На початку лютого Кабінет Міністрів має розглянути тендерну документацію про залучення міжнародних компаній для управління частиною української митниці на західному кордоні. Повідомляючи про це під час учорашнього брифінгу, міністр фінансів Наталія Яресько підкреслила, що цей крок дозволить залучити міжнародні компанії з досвідом прозорої та сервісної організації роботи митниці до реформування українських митних пунктів.
Окреслюючи завдання на цей рік, міністр наголосила на покращенні адміністрування податків та реформуванні митної служби, що дозволить мінімізувати можливості для суб’єктивізму та корупції в податкових і митних органах. При цьому Н. Яресько зазначила, що приводом для брифінгу якраз і стали скарги з боку народних депутатів та бізнесу на те, що, попри наявність системи ідентифікації ризиків, через спрощену систему розмитнення продовжує йти контрабанда.
Нагадавши, що за законодавством імпорт товарів може відбуватися як за звичайною процедурою (коли товар віддається підприємцям після перевірки на внутрішній митниці), так і за спрощеною процедурою (коли товари направляються підприємствам без такої перевірки), міністр зазначила, що за повідомленнями, які отримує Міністерство фінансів, деякі співробітники митниці дозволяють спрощений імпорт підприємствам, по яких спрацював «профіль ризику» та які не повинні були б мати такого права. Приміром, на спрощений режим розмитнення не можуть претендувати компанії-імпортери, що мають ознаки фіктивних, зокрема, коли засновником, директором і бухгалтером компанії-імпортера є одна особа. Як наслідок, недобросовісні підприємства, декларуючи дешеві товари замість дорогих, ухиляються від сплати податків.
У зв’язку з цим міністр доручила голові Державної фіскальної служби Роману Насірову: провести перевірку всіх митних оформлень за спрощеною процедурою у 2015 році та у січня 2016 року; виявити посадових осіб, які, незважаючи на спрацювання Автоматизованої системи аналізу та управління ризиками, приймали рішення про випуск товарів, та притягнути їх до відповідальності; вжити заходів із донарахування та стягнення несплачених податків та призначити службові розслідування для притягнення посадових осіб до відповідальності; невідкладно доопрацювати автоматизовану систему митного оформлення, позбавивши технічної можливості митників випускати товари за спрощеною процедурою, якщо система аналізу ризиків виявила загрози. Також Міністерство фінансів найближчим часом представить законопроект про уповноважених економічних операторів, який міститиме вичерпний перелік критеріїв, виконання яких надасть підприємствам можливість імпортувати товари за спрощеною системою розмитнення.
Н. Яресько також прокоментувала ініційований Ніною Южаніною, Віктором Галасюком, Олександрою Кужель та іншими народними депутатами законопроект «Про національну митну службу» (Реєстр. № 3763), який передбачає створення Національної митної служби України як окремого органу виконавчої влади. Погоджуючись із завданнями, які парламентарії ставлять перед митними органами, міністр водночас зазначила, що не вважає відокремлення митної служби найкращим шляхом. На її переконання, саме інтеграція митної та податкової служб у рамках єдиного органу дозволяє одночасно відстежувати дії платників податків за всіма податками і зборами, в тому числі й митними, усуває дублювання процесів та функцій та дає змогу створити «єдине вікно» для бізнесу при сплаті податків і зборів. Натомість відокремлення митниці в окремий орган, крім втрати вищезгаданих вигод, призведе до збільшення чисельності адміністративного персоналу двох органів та, відповідно, збільшить фінансування обох структур.