В Іллічівському морському торговельному порту в Одеській області учора урочисто відправлено перший демонстраційний рейс контейнерного потяга сполученням Україна—Китай, який проходить через Грузію, Азербайджан і Казахстан, в обхід Російської Федерації. Маршрут було розроблено у відповідь на дії Росії, яка заборонила з 4 січня цього року транзит українських товарів своєю територією. Маршрут завдовжки 5471 км уже прозвали новим напрямком «Шовкового шляху» і альтернативою, яка дасть змогу перенаправляти вантажопотоки між Європою і Китаєм. Він включає поромні переправи Чорного (Іллічівськ—Батумі) і Каспійського (Алят—Актау-Порт) морів і має стати конкурентним порівняно із традиційним сухопутним маршрутом.


«Цей експериментальний потяг має довести до завершення всю технічну частину й логістичний ланцюжок і відпрацювати технічні нюанси, які можуть виникнути. І тоді через два-три тижні ми зможемо, якщо все буде нормально, перейти в робочий режим експлуатації нового альтернативного шляху для товарів із Європи до Китаю», — запевнив міністр інфраструктури Андрій Пивоварський. 

 

Міністр додав, що відкривається новий шлях не тільки для товарів із Європи до Китаю, а й для українських товарів на ринки Грузії, Азербайджану й Казахстану, де наші позиції завжди були досить сильними й звідки українського виробника намагається витиснути Росія, запроваджуючи обмеження на транзит.


Лише за кілька місяців удалося пройти шлях від рішення про диверсифікованість поставок до реалізації проекту. Це була злагоджена командна робота різних міністерств і відомств, за що Андрій Пивоварський висловив подяку міністру економічного розвитку Айварасу Абромавичусу та віце-прем’єру Геннадію Зубку, які були присутні в Іллічівському порту. Останній відзначив, що сьогодні Україна щорічно експортує до Китаю близько 24 млн. т, і це рекордні для країни показники. Завдання держави полягає в тому, щоб організувати стабільні й безперебійні поставки українських товарів у напрямку Азії, і відкриття даного маршруту є найважливішим кроком на цьому шляху.


Для запуску контейнерного потяга було погоджено технології, прискорено строки доставки, тарифні умови, визначено операторів потяга. За день до цього, 14 січня, на зустрічі в столиці Азербайджану Баку керівники національних залізниць України, Грузії, Азербайджану й Казахстану підписали протокол про встановлення конкурентоспроможних пільгових тарифів на вантажоперевезення Транскаспійським міжнародним транспортним маршрутом.


Глава Одеської області Михеіл Саакашвілі, який виступив на урочистому запуску контейнерного потяга, назвав проект «кошмаром Путіна», бо альтернативний транспортний коридор в обхід Росії суттєво обмежує можливості економічного тиску на Україну з боку північного сусіда. «Усі казали, що в цього маршруту немає перспектив, коли ми почали будувати залізницю. Усі казали, що одно всі вантажі йтимуть через Росію. Ось він — кошмар Путіна!» — заявив Саакашвілі.


Експерти упевнені, що за належного рівня завантаження, транспортування українських товарів у такий спосіб дасть змогу  підвищити конкурентоспроможність на азійських ринках.

Одеська область.