Відповідь на це запитання шукали учасники парламентських слухань

 

Заступник Голови Верховної Ради Оксана Сироїд (на знімку), відкриваючи зібрання, подякувала народним депутатам, представникам міністерств та експертам за те, що вони висловили зацікавленість цією важливою проблемою. «Беззастережно, питання безпеки дорожнього руху є важливим для будь-якої демократичної держави, бо це пов’язано з культурою, — сказала вона. — Культурою управління транспортним засобом, поведінки на дорозі, оформлення дорожнього полотна, його якості, чесності і прозорості державних закупівель». До всіх цих речей нам ще треба дорости, вважає парламентарій. Адже безпека дорожнього руху, за її словами, — промовистий індикатор зрілості суспільства.

 

 

Перший із трибуни Верховної Ради виступив заступник голови Національної поліції, керівник патрульної поліції Олександр Фацевич. Він повідомив, що протягом останніх років, як свідчать дані, на українських дорогах травмувалися або загинули в п’ять-шість разів більше людей, аніж на європейських шляхах. Так щорічно аварії забирають життя понад чотирьох тисяч осіб, ще понад 30 тисяч отримують травми. Перед Національною поліцією ставляться першочергові завдання, які стосуються максимального наближення форм і методів роботи наших охоронців порядку до європейських стандартів, відзвітував очільник цієї структури. Передусім, за його словами, йдеться про створення підрозділів із функціями контролю дорожнього руху на автошляхах, підвищення рівня підготовки персоналу, впровадження сучасних технічних засобів, посилення взаємодії із громадськістю, органами державної та місцевої влади тощо. Одним із результатів виконання цих завдань, нагадав О. Фацевич, стало створення нової патрульної поліції, яка в липні цього року вийшла на вулиці Києва. Нині такі підрозділи, сформовані із молодих та самовідданих людей, уже працюють у Львові, Одесі, Харкові, Ужгороді, Мукачевому, Миколаєві, Луцьку. Однією з багатьох функцій, покладених на людей у новій формі, є й контроль виконання правил дорожнього руху.


За словами керівника Національної поліції, стало відомо, що вже незабаром 256 патрульних вийдуть на вулиці Хмельницького. Курси первинної підготовки працівників поліції проходять також у Дніпропетровську, Івано-Франківську, Херсоні, Вінниці та Чернігові. Крім того, у 2016-му вони стартують ще в 17 містах. У тому числі в районі проведення антитерористичної операції (в Маріуполі, Слов’янську, Краматорську, Сєверодонецьку та Лисичанську).


На думку голови парламентського Комітету з питань транспорту Ярослава Дубневича, нині на наших автошляхах ведеться не менш страшна війна, ніж в АТО. Він оприлюднив дані українського медичного центру безпеки дорожнього руху та інформаційних технологій: за вісім місяців нинішнього року в Україні сталося понад 82 тисячі дорожньо-транспортних пригод. А смертність на наших автошляхах вище у 2,5 разу, ніж в Європі. Це за істотно нижчого транспортного навантаження та інтенсивності руху. «Унаслідок правового дослідження основних положень законодавства України, стає очевидним те, що нам бракує системності та послідовності в закріпленні найголовніших цінностей та єдиних підходів або на-прямів розвитку політики безпеки дорожнього руху в державі», — зауважив народний депутат. Поділяє таку стурбованість і його колега по комітету голова підкомітету з питань безпеки дорожнього руху Ігор Діденко. «Уряд має зрозуміти, що головне в його роботі — збереження життя людини, — сказав він. — А те, що робиться на дорогах, свідчить про байдужість до цього питання». Позитивною ознакою парламентарій назвав те, що проблема нині починає збурювати громадськість.


Людина за своєю природою не розуміє, що таке швидкість і висота, запевнив І. Діденко. Саме тому жодні обмеження швидкості не діють: оминувши певні знаки, водії сміливо тиснуть на газ. Єдиний дієвий спосіб уникати аварій — спілкуватися із шоферами, нагадувати про обережність. Парламентарій розповів про досвід одного експерта з безпеки на виробництві. Фахівцю довелося працювати на компанію, яка займалася перевезенням пального. Його завданням було зменшити кількість аварій. Унаслідок розмов із самими водіями та їхніми сім’ями, пояснень, наскільки важливий відпочинок, нагадувань про відповідальність батьків перед дітьми за рік аварійність у цій компанії вдалося звести до нуля. Голова підкомітету сказав, що разом із колегами поставив собі мету — зменшити до 2020 року смертність на дорозі на 30 відсотків. За його словами, це цілком реально.


Керівник проекту TRACECA Безпека дорожнього руху Алан Росс наголосив на тому, що питання аварійності на дорогах — це не транспортна, а економічна проблема, проблема охорони здоров’я та соціального розвитку.

«Унаслідок цієї проблеми ви втрачаєте понад чотири мільярди доларів на рік, — звернувся він до присутніх у сесійній залі учасників слухань. — Це величезні втрати. Такі само кошти ви витрачаєте на війну». Світова спільнота особливо стурбована тим, що на наших автошляхах через відсутність спеціально облаштованих доріжок для пішоходів та велосипедистів страждають багато перехожих та дітей. «Гинуть здебільшого молоді люди — майбутнє вашої країни. Юнаки і дівчата отримують інвалідність», — підкреслив А. Росс. За його словами, нам варто переглянути стандарти безпеки під час будівництва доріг і закладати мережу, яка стоятиме сотню років. Саме на це, на його думку, мають витрачатися кошти Світового банку, Європейського інвестиційного банку та ЄБРР.

 

ФАКТ

 

За даними Всесвітньої організації охорони здоров’я


Щороку в світі на дорогах гинуть майже 1,2 мільйона людей. Кількість поранених сягає десяти мільйонів осіб. Економічні втрати від дорожніх пригод становлять майже три відсотки світового валового продукту. За прогнозами, до 2020 року проблеми із ДТП посядуть третє місце в світі після серцево-судинних захворювань та тяжких депресій.

 

Під час слухань.

 

Фото Анастасії СИРОТКІНОЇ.