Ранкове засідання 16 лютого

 


Як було вирішено на погоджувальній раді, першим питанням парламент розглянув пакет так званих безвізових законопроектів, які є передумовою для запровадження безвізового режиму України з країнами ЄС. 19 лютого на засіданні Європейської комісії у Брюсселі має бути прийнято рішення щодо виконання Україною європейських вимог для запровадження безвізового режиму. А вже потім мав відбутися звіт Кабінету Міністрів України про хід і результати виконання своєї Програми діяльності. Звіт уряду депутати отримали в електронному вигляді тиждень тому.


Проект закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо виконання рекомендацій, які містяться у шостій доповіді Європейської комісії про стан виконання нашою країною Плану дій щодо лібералізації Європейським Союзом візового режиму для України стосовно удосконалення засад діяльності Національного агентства з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів (№ 4056) вже обговорювався у сесійній залі, й низку суперечливих норм, зокрема щодо конфіскації майна, було з нього вилучено. Однак європейські експерти рекомендували повернути їх до тексту закону.


Проектом закону пропонується уповноважити Національне агентство не лише на збереження активів, на які накладено арешт у кримінальному провадженні, а й на володіння, користування та/або розпорядження такими активами, в тому числі надати агентству право реалізації, технологічної переробки чи передачі в управління активів, конфіскованих у кримінальному провадженні. Саме ця норма і викликала найбільше зауважень депутатів.


Голова Комітету з питань запобігання та протидії корупції Єгор Соболєв відзначив, що закон має змінити корупційну практику, коли долю конфіскованого майна вирішує суддя. Однак у депутатів викликає стурбованість пропозиція утворити спецфонд, куди будуть перераховуватися гроші від управління майном, і дозволити агенції розпоряджатися конфіскованим майном та передавати його іншим компаніям, банкам. Також є побоювання, що можуть виникнути зловживання і виникне нова велика корупційна годівниця. Комітет запропонував ухвалити законопроект у першому читанні й доопрацювати його хоч навіть і вдень, і вночі.


Сергій Власенко (фракція «Батьківщина») застеріг від того, що будь-яке майно може потрапити під спецконфіскацію. На його думку, у законопроекті закладено «пряму корупцію».


«Черговою імітацією боротьби з корупцією» назвав законопроект і лідер Радикальної партії Олег Ляшко. Фракція радикалів відмовилася голосувати за законопроект.


Антон Яценко (ДГ «Відродження») також стверджував, що під егідою євроінтеграції нав’язують закони, які несуть корупційні ризики захоплення майна та порушення прав людини.


Натомість Ірина Геращенко (фракція БПП) закликала ухвалити законопроект одразу в першому читанні та в цілому, враховуючи ті ризики, які несе неухвалення цього закону для України. А її колега по фракції Віктор Пинзеник додав, що під час обговорення депутати дійшли згоди, що арешт рахунків не повинен мати наслідком вилучення грошей, а вилучення може бути лише в тому випадку, якщо банк віднесено до категорії неплатоспроможних. Міністр юстиції підтримав ці пропозиції.


Перший заступник Голови Верховної Ради Андрій Парубій наголосив, що ці закони є прямою вимогою для отримання безвізового режиму для українських громадян і нагадав, що Посол ЄС в Україні Ян Томбінський назвав закони такими, що повністю відповідають європейським вимогам.


Фракції «Батьківщина», «Самопоміч», Радикальної партії, депутатські групи «Відродження» та «Воля народу» висловили неготовність голосувати за законопроект. За ухвалення законопроекту в першому читанні проголосували 282 депутати.


Доповідаючи наступний законопроект — про внесення змін до Кримінального та Кримінального процесуального кодексів України щодо виконання рекомендацій, які містяться у шостій доповіді Європейської комісії про стан виконання Україною Плану дій щодо лібералізації Європейським Союзом візового режиму для України, стосовно удосконалення процедури арешту майна та інституту спеціальної конфіскації (№ 4054) — міністр юстиції Павло Петренко запевнив, що в цьому законі немає «страшилок» — спецконфіскації для будь-якого громадянина без рішення суду, що насторожує депутатів. Однак Комітет із питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності рекомендував прийняти закон тільки за основу, щоб доопрацювати його. Сергій Власенко знову застеріг, що цей закон стосується не лише високих чиновників-корупціонерів, а кожного громадянина, бо за проектом закону майно може бути конфісковане за «ознаки корупційного діяння», без суду і слідства, передане до антикорупційної агенції, де майно продадуть і через декілька років віддадуть гроші, невідомо за якою оцінкою. Депутати також застерігали, що законопроект може призвести до створення «поліцейської держави».


Лідер фракції БПП Юрій Луценко визнав, що критика цього закону є обґрунтованою. Однак він закликав, перефразовуючи слова королеви Англії, «заплющити очі й думати про європейську Україну», ухвалити закони, а потім їх доопрацювати.


