Акції активістів на автошляхах кількох областей наприкінці минулого тижня та понеділкове рішення Кабміну України про заборону проїзду російських фур територією нашої країни фактично схилили росіян до прискорення повернення за стіл переговорів з поляками.


За повідомленням заступника міністра інфраструктури і будівництва Єжи Шміта (відповідального в польському уряді за переговори з Москвою щодо врегулювання проблем перевізників) у понеділок його відомство отримало протокол, який представляє позицію Кремля з подальших переговорів стосовно вантажоперевезень.


На момент здачі номера фахівці міністерства та представники Асоціації міжнародних перевізників Польщі, які, до слова, беруть активну участь у всіх урядових переговорах з росіянами, продовжували аналізувати, як швидко вдасться узгодити прийнятні для обох сторін позиції для визначення терміну чергового засідання Змішаної польсько-російської комісії з питань міжнародних перевезень.


Є. Шміт наголосив, що російський документ «лише частково враховує узгодження, яких сторони досягли в ході останнього раунду переговорів у Варшаві 1—3 лютого». У Варшаві чекають на чітку декларацію Москви (з конкретними термінами) про внесення змін до федерального закону «Про контроль за міжнародними перевезеннями» та нормативно-правових актів до нього, які в нинішньому вигляді фактично означають усунення польських перевізників з російського ринку через запровадження додаткових адміністративних бар’єрів та величезних штрафних санкцій для них. «Це питання є ключовим, бо воно є визначальним не лише для польських перевізників, а й для присутності польських товарів на російському ринку», тому має бути чітко узгоджене до того, як ми сядемо за стіл для продовження переговорів», — резюмував віце-міністр.


В коментарі «Голосу України» президент Асоціації міжнародних перевізників Польщі Ян Бучек наголосив, що нововведення росіян б’ють не лише по польських, а й по інших міжнародних перевізниках. Якщо Варшава твердо стоятиме на своєму, Москва змушена буде лібералізувати принципи автомобільних вантажних перевезень, від чого виграють також інші перевізники, в тому числі й українські. Кроки російського уряду були спрямовані на створення умов максимального сприяння своїм АТП, але тут вони прорахувалися. Все регулює ринок, а росіяни цього не хочуть зрозуміти і думають, що все можна регулювати в адміністративному порядку.


— Як вплинули блокади українських активістів, а згодом і рішення українського уряду на поновлення польсько-російських переговорів?


— Це показало росіянам, що їм не вдасться домовлятися кулуарно, за чиїмось плечима, застосовуючи принцип доконаних фактів. Їм нікого не вдасться перехитрити, зокрема, використавши українців в той час, коли переговори з Польщею зайшли в глухий кут. Це повинно дати їм зрозуміти, що треба думати над рішеннями, які будуть вигідні для всіх сторін.


— Чи розглядається, як варіант, підписання трьохсторонньої (польсько-російсько-української) угоди?


— Про підписання такої угоди не йшлося. Натомість якщо йдеться про двосторонні україно-польські урегулювання у сфері перевезень, то свого часу я пропонував скасувати систему дозволів між нашими країнами, але українська сторона тоді на це не погоджувалися. Сьогодні маємо сигнали з Києва про готовність до такого кроку, але тепер з нашого боку з’явилися певні сили, які не погоджуються на це.

Варшава.