Щоб зрозуміти важливість проблеми, про яку йтиметься далі, варто одразу нагадати, що на Донбасі сьогодні немає жодного аеропорту. Ці об’єкти і у Донецьку, і в Луганську бойовики зруйнували вщент, тож сьогодні з повним правом їх можна вважати пам’ятками стійкості й хоробрості українських «кіборгів». У такій ситуації шанс стати повітряними воротами Донбасу з’являється у Сєверодонецька. Він єдиний на сході країни має вцілілий аеропорт, здатний приймати і внутрішні, і міжнародні рейси. Але! Щоб він функціонував, у його реконструкцію потрібно вкласти понад 2 млрд. грн. і три роки напруженої праці.

Перший етап — змінити форму власності

Сєверодонецький аеропорт, до речі, розташовано в найзручнішому місці, щоб стати повітряними воротами Донбасу. Ще 2014 року Президент України Петро Порошенко підтримав ідею тодішнього голови Луганської ОДА Геннадія Москаля з його відновлення. «Це дуже гарна ідея — ми підтримаємо її», — пообіцяв він. Але спочатку потрібно було змінити форму власності об’єкта. До квітня 2015-го аеропорт належав ПАТ «Укртрансгаз». Але потім Кабінет Міністрів України погодився із пропозицією Міністерства енергетики й вугільної промисловості та Луганської обласної державної адміністрації «щодо відчуження цілісного майнового комплексу аеропорту Сєверодонецька публічному акціонерному товариству «Укртрансгаз» шляхом його безплатної передачі в сферу управління зазначеної адміністрації».
За словами генерального директора КП «Міжнародний аеропорт «Сєверодонецьк» Юрія Фалалєєва, «від колишнього власника об’єкт дістався у жалюгідному стані». Кілька останніх років аеропорт приймав тільки чартерні рейси, а влітку 2014-го був захоплений бойовиками, які знищили все обладнання й вивезли техніку. Аеровокзал, диспетчерська вишка й злітно-посадочна смуга не пошкоджені, але потребують капітального ремонту. Одне слово, аеропорт не працездатний, швидко відновити й запустити його не вийде. Якщо вже проводити реконструкцію враховуючи те, що Сєверодонецьк стане повітряними воротами Донбасу, то вона повинна бути масштабною та глибокою.
— Такою, що дасть змогу приймати повітряні судна зовсім іншого класу — Боїнги, аеробуси, повітряні судна вагою понад 100 тонн, — уточнює Фалалєєв. — Раніше наш аеропорт не був призначений для таких повітряних гігантів. Реконструкція може стати в 2 млрд. грн. Спочатку будуть проведені геологічні й геодезичні розрахунки, після чого почнеться підготовка проекту. Ми ще не знаємо, яким буде ухвалене рішення: подовжувати стару смугу або ж будувати нову. На підставі пропозицій «Київаеропроекту», проект, можливо, потягне десь на 100 млн. гривень, а триватиме приблизно рік. Потім два роки піде на реконструкцію.
За словами Фалалєєва, відновлений аеропорт передбачає працевлаштування майже 500 осіб. Водночас може виникнути й дефіцит кваліфікованих кадрів, тож в області вже сьогодні міркують, як розв’язати цю проблему.

Хоча символ і забрали, але...

Відновлення аеропорту мешканці Сєверодонецька сприймають не однозначно. Багато хто вважає, що в умовах АТО мати такий об’єкт у межах території міста досить небезпечно. Як приклад наводять Донецьк і Луганськ. Деякі знавці авторитетно заявляють, що й РНБО не дасть своєї згоди на такі роботи, а частина мешканців навпаки активно підтримують наміри влади, розуміючи стратегічну важливість аеропорту в економічному розвитку регіону. Є й ті, хто зв’язують цей проект зі своїми відчуттями й поняттями. Зокрема, згадують літак, що простояв у вигляді символу на проспекті Космонавтів майже два десятиліття. Своєю появою в Сєверодонецьку цей крилатий птах завдячує тодішньому директорові НВО «Імпульс» Андрію Новохатному. «Імпульс» випускав прилади, у тому числі й для авіаційних підприємств, тому директор випросив у керівництва Ульяновського авіаційно-промислового комплексу списану машину для дітвори Сєверодонецька. Багато років літак був однією з визначний пам’яток міста, а наприкінці 1997-го його порізали й здали на переробку. Дехто вважає, що ця подія поклала початок проблемам аеропорту.
Що ж стосується дозволу на польоти з боку РНБО, коли аеропорт відновлять, то Юрій Фалалєєв вважає, що проблем не буде. Мовляв, роботу над проектом РНБО зупинити не може, реконструкцію теж, а коли почнуться польоти — війна вже закінчиться.

ФАКТ

У випадку відновлення роботи КП «Міжнародний аеропорт «Сєверодонецьк» роботу отримають понад півтисячі осіб. Нині тут працює лише 12 осіб  персоналу.

 

 

 

На знімку: будівля сєверодонецького аеропорту сьогодні.

Фото Олексія КОВАЛЬОВА.