За неякісні комунальні послуги вимагайте перерахунку. Про це безумовне право споживачів, яке ще з 2010 року гарантоване постановою Кабміну, згадав і нинішній очільник уряду. У своєму черговому зверненні до народу Арсеній Яценюк надав покрокову інструкцію, куди, кому та з чим потрібно звернутися, якщо у квартирі, яка під’єднана  до централізованого опалення, взимку холодно. Зі слів чиновника процедура здається простою. Утім, експерти запевняють: на практиці домогтися перерахунку за неякісно надані комунальні послуги дуже складно. Особливо, якщо йдеться про старий будинок. Адже навіть фраза прем’єра: «Якщо температура у вашій оселі 12 градусів, то ви взагалі не повинні сплачувати за рахунком», — має продовження: — «за умови утеплення квартири та місць загального користування». Останній пункт для більшості будівель радянських часів — мрія. Без комплексної і дуже дорогої модернізації вони перетворюються на мамонтів, які рано чи пізно просто почнуть зникати... чи, нарешті, еволюціонувати.

Чи не найбільше у перші дні нового року у власних квартирах мерзли кияни. Скарги на незадовільну температуру в оселях надійшли від мешканців майже 700 будинків. За зверненнями проведено комісійні обстеження та встановлюють причини недогріву. «Якщо послугу не було надано в повному обсязі теплопостачальною організацією, це може стати причиною для зменшення розміру оплати. Але йдеться лише про будинки, де відсутні прилади обліку. На прикладі квартири в будинку на Петра Запорожця ми пересвідчилися, що за однакової температури теплоносія на вході в будинок різна температура в квартирах, зокрема, на 1—2 поверхах — понад 23 градуси, а в квартирі на останньому — значно нижча. Має місце розбалансування системи теплопостачання, а також те, що в квартирі на останньому поверсі неутеплені вікна, незачинений балкон тощо. Елементарні заходи з утеплення здатні підвищити температуру в квартирі на кілька градусів і зекономити кошти мешканців», — повідомив заступник голови КМДА Петро Пантелеєв, перевіряючи роботу комісії в одному з будинків на вулиці Петра Запорожця.

В унісон словам київського чиновника звучать і заяви теплопостачальних компаній. У прес-службі «Київенерго», приміром, відверто заявили: «Під час складання акта-претензії враховуються результати загального аналізу енергоефективності кімнат. Наприклад, якщо у клієнта у квартирі розбиті шибки, перерахунок за послугу опалення не надаватиметься».

До слова, не перекладати на теплопостачальні організації усю провину закликають і юристи. «Наші громадяни абсолютно не дбають про стан своїх внутрішньобудинкових комунікацій. І часто навіть не здогадуються, що ці комунікації належать їм. На, скажімо, «Київенерго» можна наїжджати і вимагати перерахунку тільки тоді, коли на вході до будинку теплоносій є неналежної якості. Але якщо ви з сусідами порушили систему циркуляції тепла у будинку, у вас у батареях повітря, усе покрилося іржею, у цьому винні тільки ви», — каже правник Тетяна Монтян. Юрист переконана: лише створення відповідального власника через об’єднання хоча б в ОСББ може розірвати це зачароване коло.

Експерти припускають, що цього разу перерахунок киянам за холодні батареї таки буде зроблено. Адже до процесу активно долучилися політики. Але інтерес можновладців до цієї теми не вічний. І коли він мине — українці знову залишаться наодинці із постачальниками часто неякісних послуг та недієвою системою перерахунку.

Інструкція від Прем’єр-міністра: якщо у квартирі температура нижча за 18 градусів, повідомте про це у «Теплокомуненерго», з яким у вас є договір, у ЖЕК чи до ОСББ, запросіть комісію, щоб вона склала відповідний акт. Протягом 72 годин така комісія повинна обов’язково прибути і зафіксувати температуру. Якщо цього не сталося, мешканець має право самостійно скласти відповідний акт. Потрібно запросити сусідів по будинку, щоб вони засвідчили двома підписами, що температура справді нижча за 18 градусів.

Мал. Олексія КУСТОВСЬКОГО.