Керівник Управління справами апарату Верховної Ради України В. Кістіон в інтерв’ю парламентському телеканалу «Рада» зазначив, що Голова Верховної Ради України Володимир Гройсман під час зустрічей із керівництвом і депутатами Європарламенту ініціював активізацію співпраці з Європейським парламентом, що втілилося в підписання Меморандуму про співпрацю. Місія, яку очолив пан Кокс, разом з українським парламентом півроку працювала над планом реформування Верховної Ради України.
У рамках Місії відбулося майже 100 зустрічей, на яких обговорювали можливості підвищення інституційної спроможності парламенту України, ефективність його діяльності.
«Дорожня карта» із 52 позицій є підсумком спільної роботи й охоплює багато напрямів реформування парламенту, частина яких стосується Управління справами. «Ми зацікавлені, щоб ситуація змінювалася на краще», — підкреслив В. Кістіон.
За його словами, передусім — це «питання прозорості аудиту, тих фінансових видатків, які стосуються нашого управління».
Особливу увагу було приділено формуванню бюджету Верховної Ради України. «Він має проходити ретельний аудит, водночас це складна процедура», — зауважив В. Кістіон.
До питань безпосередньої роботи Управління справами належить також і формування кошторису Верховної Ради.
«Положенням про Управління справами чітко передбачено, що на цей підрозділ покладається розробка кошторису Верховної Ради України. У цій роботі ми керуємося насамперед Конституцією і законами України, Бюджетним кодексом, відповідними наказами Міністерства фінансів, — сказав він. — Розрахунки здійснюються з відповідних, визначених законами нормативів. Підготовлений проект кошторису управління подає безпосередньо на розгляд Комітету з питань Регламенту та організації роботи парламенту».
Кошторис Верховної Ради, за його словами, — «абсолютно несекретний документ». «Цей документ я доповідав на відкритому засіданні Комітету з питань Регламенту у присутності численних представників ЗМІ та учасників засідання», — зазначив В. Кістіон і додав, що профільний комітет на підставі цих розрахунків підготував проект постанови і був головним доповідачем з цього питання.
Керуючий справами наголосив, що з першого дня його перебування на цій посаді проект бюджету парламенту на 2015 рік було оприлюднено на сайті Верховної Ради, з ним можна було ознайомитися в будь-який момент.
«Проект видатків на 2015 рік не дійшов до сесійної зали, тому я кажу про «проект», — зауважив В. Кістіон. Він також повідомив, що дані про виконання кошторису публікуються на сайті парламенту. «Ми публікуємо також програми, за якими здійснюється фінансування. Діяльність Управління справами є абсолютно прозорою», — акцентував керуючий справами.
«Скажу більше, коли Верховна Рада ухвалила Закон «Про використання публічних коштів», то на вимогу Міністерства фінансів України було створено відповідний портал — Е-data, де бюджетні установи повинні показувати всі фінансові видатки в межах тієї чи іншої бюджетної установи, — сказав В. Кістіон. — Ми одні з перших приєдналися до цього порталу і, за великим рахунком, сьогодні туди занесена вся інформація за 2015 рік. Для здійснення цієї роботи працівники управління залишаються після роботи, бо доступ до згаданого порталу ускладнений, оскільки він є тестовим, і у вечірній час доступ простіший».
Управління справами апарату Верховної Ради приєдналося до електронного майданчика «Клуб ProZorro» і, отже, з листопада минулого року всі закупівлі здійснюються через цей майданчик електронних закупівель.
В одній із рекомендацій Місії зазначалося, що кошторис Верховної Ради повинен формуватися більш незалежним, і народні депутати повинні його затвердити. «Має здійснюватись аудит цільового використання коштів, достовірності та об’єктивності опублікованих даних», — підкреслив В. Кістіон.
Відповідаючи на запитання щодо змін у роботі апарату, які визначено рекомендаціями Місії Пета Кокса, В. Кістіон зазначив, що «сама структура апарату повинна змінюватися, старими інструментами робити зміни неможливо». Він висловив переконання, що потрібно шукати нові формати самої структури, але це питання в тому числі й політичне. «Усі ті рекомендації, які було озвучено, — це не лише економічна категорія, а й політична. І погодження їх дасть змогу рухатися нам у напрямі поліпшення роботи як апарату, самої Верховної Ради, так і інших структур, які, врешті, впливають на наше життя», — наголосив керівник Управління справами.
Одним з аспектів роботи цього підрозділу апарату Верховної Ради є забезпечення діяльності народних депутатів України. «Ми покликані не організувати роботу народних депутатів, а забезпечити відповідні умови для їхньої діяльності і життя», — сказав В. Кістіон, відповідаючи на запитання, і додав, що те, чим забезпечується народний депутат, визначає Закон «Про статус народного депутата України».
«Ми компенсуємо, згідно із законом, видатки народних депутатів на оренду житла. Закон передбачає таку компенсацію всім парламентаріям, які живуть далі, як 30 кілометрів за межею від Києва. Ця компенсація становить 460 гривень на добу», — зазначив він, пояснивши, що «сам депутат звертається із заявою, надає підтверджуючі документи, і тоді він отримує компенсацію».
Щодо забезпечення житлом і народних депутатів, і працівників апарату, то, за словами В. Кістіона, з 2007 року жодного квадратного метра житла не будувалося. Він нагадав, що «забезпечення житлом народних депутатів законом не передбачено, цю норму скасовано Верховною Радою сьомого скликання». Не будувалося житло і для працівників апарату Верховної Ради, «хоча на сьогодні 474 працівники стоять у черзі і мають право на покращення житлових умов, тож питання є актуальним».
Медичне обслуговування Верховної Ради здійснюється через відповідні бюджетні установи, які підпорядковані Державному управлінню справами, зазначив В. Кістіон. Воно є генеральним розпорядником коштів, а Верховній Раді надають медичні послуги заклади, підпорядковані ДУС. «Амбулаторія, яка є в приміщенні на вулиці Шовковичній, також належить Управлінню справами. Її співробітники чергують у дні пленарних засідань до завершення роботи парламенту», — повідомив керівник Управління справами. Він також зазначив, що два санаторії Верховної Ради перебувають на території тепер анексованого Криму. Апарат Верховної Ради підготував обрахунки в Міністерство юстиції про збитки для загального позову до держави Росія.
У віданні Управління справами також є автопарк, який обслуговує підрозділи апарату, комітети і народних депутатів. «Вони мають право замовляти чергові автомобілі, норма становить 25 годин на місяць кожному депутату», — сказав В. Кістіон. На автобазі є 171 автомобіль, з них 140 легкових. Транспортні засоби потрібні для супроводу делегацій, які відвідують Верховну Раду України, і для здійснення господарської діяльності.
Керівник Управління справами повідомив, що автомобільний парк не оновлювався з 2010 року. «Ресурс автомобілів вичерпано майже на 90 відсотків, але на автобазі є потужний кваліфікований колектив, який підтримує автопарк у належному стані», — наголосив керівник Управління справами.
Підсумовуючи, В. Кістіон сказав, що мріє про забезпечення роботи парламенту сучасним електронним оснащенням. «Треба технічно оснастити і сесійну залу, і апарат, бо той рівень оснащеності, який маємо, —це минуле століття», — сказав В. Кістіон.
Прес-служба апарату Верховної Ради України.