У Полтавській галереї мистецтв урочисто відкрили щорічну, вже шістнадцяту за ліком, міжнародну виставку карикатур «Карлюка-2016». Цього року вона «розрослася» настільки, що організатори вперше назвали своє дітище міжнародним фестивалем гумору.
Адже до однієї з найбільших в Україні виставкової зали додали ще один демонстраційний майданчик у приміщенні Музею авіації та космонавтики. За кілька годин до основної імпрези там також відкрили «профільну» експозицію під девізом «Гумор і космос». Водночас у галереї того дня та вечора публіку розважали «музиканти, котрі сміються». Реготати по нотах доручили колективам муніципального оркестру «Полтава» та місцевого аматорського театру пісні.
Хоча справжніми іменинниками на власному «професійному» святі почувалися, звісно, художники-карикатуристи. Їхні роботи представили в чотирьох експозиціях під одним дахом. Перша з них репрезентує частину творів під девізом «Перемогли Гітлера — переможемо й Путлера», народжених у рамках відкритого конкурсу «Креативна Україна». Дві наступні стали її своєрідним продовженням, оскільки масштабно «засвітили» доробки російських зірок політичної сатири Віктора Богорада та В’ячеслава Шилова, котрі дивляться на до болю знайомий їм путінський режим без рожевих окулярів... Іще більшою за обсягом виявилася творча «візитівка» одинадцяти карикатуристів зі Словаччини. Роботи останніх до Полтави привіз їхній колега й організатор подібних виставок не лише на батьківщині Петер Разус.
До речі, словацькі митці подивували відвідувачів цьогорічної «Карлюки» чи не найбільше. Їхні карикатури для... сліпих показав полтавцям знаний у світі український художник-карикатурист Володимир Казаневський. Такі рельєфні зображення доводять, що справжні сатира та гумор «смакують» усім, причому навіть на дотик... Зрештою, саме майстри приперченого пензля нерідко відкривають очі на те, чого не помічають звичайні люди з найгострішим зором. До когорти таких першовідкривачів належить художник із Донецька, постійний автор «Голосу України» Микола Капуста. На «Карлюці-2016» один із корифеїв гумористично-сатиричного жанру одержав одразу дві престижні нагороди.
Водночас Володимир Казаневський нагадав присутнім на відкритті виставки про, м’яко кажучи, непрості умови, в яких доводиться працювати багатьом колегам. Ідеться не лише про розстріляних авторів французького сатиричного журналу... Скажімо, переможцем згаданого творчого змагання з більш ніж промовистою «антигітлеропутлерівською» назвою став один із експонентів виставки Віктор Богорад, який мешкає в російському Петербурзі. «Цей мужній художник працював у російській газеті, яку видавали на кошти західних інвесторів, — зазначив пан Казаневський. — Проте кілька місяців тому те видання викупили російські багатії й одразу показали «неугодному» владі карикатуристу на двері». Та гітлери і путлери минають, а їхні «портрети без ретуші» залишаються назавжди...
Полтава.
«Батько» полтавської «Карлюки», карикатурист Михайло Шлафер (праворуч) зі словацьким колегою Петером Разусом.
Фото автора.
Такими побачив танці на кістках жертв збитого пасажирського літака у виконанні «похоронної команди» Путіна росіянин Віктор Богорад.
Фоторепродукція автора.