Недавно стало відомо про висновки Антимонопольного комітету України про нібито наявність монопольного становища в ПАТ «Укргідроенерго». Ми звернулися до генерального директора публічного акціонерного товариства Ігоря Сироти із проханням прокоментувати таку заяву.
— Чи вважаєте ви обґрунтованими і законними висновки АМКУ?
— Наша компанія дуже уважно та добросовісно поставилася до проведення Антимонопольним комітетом України дослідження ринку електричної енергії, законослухняно надала інформацію й документи, які були потрібні, співробітничаючи з комітетом із цього питання.
При цьому ми позитивно ставимося до необхідності проведення такого дослідження, враховуючи важливість правильної оцінки поточного стану ринку з метою його конкурентного реформування як за вимогами Європейського співтовариства, так і за внутрішньогалузевими очікуваннями.
Основний і найправильніший висновок, який показало дослідження: ринок електричної енергії в Україні надмірно зарегульований і позбавляє учасників фактичної ринкової влади, можливої тільки в умовах конкуренції.
Віднесення АМК ПАО «Укргідроенерго» до лідируючих гравців на ринку теж зрозуміло. Справді, наша компанія, хоча і не до трійки, але до шістки лідерів-виробників ринку разом з Енергоатомом, ДТЕК, Центренерго, Донбасенерго, Укрінтеренерго входить.
Але тут є тонка межа. Бути в групі лідерів і посідати домінуюче становище на ринку — це дві великі різниці. Антимонопольний комітет попросив нас надати докази наявності конкуренції в групі лідерів — ми надали такі докази комітету: учасники ринку перебувають у постійній конкуренції за обсяг виробленої та продаваної в ДП «Енергоринок» електричної енергії.
Так, в 2015 році лідером ринку електричної енергії в Україні за обсягом виробництва з часткою у діапазоні від 47,20 до 65,61 відсотка є ДП «НАЕК» Енергоатом». Наступними є група генеруючих компаній ДТЕК. Протягом 2015 року їх сумарна частка коливалася від 17,1 до 31,8 відсотка. Що стосується третього найбільшого учасника ринку, то в окремі періоди на третю позицію виходили ПАТ «Центренерго», ПАТ «Укргідроенерго», ВАТ «Донбасенерго», ДП «Укрінтеренерго», частки яких протягом 2015 року коливалися відповідно:
— ПАТ «Центренерго» — від 1,8% до 10,4%;
— ПАТ «Укргідроенерго» — від 2,3% до 7,5%;
— ПАТ «Донбасенерго» — від 0,8% до 6,0%;
— ДП «Укрінтеренерго» — від 0% до 8,6%.
За 365 днів 2015 року, зокрема ПАТ «Центренерго» посідало третю позицію 246 разів, ПАТ «Укргідроенерго» — 80 разів, ПАТ «Донбасенерго» — 8 разів і ДП «Укрінтеренерго» — 31 разів, що є ознакою активної конкуренції між учасниками ринку електричної енергії в Україні за обсяги реалізованої електроенергії.
— Наскільки відомо, частка «Укргідроенерго» у сфері генерування електроенергії в країні в останні роки не перевищувала 10 відсотків. Яким чином АМКУ зумів дійти висновку про домінування компанії на оптовому ринку електроенергії?
— Як я вже сказав, Антимонопольний комітет використовував формальний критерій домінування — обсяг виробленої електроенергії групою учасників. При цьому не було зроблено аналізу ринкової влади всіх суб’єктів ринку та впливу державного регулювання на конкуренцію на ринку електроенергії. Фактичний аналіз конкуренції на ринку, як ми розуміємо, буде переглянутий конкурентним відомством зараз — на підставі відповідних доказів і пояснень учасників ДРЕ, а також отриманих результатів економічних експертиз.
— Зазначені висновки АМКУ є попередніми. Чи означає це, що компанія зберігає можливість переконати комітет і чи буде це робити?
— Абсолютно правильно. Ми зараз активно працюємо в напрямі збору та подачі відповідних доказів і експертних оцінок. Так, зокрема, ми звернулися до Київського національного торгово-економічного університету. Звіт фахівців університету підтверджує позицію компанії про відсутність ознак монополізму.
— Раніше ваша компанія заявляла, що вважає необґрунтованим обраний Антимонопольним комітетом період дослідження ринку — 2013—2014 роки й першу половину 2015 року. Чому? Який період ви вважаєте обґрунтованим для порівняння?
— За самою методикою АМК — дослідження має проводитися в період стабільності відповідного ринку. Тому, на нашу думку, обґрунтованим буде період після стабілізації ситуації на сході України, враховуючи, що дана територія також входить до територіальних меж оптового ринку. Крім того, зараз у Верховній Раді України перебуває законопроект про новий ринок електричної енергії. І було б дуже корисно, щоб АМКУ активніше включався в процес лібералізації ринку електроенергії і стимулював органи державної влади скоріше імплементувати вимоги Третього энергопакета реформ в Україні.
— Чи можлива взагалі ситуація, за якої учасник оптового ринку електричної енергії може диктувати свої умови споживачам?
— Якщо це стосується генеруючих компаній, то в існуючому оптовому ринку це неможливо ні формально, ні фактично.
— Якими можуть бути наслідки визнання «Укргідроенерго» монополістом? Чи може це негативно відбитися на інвестиційній програмі чи тарифах компанії?
— Я не думаю, що нашу компанію буде визнано монополістом. Ми не бачимо для цього жодних підстав.
— Спасибі за вашу думку!