Головні питання сьогоднішнього позачергового пленарного засідання — проекти Державного бюджету на 2016 рік та Податкового кодексу. Як оцінюють ці документи народні депутати та які роблять прогнози.

 

Андрій ГОРДЄЄВ, голова підкомітету з питань державного боргу та фінансування державного бюджету Комітету Верховної Ради України з питань бюджету (фракція Блоку Петра Порошенка):


— У бюджетному комітеті дуже дискусійне бачення щодо проекту бюджету. Нам кажуть: якщо не приймемо запропонований варіант бюджету, то не прийде новий транш МВФ. Бо МВФ надає транш під податкову реформу. А податкова реформа — це дірка в дохідній частині бюджету. Варіантів два: або йдемо в партнерських відносинах із МВФ на новий транш і, відповідно, у другому півріччі будемо переглядати бюджет і перерозподіляти видатки, щоб могли забезпечити найнеобхідніше. Або відмовляємося від партнерства з МВФ, приймаємо бюджет на старій податковій базі. Ось така «розтяжка» вже другий рік поспіль. Думаю, будемо шукати якийсь компроміс із податковим комітетом, почуємо філософію, яку закладає в бюджет уряд з урахуванням пропозицій до податкової реформи від податкового комітету. Після представлення бюджету в парламенті в парламентських комітетів буде час до понеділка сформулювати остаточні варіанти Податкового кодексу і бюджету на 2016 рік. Наступної середи комітети мають ухвалити рішення, а наступного четверга будемо голосувати весь пакет законів.


Тетяна ОСТРІКОВА, член Комітету з питань податкової і митної політики (фракція «Самопоміч»):


— Наша фракція не підтримуватиме податкову реформу в чинній редакції. Адже вона не враховує зауваження від парламентського комітету, фракції та шкодить малому бізнесу.


«Самопоміч» завжди заявляла, що стоятиме на захисті інтересів дрібного і малого бізнесу, суб’єктів спрощеної системи. Захищатиме баланс міських бюджетів від зазіхань Мінфіну і керування в ручному режимі.


Найбільші недоліки урядового проекту податкової реформи — це адміністрування ПДВ, реформування податкової міліції та збільшення податкового навантаження на малий бізнес. Якщо нині підприємці спрощеної системи сплачують 3 000 гривень єдиного податку за річного обороту 500 тисяч гривень, то в разі ухвалення податкової реформи сплачуватимуть 13 500 гривень, тобто майже у п’ять разів більше.


В адмініструванні ПДВ наміри уряду начебто збігалися з депутатськими — встановити прозоре відшкодування ПДВ, ліквідувати корупційні схеми фіскальної служби. Але норма про підтвердження заявки на відшкодування, поданої до публічного реєстру фіскальною службою, відкриває можливості для корупційних схем. Служба фінансових розслідувань, яка мала бути демілітаризованою, суто аналітичною структурою, сформованою аналогічно з НАБ, залишилась податковою поліцією, яка зберегла всі функції податкового контролю.


Павло УНГУРЯН (фракція «Народного фронту»):


— Ми всі усвідомлюємо, що кожного року бюджет — це компроміс між бажаннями та можливостями. Виконавча влада дбає, щоб цей компроміс був максимально збалансований. Для мене, як голови підкомітету з питань доходів парламентського бюджетного комітету, було принципово побачити наповнення дохідної частини. Адже лунали різні думки з приводу Податкового кодексу та інших законопроектів, які виносять на позачергове засідання парламенту. Насамперед про радикальне скорочення податків. Однак уряд має намір започаткувати податкову реформу не за один рік, а поступово й еволюційно. Водночас видаткові статті в 2016-му пропонується зберегти не нижче рівня 2015-го. А стосовно національної безпеки та оборони навіть збільшити фінансування, в тому числі за рахунок розширення державних гарантій. Важливе досягнення — бездефіцитність НАК «Нафтогаз України». Це завжди була чорна діра, яка з’їдала загальний фонд бюджету.


Якщо виходити з того, що політика — це мистецтво можливого, а бюджет — це мистецтво неможливого, і відкинути політичні інсинуації, то, на мою думку, уряд добре підготував увесь пакет документів. Ми можемо вийти на нормальні показники як для областей, так і для міст. Попереду на нас чекає дуже напружений тиждень. Ми розглядатимемо ці законопроекти, готуватимемо їх до другого читання. Очевидно, доведеться опрацювати велику кількість поправок.


Михайло ПАПІЄВ (фракція Опозиційного блоку):


— Опозиційний блок не підтримуватиме проект Державного бюджету на 2016 рік, в якому влада не заклала гроші для реальної індексації доходів українців, а також урядовий проект Податкового кодексу. Це було б нечесно і несправедливо по відношенню до наших виборців. Ми вимагаємо від Кабміну терміново переглянути соціальні показники на наступний рік і закласти в бюджет реальну індексацію. Тим паче нещодавно міністр фінансів похвалилася, що Держбюджет перевиконано на 24,6 мільярда гривень, а на казначейському рахунку лежить понад 40 мільярдів гривень. Це означає, що гроші є.


У проекті бюджету уряд пропонує підвищувати мінімальну зарплату вдвічі — в травні до 1450 гривень та грудні — до 1550 гривень. Але ця індексація покриє тільки прогнозний рівень інфляції, і то лише наприкінці року.


Уряд навряд чи зуміє втримати реальну інфляцію в рамках прогнозу: в 2015 році він обіцяв її в розмірі 13%, а фактично за 10 місяців маємо втричі більше. До того ж міжнародні експерти прогнозують зростання цін в Україні наступного року на 20%.


Юлія ТИМОШЕНКО, лідер фракції «Батьківщина»:


— Я була учасником прийняття 18 бюджетів країни, але такого страшного бюджету ще не бачила. Це бюджет тотальної руйнації економіки, кожної її сфери. Є декілька ключових позицій, чому цей бюджет не можна прийняти. Він спланований на хибних макроекономічних показниках. Закладають зростання податкового тиску на 120,8 мільярда гривень. Знищуються всі пільгові системи оподаткування для малого бізнесу. Практично половину країни буде викинуто на вулицю. За фактичної цьогорічної інфляції у 46% і запланованої на наступний рік інфляції у 12% уряд заклав індексацію зарплат на 12% лише у грудні 2016 року. Збільшується на 5,5 мільярда гривень оборонний бюджет за рахунок конфіскації корупційного майна. Не підтверджується децентралізація — місцевим бюджетам передали на 62 мільярди функцій і повноважень, а гроші на це не дали. Бюджет знімає пільгове оподаткування для сільгосппідприємств. Бюджет сплановано на драконівських необґрунтовано завищених тарифах, адже ціна на імпортований газ наступного року буде значно нижча. У такому вигляді наша фракція не зможе проголосувати за Держбюджет-2016. Ми передали урядові детальні пропозиції, як врятувати країну і наповнити бюджет. Наші пропозиції базуються на трьох «д»: дерегуляція, деофшоризація та детінізація бізнесу та всієї економіки.

Стратегічними лініями мають стати: докорінне зниження податків, підвищення доходів громадян, невідкладно припинити тінь і корупцію. Найближчими днями наша команда представить, скільки за 2015 рік було виведено державних коштів за рахунок постачання армії за завищеними цінами.