З 1 січня 2016 року, відповідно до Угоди про зону вільної торгівлі з ЄС, сертифікати походження форми EUR.1 почали видавати митні органи. Раніше повноваження щодо цього покладалось на торгово-промислові палати. Фахівці торгово-промислової палати України не ставлять на меті перегляд ухваленого рішення, але акцентують увагу на тому, що державі необхідна нова модель підтримки експорту для малого та середнього бізнесу. Адже сьогодні фундаментальної, зрозумілої та доведеної до бізнесу цілісної концепції підтримки зовнішньоекономічної діяльності й експорту поки не існує.


Ситуацію коментує Сергій СВИСТІЛЬ (на знімку), віце-президент ТПП України, експерт у питаннях зовнішньоекономічної діяльності (ЗЕД).

 

 

Найвразливішою ланкою в структурі експорту є малий і середній бізнес. В Україні структура, що визначає співвідношення між малим, середнім і великим бізнесом, зовсім інша, ніж в ЄС. Ми повинні ще багато зробити, аби малі та середні підприємства (МСП) зайняли відповідне місце в будові зовнішньої торгівлі з ЄС. Потрібно змінювати ситуацію: додати безоплатні сервіси з боку недержавних установ і державну, в тому числі фінансову, підтримку цьому сектору економіки. Але перше ми руйнуємо, а другого ще не маємо.


Руйнуємо тому, що до цього часу ТПП оформляла преференційні сертифікати походження форми EUR.1 на оплатній основі і, фактично, діяла така модель: ми заробляли в основному за рахунок великого бізнесу і, з огляду на нашу неприбутковість, перерозподіляли гроші, даючи підтримку МСП. Це працювало ефективно. Тільки за останній рік регіональними торгово-промисловими палатами було проведено понад 150 безплатних заходів для МСП, включаючи семінари, конференції, практикуми, декілька тисяч консультацій. Витратну частину ми брали на себе, що не зможемо робити в подальшому через те, що вичерпується джерело одержання фінансування. В результаті складається парадоксальна ситуація — ми прямуємо до Європи, але скорочуємо підтримку МСП із питань поглибленої економічної співпраці з ЄС.


Торгово-промислові палати були готові взяти на себе підтримку експортерів від МСП, спираючись на джерело фінансування через механізм видачі експертних висновків. Але наші пропозиції щодо цього не були ухвалені Кабміном. Хоча законом України про торгово-промислові палати визначено, що в тих випадках, коли сертифікати походження видаються митними органами, торгово-промислові палати надають експертні висновки, порядок надання яких визначає Кабмін.


Ми не ставимо питання вузько: а де ж гроші для ТПП, а, навпаки, намагаємось запропонувати дієвий механізм підтримки експорту МСП, виходячи із обмеженості державних коштів. Потенціал системи торгово-промислових палат у питаннях сертифікації — це понад 500 кваліфікованих, сертифікованих співробітників, які знають свою справу.


Визначення походження товару — серйозна тема з огляду на конкурентну боротьбу на ринку. З малим і середнім бізнесом повинен працювати підготовлений фахівець. На практиці у підприємців виникатимуть не тільки проблеми з оформленням сертифікатів походження. Навряд чи варто вимагати від інспектора фіскальної служби практичної допомоги з таких питань, як надання рекомендацій із вибору режиму преференцій і коригування кінцевої переробки для того, щоб товар, який постачається, мав підтвердження українського походження, або допомоги з підготовки контракту чи інших експортних документів. За нашим досвідом, становлення досвідченого фахівця з питань сертифікації походження займає 2—3 роки.


Особливо нас турбують факти затримки видачі сертифікатів митними органами у випадках, коли ті ж компанії вже отримували сертифікати тієї ж форми в ТПП раніше і вже були перевірені з точки зору відповідності вимогам українського законодавства щодо походження товарів. Це не тільки втрата часу та грошей для МСП, але й руйнування вітчизняної системи визначення походження товарів, яка є найкращою в Європі.
При цьому в нас немає бажання протиставити ТПП митним органам. Навпаки, ми дуже плідно співпрацюємо, насамперед із центральним апаратом, і отримуємо відповідну підтримку. Але ми відчуваємо її недостатність. Порушене питання виходить за рамки компетенції фіскальної служби та ТПП і потребує побудови моделі підтримки малих та середніх підприємств у державі.


Концептуально варто було б залишити за ТПП функцію видачі експертних висновків як обов’язковий елемент, аби за рахунок отриманих коштів підтримати малий і середній бізнес до того часу, поки держава не зможе надавати фінансову й іншу підтримку МСП.


