОНДАР.