З 1 травня 2015 року значно спрощено порядок оформлення субсидій, зокрема скасовано майже всі обмеження щодо майнового стану отримувача, що дало змогу багатьом українцям скористатися державною допомогою.


Однак із поступовим спрощенням порядку отримання субсидій у пересічних громадян виникали сумніви в щирості намірів посадовців та побоювання за те, чи не доведеться повертати в подвійному розмірі отриману від держави допомогу. Отже, нагадаємо основні моменти, на які треба звернути уваги при оформленні субсидії у 2016 році.


Субсидія призначається одному з членів сім’ї, на якого відкрито особовий рахунок на сплату комунальних послуг за місцем проживання. Право звертатися за оформленням субсидії надали також особам, які орендують житло. При визначенні розміру державної допомоги враховується кількість зареєстрованих або тих осіб, які фактично проживають у житловому приміщенні, яким нараховується плата за житлово-комунальні послуги. Тож наявність права власності на житло на призначення субсидії не впливає.


У випадку, якщо зареєстровані особи у квартирі фактично не проживають, при розрахунку субсидії дохід таких осіб не враховуватиметься, але за умови надання документів, що підтверджують їхню тимчасову відсутність.

Це можуть бути довідки, які підтверджують місце перебування особи на території іншої адміністративно-територіальної одиниці у зв’язку з роботою, лікуванням, навчанням, довготривалим відрядженням, відбуванням покарання, довідки про оплату житлово-комунальних послуг в іншому житловому приміщенні (будинку), акти обстеження матеріально-побутових умов домогосподарства селищної, сільської або міської ради, акти житлово-експлуатаційних організацій про фактично проживаючих осіб, договори оренди житла в іншому місці.


Допомога призначається, якщо сума витрат на комунальні послуги (в межах соціальних норм) перевищує обов’язковий платіж за послуги ЖКГ. Обов’язковий платіж для кожної сім’ї є індивідуальним та залежить лише від кількості членів сім’ї та їхніх доходів.


Субсидія не надається, якщо будь-хто із зареєстрованих у житловому приміщенні осіб протягом 12 місяців перед зверненням за призначенням допомоги здійснив купівлю земельної ділянки, квартири (будинку), автомобіля, транспортного засобу, будівельних матеріалів, інших товарів довгострокового вжитку або оплатив послуги з будівництва, ремонту квартири (будинку) чи автомобіля на суму, яка перевищує 50 тис. гривень. Наявні раніше обмеження щодо неможливості звернення за субсидією у разі наявності в особи у власності того чи іншого майна скасовані.


Звертатися для призначення субсидії потрібно до Управління праці та соціального захисту населення за місцем реєстрації (орендарям — за місцем проживання). У стандартних випадках особою надаються (або надсилаються поштою) лише два документи: заява та декларація про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії.


В окремих випадках додатково можуть вимагати довідки про доходи, якщо за бажанням громадян субсидія для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг призначається на основі середньомісячного сукупного доходу (за три місяці), а також у разі зазначення у декларації інших отриманих доходів, інформація про які відсутня у ДФС, Пенсійному фонді України, фондах соціального страхування тощо і не може бути отримана за запитом структурного підрозділу з питань соціального захисту населення. Орендарі житлових приміщень окрім заяви та декларації додатково надають договір оренди житла.


На сьогодні до сукупного доходу, який відображається в декларації, не враховуються сплачені особою аліменти, доходи від розміщення депозитів, оплата праці членів виборчої комісії, а також осіб, які залучаються до роботи в комісії, зокрема в день голосування, дні встановлення підсумків голосування та результатів виборів, допомога громадських та благодійних організацій, допомога на поховання, одноразова допомога, яка надається відповідно до законодавства або за рішеннями органів виконавчої влади та місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій незалежно від форми власності. Також не враховуються отримане учасниками АТО грошове забезпечення та інші виплати і види соціальної допомоги, що виплачуюються працівникам правоохоронних органів, військовослужбовцям та працівникам Збройних Сил, Національної гвардії, СБУ, Служби зовнішньої розвідки, Держприкордонслужби, Держспецтрансслужби, особам рядового, начальницького складу, військовослужбовцям, працівникам МВС, Управління державної охорони, Держспецзв’язку, іншим працівникам утворених відповідно до закону військових формувань.


Період, за який вказуються доходи. У разі звернення за призначенням субсидії у І кварталі року враховується середньомісячний дохід за перші 9 місяців попереднього року. За бажанням громадян, у разі подання ними довідок про доходи враховується сукупний дохід, отриманий протягом 6 місяців, що передують дню звернення. В інших випадках доходи зазначаються за попередній рік.


Рішення про призначення субсидії приймається протягом десяти днів після подання заяви та отримання відомостей. Це відбуватиметься у випадках, якщо питання про призначення субсидій не потребуватиме окремого вирішення комісією.


Найбільше побоювань у громадян, які мають намір звернутись за оформленням субсидії, викликають залякування штрафами. В травневій редакції положення щодо оформлення житлової субсидії існувала норма, згідно з якою у разі свідомого подання громадянином документів з недостовірними відомостями надміру перерахована субсидія мала повертатися у подвійному розмірі. Однак на сьогодні будь-яких штрафних санкцій у чинному положенні немає. Проте суму виплаченої надміру субсидії у разі свідомого подання громадянином документів з недостовірними відомостями все ж доведеться повернути.


Отже, в умовах підвищення тарифів на комунальні послуги лише заощадження та оформлення субсидії зможуть зекономити сімейний бюджет.

 

Дослівно

 

Валерія ЛУТКОВСЬКА, Уповноважений Верховної Ради України з прав людини:

 


— Згода особи на обробку персональних даних не має ставати перешкодою, коли йдеться про надання субсидій. Субсидія не залежить від згоди на обробку персональних даних, вона залежить від матеріального забезпечення сім’ї, а згода на обробку персональних даних у такому разі не є необхідною, бо законом передбачено функції Мінсоцполітики обробляти ці дані. Тому відповідно небажання Мінсоцполітики змінити анкету і відповідне положення в постанові Кабміну створює проблему в тому числі і для мене як для органу, який здійснює контроль за дотриманням прав людини під час обробки персональних даних, а з другого боку — для людей, які не хочуть надавати свою згоду на обробку персональних даних і у зв’язку з цим залишаються без субсидій.

 

Факт

 

За інформацією Державної служби статистики України, у 2015 році правом на отримання субсидій скористалося майже 5,4 млн. сімей: у міській місцевості — 3,7 млн., у сільській — приблизно 1,7 млн.

 

Мал. Миколи КАПУСТИ.