Японія, яка є третім у світі імпортером енергоносіїв, відновила закупівлю нафти зі США. Велика трейдингова компанія Cosmo Energy Holdіngs придбала майже 300 тисяч барелів легкої сланцевої нафти з техаських родовищ. У квітні вона надійде на нафтопереробні підприємства країни. Більшу частину цього об’єму, як повідомила компанія-постачальник, буде перероблено на бензин.

 

Отже, японці відновили після 40-річної паузи імпорт «чорного золота» зі США. І сталося це тільки-но наприкінці минулого року за океаном зняли заборону на експорт своєї нафти.


Досі найбільшим постачальником до Японії була і є Саудівська Аравія, на неї припадає третина всіх нафтових закупівель. А загалом із Близького та Середнього Сходу надходило понад 80% сировини. (У Росії купували лише 8,8% нафти).


Однак Японія не втрачає можливості диверсифікувати джерела постачання енергоносіїв, вбачаючи в цьому запоруку надійного надходження сировини, вигідної конкурентності й уникнення неприємних несподіванок, яких можна очікувати від загострення ситуації в тому чи іншому регіоні. В цьому контексті можна розглядати й закупівлю нафти у США, і сподівання на збільшення нафтового потоку до країни за рахунок постачання нафти із Ірану.


Слідом за США і ЄС Токіо зняв санкції з Ірану після виконання угоди про ядерну програму. Японський уряд зацікавлений у постачанні дешевої нафти з Ірану, а також експорті своєї продукції на іранський ринок. Більше того, уряд має намір підтримати компанії, які співпрацюватимуть з іранськими енергетичними компаніями.


Через те, що Японія імпортозалежна від енергоносіїв, торговельний баланс країни щороку закривався з величезним дефіцитом. Дефіцитний він і за підсумками 2015-го, однак за минулий рік дефіцит скоротився на 78%. Завдяки падінню цін на нафту Японія витратила на її придбання на 41% коштів менше, ніж за попередній рік.


Водночас, незважаючи на те, що нафта дешевшає, завозять її в країну теж менше. Торік імпорт сирої нафти становив 195,5 млн. тонн, і це найменший показник, починаючи з 1988 року. Імпорт зростав до кінця 1990-х, однак останніми роками в країні дедалі більше переходять на ефективні енергозбережні технології — як в енергетиці, так і в автомобільній промисловості. Автомобільні концерни випускають машини з низьким використанням пального, зростає кількість електромобілів та машин з гібридними системами. А енергетика орієнтується на відновні джерела, серед яких найбільша частка припадає поки що на енергію води, однак інтенсивно розвиваються сонячна, геотермальна та біоенергетика.


І такий шлях до здобуття енергетичної незалежності ефективний не тільки для Японії, а й для України.

Токіо.