На прикладі блискавично створеної Куцурубської об’єднаної територіальної громади маємо на Миколаївщині свій власний пілотний проект впровадження (імплементації) реформи місцевого самоврядування. Тепер ця громада спроможна виконувати повноваження, визначені законом та Бюджетним кодексом як для міста обласного значення. Шлях створення, проведення перших виборів у Куцурубській об’єднаній громаді — яскраве підтвердження того, що жодних перепон для об’єднання громад не існує!

На жаль, практично без уваги з боку миколаївських ЗМІ, без належної суспільної оцінки залишилася подія, пов’язана з ухваленням 
25 грудня 2015 року на третій позачерговій сесії Миколаївської обласної ради сьомого скликання зміни до Перспективного плану формування територій громад Миколаївської області, затвердженої рішенням обласної ради від 12 червня 2015 року №3 «Про схвалення Перспективного плану формування територій громад Миколаївської області» (далі — перспективний план).
Правовим наслідком внесеної зміни до перспективного плану є визнання Куцурубської об’єднаної територіальної громади спроможною, тобто такою громадою, виконавчі органи якої, окрім власних, отримають від держави ще й делеговані повноваження. В бюджетній площині — вона перейде на прямі міжбюджетні відносини з державним бюджетом.
Цій події передувало утворення на початку серпня 2015 року нової громади шляхом об’єднання з власної ініціативи двох суміжних громад і прийняття відповідних рішень Куцурубською (с. Куцуруб) та Іванівською (с. Іванівка, с. Яселка) сільськими радами. Місцеві вибори 25 жовтня 2015 року були першими для цього утворення і відбувалися вже на новій територіальній основі новоствореної адміністративно-територіальної одиниці. Нагадаємо, що загалом в Україні у 159 об’єднаних громадах відбулися перші вибори. Найбільше об’єднаних громад, де відбулися перші вибори, створено в Тернопільській (26), Хмельницькій (22), Львівській (15) та Дніпропетровській (15) областях.
Тож поява першого дитяти децентралізації привнесла в регіон як зміни в адмініструванні, так і зміни самого територіального устрою Очаківського району. На Миколаївщині такого не відбувалося за всі 24 роки існування незалежної України й за останню чверть століття за існування Радянського Союзу, тобто з хрущовських часів! Це дещо відмінне від того, що існувало десятиліттями! З’явилися нові адміністративні кордони, нові адміністративні відносини представницьких органів громади, громадян — з державою.
Хіба перетворення не вражають, хіба ми не є свідками нової історії у новітній Україні! Громади отримали й уже скористалися правом на добровільне об’єднання, на консолідацію зусиль, бюджетів, на впровадження власної інтенсивної політики місцевого розвитку!
Модернізація системи управління територіями триватиме, і завдяки розпочатому процесу буде забезпечена повнота й повсюдність місцевого самоврядування на всій території Миколаївської області.
Варто також замислитись над психологічним аспектом цих подій, позаяк змінювати стан речей, бути першими у складній справі реформування, бути новатором — завжди важко. Треба мати віру а справу, наполегливо йти до поставленої мети! І такі люди — небайдужі, ініціативні, прагматичні — є. На авансцену виходить інша генерація українців — сміливих, вільних духом, таких, що вірують у свої сили і можливості, здатні взяти на себе відповідальність і нести її.
Декого бентежить питання: можливо, депутати поспішили з наданням ново-
створеній Куцурубській громаді статусу спроможної, хіба вистачить на це в громаді фінансового та управлінського потенціалу? Вважаю, не поспішили. Зробили правильно. Більш того — своєчасно.
По-перше, в існуючих кордонах новоствореної громади процес об’єднання не закінчується, очікується його продовження. Куцурубська громада планує ініціювати подальше об’єднання із суміжними з нею Дмитрівською і Острівською громадами. В кордонах такої мозаїки об’єднання охопить майже третину території теперішнього Очаківського району, таку саму кількість населення. Отже, громада буде ще більше укрупнена й територіально, й фінансово, що додасть їй більшої стабільності.
По-друге, на прикладі блискавично створеної Куцурубської об’єднаної громади ми маємо свій власний пілотний проект впровадження (імплементації) реформи місцевого самоврядування. А це основна реформа децентралізації. Річ у тому, що реформа передбачає як координацію, так і співпрацю з місцевими адміністраціями, з багатьма центральними органами виконавчої влади, представленими в регіоні, передачу, перерозподіл повноважень. Це стосується і освіти, і охорони здоров’я, і соціального захисту, і житлово-комунального господарства тощо. Досвід інших областей — це добре, але все ж таки він віртуальний. Натомість маємо свій проект реалізації реформ, зрозуміліший, ближчий до нас, такий, в якому задіяно весь управлінський спектр, що існує в області.
