Порядок денний учорашнього засідання Комітету Верховної Ради з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування містив лише одне питання до розгляду — проект державного бюджету на 2016 рік. Вердикт, на жаль, невтішний: у проекті головного фінансового документа країни на наступний рік є ознаки відходу від політики децентралізації, в тому числі й фінансової.

 

Такий висновок можна зробити, зокрема, й за результатами аналізу, який щодо урядових проектів здійснила Асоціація міст України. Її представник Олександр Слобожан зауважив, що, передаючи місцевому самоврядуванню додаткові державні повноваження у сфері освіти, соціального захисту та охорони здоров’я без необхідного на їх виконання фінансового ресурсу, уряд порушує один з основних принципів Європейської хартії місцевого самоврядування.
«Аргумент уряду, що у 2015 році громади одержали додатковий ресурс, а в 2016-му на нього покладаються повноваження, не має права на існування. Цей ресурс не є додатковим, держава просто почала віддавати місцевому самоврядуванню належне», — зауважив він. Адже філософія децентралізації — дати можливість громадянам заробляти самостійно, сформувати фінансово спроможні громади, органи місцевого самоврядування яких будуть відповідальні та підзвітні населенню за планування та використання бюджетних ресурсів. А урядові ініціативи ставлять під сумнів подальшу реалізацію цієї філософії.
Так у проекті держбюджету загальний розмір недофінансування освітньої та медичної субвенції становить 10,6 млрд. гривень (освіта — 3,2 млрд. гривень; медицина — 7,5 млрд. гривень). Унаслідок цього органи місцевого само-врядування вимушені будуть відволікати власні ресурси на забезпечення належного фінансування делегованих у цій сфері повноважень.
Сумнів викликає й доцільність передачі фінансування закладів професійно-технічної освіти на міста обласного значення (додаткове навантаження на місцеві бюджети становитиме 5,8 млрд. гривень). «По-перше, це суперечить концепції реформування місцевого самоврядування. По-друге — принципу субсидіарності. Адже в цих закладах навчаються діти не лише з конкретних міст, а й навколишніх територій та інших областей», — підкреслив О. Слобожан.
Окрім того, на засіданні наголошувалося на нереалістичності джерел фінансування видатків Держфонду регіонального розвитку (ДФРР) та субвенції на формування інфраструктури об’єднаних територіальних громад. А саме за рахунок «конфіскованих коштів та коштів, отриманих від реалізації майна, конфіскованого за рішенням суду за вчинення корупційного та пов’язаного з корупцією правопорушення». Власне, пропонується залучити 4,7 млрд. гривень до ДФРР та 1 млрд. гривень субвенції.
Однак це не єдина норма, яка забезпечується за рахунок спецконфіскації. «Ми нарахували чотири категорії видатків, у тому числі 5,5 млрд. гривень на оборону за рахунок так званої спецконфіскації. Або уряд вважає, що конфіскація врятує країну, або це видатки, які не буде реалізовано», — зауважила представниця комітету Альона Шкрум («Батьківщина»).
У свою чергу голова комітету Сергій Власенко наголосив: «Будь-яка стаття бюджету, тим паче яка стосується місцевого самоврядування, має бути максимально реалістична та забезпечена. До того ж ми знаємо, як працюють наші правоохоронні органи».
За словами члена комітету Олега Березюка («Самопоміч»), проаналізувавши бюджет, можна зробити висновок: витрати на оборону нижчі за цьогорічні, а витрати на прокуратуру, Нацгвардію та МВС — значно вищі. «То ми готуємося до зовнішньої агресії чи до внутрішніх повстань?» — поцікавився обранець.
Загалом проект держбюджету та законопроекти, які його супроводжують, отримали чимало нарікань від народних депутатів та асоціацій органів місцевого самоврядування. Усі озвучені пропозиції буде викладено та передано до Комітету з питань бюджету. Залишається сподіватися, що їх урахують і перші успіхи децентралізації не буде скасовано.

ЦИФРА

Приріст доходів місцевих бюджетів у 2015 році становив плюс 26,8 млрд. гривень, у 2016 році становитиме мінус 27,4 млрд. гривень.

 

 

 

Голова Комітету Верховної Ради України з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування Сергій Власенко та перший заступник голови комітету Олена Ледовських під час засідання комітету на якому розглядали проект закону про Державний бюджет України на 2016 рік.

Фото Сергія КОВАЛЬЧУКА.