Парламентська хроніка


Ранкове засідання 27 січня

 


Зранку в сесійній залі зареєструвалося 305 народних депутатів. Перед тим, як перейти до розгляду питань порядку денного, у сесійній залі склали присягу новопризначені судді Конституційного Суду: Віктор Васильович Кривенко (обраний XІІІ з’їздом суддів України 13 листопада 2015 року), Віктор Павлович Колісник та Володимир Романович Мойсик (призначені указом Президента 26 січня 2016 року). Під час присяги у сесійній залі були присутні Президент України Петро Порошенко, Прем’єр-міністр Арсеній Яценюк та члени уряду, голови Конституційного Суду Юрій Баулін та Верховного Суду Ярослав Романюк.


Верховна Рада ухвалила в цілому законопроекти про ратифікацію Угоди між Україною та Королівством Іспанія про взаємну охорону інформації з обмеженим доступом та про ратифікацію Протоколу про застосування Договору про зону вільної торгівлі від 18 жовтня 2011 року між його Сторонами та Республікою Узбекистан.

 

Доповідаючи документ, важливий для торговельних відносин з Узбекистаном, заступник міністра економічного розвитку і торгівлі Наталія Микольська зауважила, що цим проектом передбачено виконання внутрішньодержавних процедур для набрання чинності Протоколу. Вона нагадала також, що угода про зону вільної торгівлі СНД нині не є передбачуваною та надійною, у першу чергу, через дії Російської Федерації. «Але не варто забувати про торгівлю з іншими нашими партнерами, особливо з тими, експорт до яких у рази перевищує імпорт з цих країн. Узбекистан саме і є такою країною. Нам важливо нині гуртувати навколо себе союзників у рамках зони вільної торгівлі СНД. Зокрема для того, щоб наш експорт і далі не падав, а також для протидії агресії РФ, у т. ч. й у торговельній сфері», — зауважила вона. Як відомо, Росія з 1 січня цього року обмежила наш транзит не лише до Казахстану, а й до інших країн СНД та Азії. «Тому нам вкрай важливо протидіяти цій агресії, мета якої не лише обмежити транзит, а й витіснити українські товари з ринку країн Азії, у т. ч. з ринку Узбекистану», — сказала урядовиця. Схвальну оцінку документ отримав не лише від профільного комітету, а й сесійної зали — 234 «за».


Проект закону про ратифікацію Угоди між Кабінетом Міністрів України та Урядом Федеративної Республіки Німеччина про фінансове співробітництво (асигнування 2010 і 2011 року) Муніципальна програма захисту клімату ІІ («Проект муніципального водного господарства м. Чернівці, стадія 1») також було ухвалено за основу та в цілому — 243 «за». Водночас сесія надала місту Біляївка Біляївського району Одеської області статус міста обласного значення. Відповідний проект постанови підтримав 241 депутат.


Доопрацьований проект закону про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, доповідав міністр енергетики та вугільної промисловості Володимир Демчишин. За його словами, цей проект — можливість після 20 років існування нарешті сформувати законодавчу базу для діяльності Нацкомісії, яка має бути не лише професійною, а й незалежною від політичного та фінансового впливів. «Цей регулятор діятиме відповідно до європейських стандартів і відстежуватиме роботу вкрай складних монопольних структур. Він буде покликаний боротися за права споживачів, а також боротися з державними монополіями», — зауважив міністр.

Профільний комітет з питань паливно-енергетичного комплексу, ядерної політики та ядерної безпеки також підтримав ухвалення документа в першому читанні. Зокрема, наголошувалося, що протягом півроку над ним працювала робоча група з народних депутатів та урядовців із залученням вітчизняних та міжнародних експертів. Щоправда, більшість сесійної зали, назвавши документ далеким від ідеалу, вирішила спрямувати його на повторне перше читання — 242 «за».


Така сама ситуація склалася і з проектом закону про житлово-комунальні послуги. За словами заступника голови Комітету з питань будівництва, містобудування і житлово-комунального господарства Альони Бабак, у законопроекті пропонуються чіткі процедури, як мешканці — споживачі укладатимуть договори на отримання всього комплексу житлово-комунальних послуг. «У законі прописаний типовий договір на управління, розподіл і прозорість плати на управління. Вводиться нове поняття автономного теплопостачання. Якщо у будинку є котельня, то тариф визначатиметься виключно для цього будинку, а не перекладатиметься тариф централізованого теплопостачання. В окрему послугу виводиться поводження з відходами. Вводиться також цілий блок перевірки якості комунальних послуг. Прописується управління будинком за кожною окремою моделлю», — зауважила вона. Утім, сигнальне голосування за проект закону в першому читанні засвідчило лише 180 голосів «за».


Після перерви сесія розглянула зміни до Закону «Про добровільне об’єднання територіальних громад» щодо забезпечення державної підтримки. Поява законопроекту, за словами автора й доповідача Миколи Федорука, зумовлена тим, що обласні органи місцевого самоврядування не завжди своєчасно та раціонально приймають рішення щодо ухвалення перспективних планів формування спроможних громад. Власне, цим законопроектом пропонується визначити: якщо протягом місяця після подання обласна рада не схвалила проект Перспективного плану чи зміни до нього, Кабмін може зробити це самостійно.


Депутати обговорили це питання за повною процедурою, під час якої одні депутати нещадно розкритикували документ, наголосивши, що він лише посилює роль виконавчої гілки влади. Інші констатували: помилки, зокрема допущені під час ухвалення закону про добровільне об’єднання територіальних громад, потрібно виправляти.


У свою чергу Голова Верховної Ради Володимир Гройсман зазначив, що потрібно дати можливість громадам об’єднатися юридично. «Коли громада налічує 3-5-10 тисяч осіб, у неї є прямий бюджет, нові податки. Далі вони можуть будувати дитячий садочок або школу. Це процес. Якщо хтось може сказати, що є досвід, як це робити без огріх, я вам аплодуватиму і вважатиму вас національним героєм. Але ми вперше за роки незалежності у такій централізованій системі робимо децентралізацію. Це означає, що будуть огріхи, треба буде врегульовувати і систему законодавства. Врешті, це наша робота. Маємо допомагати робити систему кращою», -наголосив він.


Водночас Володимир Гройсман зауважив, що є спроби блокувати процес децентралізації. У цьому законі наголошується: якщо громади ухвалили рішення об’єднатися, то ніхто не має права їм це заборонити. «Тому й дається право Кабміну, якщо облрада виявилася безвідповідальною, технічно затвердити це рішення», — сказав глава парламенту.


Врешті, головуючий поставив це питання на сигнальне голосування, але голосів для позитивного рішення забракло. До цього питання сесія спробує повернутися наступного дня.

 

Дослівно

 

Голова Верховної Ради Володимир ГРОЙСМАН:


«Настав час врегулювати питання щодо цих монополістів. З місць надходить дуже багато скарг, що за підключення до електроенергії та інших мереж вимагають сотні тисяч гривень з людей. Нам потрібно один раз і назавжди дати таким монополістам по руках. Щоб вони сприймали тих, хто підключається до електроенергії, газу, водопостачання тощо як до клієнта, а не раба, який має платити десятки, сотні тисяч, а іноді мільйони гривень».

 

Суддя Конституційного Суду Віктор Колісник складає присягу.

Фото Анастасії СИРОТКІНОЇ.