Олена Сотник («Самопоміч») відзначила, що у парламенту є ще час ухвалити ці закони до кінця березня і закликала доопрацювати законопроекти.


Максим Бурбак («Народний фронт») закликав депутатів взяти на себе особисту відповідальність і проголосувати за закони, які є передумовою безвізового режиму для громадян України.


За законопроект у першому читанні проголосували 264 депутати. Верховна Рада прийняла за основу в першому читанні ще один законопроект із так званого безвізового пакета законів — проект закону про внесення змін до Закону України «Про прокуратуру» щодо забезпечення прозорості в організації діяльності Спеціалізованої антикорупційної прокуратури з метою виконання рекомендацій Міжнародного валютного фонду (№ 4055).


Так, на виконання рекомендацій МВФ, пропонується встановити, що членами конкурсної комісії, яка здійснюватиме організацію та проведення конкурсу з призначення на адміністративні посади в Спеціалізовану антикорупційну прокуратуру, можуть бути особи, які мають бездоганну ділову репутацію, високі професійні та моральні якості, суспільний авторитет, а також значний досвід діяльності у сфері запобігання або протидії корупції. Пропонується також встановити обов’язкове обрання голови конкурсної комісії з числа її членів, визначених Верховною Радою України.


Генеральний прокурор України матиме повноваження щодо призначення керівника Спеціалізованої антикорупційної прокуратури, першого заступника та заступника керівника цієї прокуратури. Керівник Спеціалізованої антикорупційної прокуратури призначатиме осіб на інші адміністративні посади в названій прокуратурі. До того ж конкурсна комісія подаватиме лише по одній кандидатурі на кожну з посад.


Також керівнику Спеціалізованої антикорупційної прокуратури надається право приймати на роботу та звільняти з неї (замість погодження) працівників Спеціалізованої антикорупційної прокуратури, які не є прокурорами.


Однак депутати вбачали в законопроекті бажання посилити контроль з боку Генерального прокурора за проведенням конкурсу на посади в антикорупційну прокуратуру, що може дозволити Президентові провести до антикорупційної прокуратури «свою людину». Зокрема, що Генпрокурор матиме право відхиляти кандидата до складу антикорупційної прокуратури.


За законопроект в першому читанні з поправками депутата Юрія Луценка та техніко-юридичними правками проголосували 236 депутатів.


Остаточне голосування за «безвізові» законопроекти відбудеться у четвер, 18 лютого.


Під час перерви у парламентських кулуарах заговорили про те, що звіт уряду переноситься на вечірнє пленарне засідання і має розпочатися з 16-ї години.


«Звіт уряду буде після 16-ї години, з того, як я відчуваю динаміку в залі. До обіду звіту уряду не буде», — сказав журналістам народний депутат із фракції БПП Сергій Лещенко. Цю інформацію підтвердив і його колега з «Народного фронту» Антон Геращенко — звіт Кабміну переноситься на вечір, оскільки дещо змістився порядок денний.


Тим часом у парламенті триває збір підписів депутатів за проект постанови про висловлення недовіри урядові Арсенія Яценюка. Напередодні після довгих вагань вирішила визнати роботу уряду незадовільною і підтримати збір підписів за недовіру уряду і найбільша парламентська фракція -Блоку Петра Порошенка. Однак є регламентна і конституційна покрокова процедура відставки уряду. Cпочатку депутатам потрібно зібрати як мінімум 150 підписів під проектом постанови про недовіру Кабміну, потім її має розглянути Регламентний комітет, і лише тоді постанову можна винести на голосування до сесійної зали.


За словами С. Лещенка, станом на 12-ту годину в парламенті було зібрано майже 110 підписів за проект постанови про висловлення недовіри Кабінету Міністрів України.


Після перерви Верховна Рада прийняла ще низку так званих безвізових законопроектів. Серед них — зміни до закону «Про запобігання корупції» щодо роботи електронної системи подання та оприлюднення декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування (реєстр. № 3755). Законом про Держбюджет-2016 було відтерміновано до 1 січня 2017 року початок роботи електронної системи декларацій держчиновників. Схваленим законом вилучено це положення. Автор законопроекту — народний депутат від фракції БПП Вадим Денисенко — зачитав під стенограму низку поправок, із якими ухвалили проект у цілому 238 депутатів. У цілому також схвалено проект закону «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» (№ 3501) щодо гармонізації законодавства у сфері запобігання та протидії дискримінації із правом Європейського Союзу і про внесення змін до деяких законів України, який врегульовує порядок підготовки об’єктів до приватизації та продажу (№ 2319а-д).


Проект закону про внесення змін до Закону України «Про вибори народних депутатів України» (щодо виключення кандидатів у народні депутати України з виборчого списку у багатомандатному окрузі) в авторстві лідера Радикальної партії Олега Ляшка —   № 3700 — не набрав вдосталь голосів.