По-третє, сам факт, сам процес створення Куцурубської громади повністю «роззброїв» деяких місцевих політиків, які досі випробують на міцність державність України, постійно намагаються шукати політику там, де її немає, а тому паразитують на початковому, найважчому етапі впровадження реформ. Звісно, використовують у своїх цілях відсутність практики, певний інформаційний вакуум у сільських глибинках, а тому створюють міфи, страшилки й досі намагаються залякувати ними людей.
Наразі практика об’єднання громад уже є! Вона позитивна. Мало того, існує довершеність цього процесу з математичною, правовою і бухгалтерською точністю! Шлях створення, проведення перших виборів у Куцурубській об’єднаній громаді — яскраве підтвердження того, що жодних перепон для об’єднання громад не існує!
По-четверте,
процес об’єднання громад, отримання та реалізація делегованих державою повноважень об’єднаними громадами, впровадження повноцінного самоврядування на рівні села, селища, міста не пов’язані з прийняттям змін до Конституції України в частині децентралізації. Прийняття змін до Конституції — справа конче важлива, але більше стосується реформування системи державного управління на субрегіональному, тобто районному рівні, що аж ніяк не може бути гальмом у проведенні реформи місцевого самоврядування на базовому рівні.
По-п’яте, найближчим часом ми наживо побачимо, як здійснюватиметься задекларована в законі про об’єднання територіальних громад державна підтримка об’єднань, які відбулися згідно з перспективним планом, як фінансуватиметься розвиток інфраструктури цих громад з державного бюджету, як має діяти при цьому громада, що саме вона враховуватиме у своїй стратегії розвитку, в який спосіб і на що витрачатиме отримані інвестиційні кошти.
По-шосте, ми зможемо на базі першого об’єднання детально оцінити фінансову спроможність новоутвореної громади протягом поточного 2016 року, проаналізувати дохідну й витратну частини бюджету. Проведений аналіз дасть відповідь на питання щодо існуючого потенціалу інших громад нашої області, які виявили бажання об’єднатись.
По-сьоме, на прикладі Куцурубської об’єднаної громади, нарешті, чітко зазначаємо вартість реформи для громад, що будуть об’єднуватись. Не повірите! Об’єднання до сьогодні коштувало бюджету Куцурубської громади 100 (сто) гривень — на виготовлення печатки. Додайте до цього ще 250 (двісті п’ятдесят) гривень на виготовлення найближчим часом штампа. Так, справді, ще будуть інвестиційні витрати на створення інфраструктури громади (капітальні вкладення), компенсації працівникам, що вирішили звільниться, тощо, але вони залежатимуть від прийнятого на рівні держави бюджету, його наповнення, принаймні будуть пропорційними із субвенціями до місцевих бюджетів інвестиційного спрямування протягом одного року.
Що стосується управлінського (кадрового) потенціалу Куцурубської громади, то він величезний. У цьому можна впевнитись за фактом того, як керівництво ради разом із депутатським корпусом склало іспит на здатність реалізовувати організаційно-розпорядчі повноваження у перші, найтяжчі, часи своєї роботи після виборів. Наполегливість, бажання працювати мають більш ніж яскраве підтвердження у такому:
3.11.2015 р. уперше серед об’єднаних громад в Україні проведена сесія ради з прийняттям повноцінних рішень щодо всіх питань, які визначали правове й організаційне підґрунтя для подальшої роботи представницького органу — це був дуже сміливий і відповідальний крок, якщо зважати на певні законодавчі протиріччя, що існували на той час;
16.11.2015 р. уперше в Україні здійснено державну реєстрацію представницького органу громади як юридичної особи публічного права — це дозволило новоствореному представницькому органу повністю оформити свою цивільну дієздатність у правовому полі держави;
2.12.2015 р. уперше в Україні Державна казначейська служба в Очаківському районі включила розпорядника бюджетних коштів (одержувача бюджетних коштів) Куцурубську сільську раду до Єдиного реєстру розпорядників бюджетних коштів та одержувачів бюджетних коштів — відтак рада громади вже місяць як повноцінно діє відповідно до наданих чинним законодавством України повноважень, реалізуючи права і обов’язки юридичної особи публічного права;
21.12.2015 р. громада остаточно легалізувалася, обговоривши й ухваливши на сесії ради Статут об’єднаної громади, отримавши в такий спосіб свою «маленьку Конституцію»;
25.12.2015 р. прийнято бюджет на 2016 рік.
Тож на прикладі Куцурубської об’єднаної територіальної громади маємо команду однодумців. Ми бачимо людей, які входять у 2016 рік громадою зразка 21-го століття — відповідальною самоврядною спільнотою. Тож у новому 2016 році з вірою у світле майбутнє, в український народ, побажаємо куцурубчанам нових звершень, вдалого втілення всіх задумів, миру, добра та злагоди!

Валентин БОЙКО, директор Миколаївського офісу реформ.

 

 

 

Валентин Бойко.