Треба також розуміти, що питання про видачу безплатних сертифікатів оманливе. Насправді, з одного боку, утримання чиновника, який видає сертифікати, в кінцевому рахунку обходиться державі та бізнесу дорожче, ніж утримання експерта ТПП. А з другого — треба врахувати, що до цього часу не завершено реформування митних органів із точки зору вирішення проблем протидії корупції. Тут ще багато належить зробити. І чи не стане цей безплатний сертифікат чогось коштувати?


Інколи запитують: а що вам заважає надавати послуги МСП із питань оформлення сертифікатів EUR.1 та інших питань зовнішньоекономічної діяльності? Треба розуміти сучасний стан фінансової спроможності МСП. У провідних країнах вони отримують дотації від держави. Грошей, які ми можемо отримати від МСП, недостатньо для утримання необхідних фахівців у 98 пунктах видачі сертифікатів (пунктах підтримки експорту) в регіонах. Тому ми будемо вимушені скоротити чисельність наших працівників на місцях, до того ж тієї частини, що найбільш досвідчена в європейських питаннях.


У цьому сенсі було б зрозуміло, якби зарубіжна технічна допомога для МСП надавалась через неприбуткові торгово-промислові палати, як розгалужену систему підтримки бізнесу на місцях. Але ми поки не бачимо суттєвих зрушень. Інша важлива думка полягає в тому, що не можна за рахунок зарубіжної допомоги фінансувати структури, які є паралельними ТПП і які будуть існувати доти, доки буде фінансування.


Провідні країни світу мають багатий досвід підтримки діяльності МСП. Це, наприклад, обов’язкове членство в ТПП з метою забезпечення недержавної допомоги бізнесу. Також це передача ТПП будь-яких монопольних функцій чи активів, відрахування відповідного відсотка від сум ЗЕД-контрактів до спеціально утворених фондів допомоги, створення державних агенцій із широким переліком сервісних послуг тощо. Що стосується України, то на даному відрізку часу ми лишаємось без будь-якої державної підтримки.


Звісно, ми підтримуємо завдання спрощення торгівлі. Але це спрощення не можна розуміти обмежено, тільки як передачу функції надання сертифікатів EUR.1 до митних органів на безоплатній основі. Для експорту в ЄС торгово-промисловими палатами можуть надаватись сертифікати форми А та загальної форми, а митними органами — форми EUR.1. Спочатку експортеру треба визначитися, який сертифікат можна і треба отримати. Для цього тепер необхідно звертатись до двох органів, тоді як раніше достатньо було звернутись до ТПП. Крім того, передача таких функцій митниці матиме обмежувальний характер, адже ставлення до сертифікатів змінюється, і в майбутньому підтвердження походження здебільшого здійснюватиметься самими експортерами, в рамках створюваного інституту затверджених експортерів або уповноважених економічних операторів.


Виходячи із зазначеного, в державі доцільно закріпити за торгово-промисловими палатами роль експертної організації з визначення походження товарів у рамках реалізації Угоди про зону вільної торгівлі з ЄС. При цьому необхідно забезпечити спрямування зарубіжної технічної допомоги з питань підтримки зовнішньоекономічної діяльності МСП через ТПП. Тільки так ми зможемо на перехідному етапі обмеженості державного фінансування забезпечити належну підтримку МСП і дотримання державних інтересів у сфері підтримки експорту.

 

ДОВІДКОВО

 

Сертифікат про походження товару — це документ, який однозначно свідчить про країну походження товару і виданий органом держави-експортера, уповноваженим відповідно до національного законодавства. Він є підставою для надання суб’єкту зовнішньоекономічної діяльності преференцій та пільг щодо сплати митних зборів у межах режиму найбільшого сприяння або іншого правового режиму. Подають його митним органам під час митного оформлення товару.


Визначення країни походження товарів/послуг, оформлення, засвідчення і видача сертифікатів походження усіх форм здійснюється відповідно до умов міжнародних конвенцій, міжнародних угод, схем Генеральної системи преференцій країн-донорів, положень чинного законодавства України.


Форма сертифіката залежить від природи і призначення товарів для експорту, країни імпорту, а також умов міждержавних торгових угод. Найбільшу зацікавленість для експортерів представляють преференційні (пільгові) сертифікати. Ці документи частково або повністю звільняють товари, що експортуються, від митних зборів.


В Європейському Союзі видається три форми сертифікатів — сертифікат походження товару форми Eur.1, сертифікат походження товару форми А та сертифікат походження товару загальної форми.


Матеріал та фото надано прес-службою ТПП України.