Забезпечення і захист прав дітей уже давно Законом «Про охорону дитинства» визначені загальнодержавним пріоритетом. До того ж Президент України в грудні 2015 року подав до Верховної Ради України проект закону «Про внесення змін до деяких законів України щодо посилення гарантій безпеки дітей», чим підтвердив свою прихильність цим гуманітарним цінностям та напрямам діяльності держави.
Поза тим в останні півтора року в Україні посилюються негативні тенденції у сфері захисту прав дітей. Значна частина нових викликів у забезпеченні прав дітей, які становлять п’яту частину українського соціуму, породжена глибокою соціально-політичною кризою, збройним конфліктом на сході країни та непрофесіональними рішеннями з цих питань уряду України. Очевидним і закономірним наслідком цього є погіршення стану дітей. На жаль, ні Стратегія сталого розвитку «Україна-2020», ні угода про Коаліцію депутатських фракцій «Європейська Україна» не містять завдань із питань захисту прав дитини в Україні.
Кабінет Міністрів України демонструє нерозуміння значущості проблем дітей та обов’язків уряду з мінімізації впливу наслідків збройного конфлікту на дітей. Урядові рішення та практика його діяльності нехтують правами дитини й у зоні збройного конфлікту, і стосовно внутрішньо переміщених дітей, і на мирній території України.
— Верховна Рада 26 січня ухвалила Закон «Про внесення змін до деяких законів України щодо посилення соціального захисту дітей та підтримки сімей з дітьми». Ви брали активну участь у його підготовці...
— Цей документ нарешті законодавчо визначає, що дитиною, яка постраждала внаслідок воєнних дій та збройних конфліктів, є дитина, котра внаслідок воєнних дій чи збройного конфлікту отримала поранення, контузію, каліцтво, зазнала фізичного, сексуального, психологічного насильства, була викрадена або незаконно вивезена за межі України, залучалася до участі у військових формуваннях чи незаконно утримувалася, у тому числі в полоні.
За ініціативи Опозиційного блоку Закон «Про охорону дитинства» доповнено новою статтею 30-1 «Захист дітей, які перебувають у зоні воєнних дій і збройних конфліктів, та дітей, які постраждали внаслідок воєнних дій і збройних конфліктів», де передбачено обов’язки місцевих та центральних органів виконавчої влади з цих питань.
Закон чітко регламентує, що статус дитини, яка постраждала внаслідок воєнних дій і збройних конфліктів, надається органом опіки та піклування за місцем реєстрації дитини як внутрішньо переміщеної особи. Порядок надання статусу дитини, яка постраждала внаслідок воєнних дій і збройних конфліктів, має бути невідкладно розроблений Мінсоцполітики та затверджений Кабінетом Міністрів України.
— Ви внесли до цього закону майже півсотні правок... Чого вони стосувалися?
— Так, я вніс понад 50 пропозицій до цього законопроекту, більшість із яких були враховані, в тому числі багато змін до закону про права внутрішньо переміщених осіб в частині захисту прав дітей. За допомогою моїх правок вирішено проблему реєстрації внутрішньо переміщеними особами дітей, які переселилися без батьків у супроводі бабусь та близьких родичів, документування таких дітей, розширено повноваження місцевих органів виконавчої влади за місцем переселення сімей, які виховують дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, тощо.
Надзвичайно важливими є дві новели, запроваджені за моєї ініціативи. Перша — це визначення окремої категорії дітей, які постраждали від збройного конфлікту, та забезпечення їхніх прав і обов’язків місцевих органів. Друга — запроваджено заборону участі дітей у військових конфліктах чи діях, залучення та/або втягування дітей до непередбачених законами України воєнізованих чи збройних формувань, пропаганда війни. Сподіваємося, що визнаний Президентом України 21 випадок смертей неповнолітніх, які загинули у складі військових формувань, будуть останніми трагедіями, обумовленими порушенням прав дитини, а гарант Конституції України підпише закон якнайшвидше.
Запровадження цих норм є виконанням передвиборної програми Опозиційного блоку. До речі, законопроект з цих питань було зареєстровано мною ще в перший день роботи новообраної Верховної Ради у грудні 2014 року.
— Опозиційний блок ініціював внесення змін до держбюджету. Що не влаштовує вашу політичну силу в нинішній його редакції?
— Опозиційний блок детально проаналізував бюджет на 2016 рік і вніс свої зміни, які дадуть можливість перетворити сьогоднішній антисоціальний бюджет вимирання на бюджет розвитку, котрий допоможе людям вижити в нинішніх непростих умовах. За рахунок перегляду макроекономічних показників можна залучити до бюджету додаткові 84 млрд. видаткових коштів. Із них 62 млрд. гривень ми пропонуємо спрямувати на соціальні виплати, на індексацію мінімального прожиткового рівня. Зокрема, 41 млрд. направити на збільшення мінімальної пенсії і 21 млрд. гривень — на індексацію зарплат для бюджетників. У такий спосіб загалом соціальні виплати в цьому році можна збільшити на 42%.
Також ми пропонуємо збільшити видатки на охорону здоров’я і на освіту. Це допоможе покращити якість надання медичних послуг, дозволить врятувати професійно-технічну освіту, підтримати школи і дошкільну освіту, дитячо-юнацькі спортивні школи. Ми впевнені, що наші пропозиції допоможуть кожній українській сім’ї пережити цей рік, а бюджет стане максимально чесним і об’єктивним щодо людей.
Фото і матеріал надано прес-службою фракції Політичної партії «Опозиційний блок».