Якщо театр починається із роздягальні, то громадський транспорт — із зупинок. «Заманювати» киян у автобуси та тролейбуси столичні чиновники вирішили, оголосивши старт великого перевтілення зупинкових комплексів. Почали із самого центру. Зупинка Бессарабська площа, яку нещодавно презентували очільники міста, нині — взірець для наслідування. Вона автономна, «розумна» і вандалостійка. Із найоригінальнішого — працює від енергії, що виробляється сонячними панелями, розміщеними на її даху. До того ж вона сама вирішує, наскільки яскраво має підсвічуватись: немає людей на зупинці — енергоспоживання переводиться у режим економії. Та найголовніше — на інформаційному табло можна дізнатися, коли під’їде потрібний автобус чи тролейбус.

Розумна зупинка на Бессарабській площі — тестова модель. Її вартість становила майже 100 тисяч гривень. У планах влади — до кінця року встановити ще 50 подібних «розумних» комплексів. А далі — вже за кошти інвесторів перевтілити решту. Залишилося сподіватися, що охочі вкластися у це знайдуться. Адже перекладати на бюджет втілення цієї ідеї — навряд чи розумно: зараз оновлення потребують майже 2,5 тис. зупинок. А грошей із повітря навіть «найрозумніша» зупинка ще не навчилася робити.

 

 

Нині в Києві налічується майже півтисячі маршрутів громадського транспорту. За словами експертів, їх навіть більше, ніж достатньо для міста. Але кількість у нашій країні не гарантує якість.

Спрацювало «правило» і в цьому випадку. Попит пасажирів комунальні автобуси чи тролейбуси не задовольняють. Як результат — люди змушені користуватися численними маршрутками, таксі або приватними авто. Наслідок: щодня у години-пік місто завмирає у заторах. Подолати цю біду, переконані у владі, можна чи не єдиним шляхом: пересадивши киян із автомобілів на громадський транспорт або велосипеди. Причому наміри, здається, більш ніж серйозні. Днями в Києві відбулася конференція Kyіv urban transport conference, яку столична влада організувала разом зі Світовим банком. На ній і попередили киян: готуйтеся до експериментів.

 

 

Майже кожен п’ятий маршрут скоротять

 

Розробляти транспортну стратегію Києва чиновники вирішили у співпраці з міжнародними експертами. Цього разу замість стандартної чергової обіцянки побудувати метро на Троєщину, вирішили нарешті хоча б пасажиропотік у місті вивчити. Чому нарешті? Тому що востаннє такий ґрунтовний «зріз» проводили ще за радянської влади — 1986 року. Тут і з’ясувалось: на папері маршрутів забагато, на практиці — їх мережа нерозвинена і недосконала.

— Сьогодні в Києві 466 маршрутів громадського транспорту. При цьому значна частина із них є короткими. Це означає: людині, щоби потрапити в необхідну точку, доведеться робити як мінімум одну пересадку. А це зменшує комфортність пересування містом і значно збільшує час у дорозі. До того ж значна кількість маршрутів обертається високими експлуатаційними витратами, — пояснює міжнародний експерт Девід Бреніг-Джонс, учасник проекту розробки транспортної стратегії столиці.

Показовий приклад: щоби дістатися центру міста наземним громадським транспортом, більшості киянам необхідна щонайменше година. Мешканцям околиць узагалі доводиться зо дві години на це витрачати. Міжнародні експерти переконані: ситуацію потрібно змінити. І навіть знають, як.

Приміром, найближчим часом у місті пропонують закрити майже 100 маршрутів. Утім, переконує Девід Бреніг-Джонс, незручності пасажири не відчують. Адже більшість цих рейсів є дублюючими та короткими. До того ж натомість мають з’явитися 19 нових маршрутів. Ще 46 — буде відкореговано, зважаючи на пасажиропотік. Додайте до цього ще низку інфраструктурних вдосконалень, як-то продовження практики виділення окремої смуги для громадського транспорту та оновлення рухомого складу. І в результаті — доступність центру міста громадським транспортом покращиться у рази. Кількість киян, яким на поїздку від місця проживання до центру міста знадобиться не більше години, зросте вдвічі.

 

 

Пасажирам комфортніше — перевізникам вигідніше

 

У довгостроковій перспективі плановано запровадити вісім нових маршрутів, що з’єднуватимуть, наче в кільце, різні райони міста. Їх можна буде реалізувати у вигляді швидкісних трамваїв або міської електрички, або — швидкісного автобуса.

— Це дуже популярний у світі вид транспорту. Йдеться про великі автобуси, які рухаються власною, фізично відокремленою від решти проїжджої частини, смугою. При цьому зупиняються лише на великих станціях. Вони — прекрасна альтернатива системі швидкісного трамвая: дешевші в реалізації, але при цьому з високою якістю послуг, — переконує Девід Бреніг-Джонс.

Міжнародні експерти впевнені: в оптимізації маршрутів наземного громадського транспорту зацікавлені мають бути як пасажири, так і самі перевізники. Адже першим це принесе підвищення комфорту при пересуванні містом, другим — зростання економічної ефективності.

Проект транспортної стратегії столиці ще має затвердити Київрада. За словами профільного заступника голови КМДА Іллі Сагайдака, станеться це, найімовірніше, уже в травні. І далі почнеться усе найважче — реалізація запланованих кроків. До речі, серед слабких місць транспортної галузі столиці експерти виділяють: необхідність оновлення автопарку та навалу нікому не підконтрольних маршруток. А ще неприємні для пасажирів нюанси — занижену вартість проїзду та величезну кількість пільгових категорій. Вочевидь, аби досягти результату, виправляти доведеться усі «помилки»...

 

Київський міський голова Віталій Кличко, заступник голови КМДА Ілля Сагайдак під час презентації зупинки.

Фотоетюд і фото Андрія НЕСТЕРЕНКА.

 

ТОП-3 очікуваних новацій

 

1. Нічні рейси 

Столичні чиновники уже пообіцяли в 2016 році ввести 12 наземних маршрутів громадського транспорту, що курсуватимуть вночі. Ближче до літа можуть запустити пробні рейси. Вартість проїзду на нічних маршрутах різнитиметься від звичайної і буде все ж вищою за денні. Якою саме — поки що рахують. Раніше озвучували цифру 10—15 грн. за поїздку.

2. Інформаційні табло із розкладом руху та схемами на зупинках 

Обладнати всі зупинки громадського транспорту новими інформаційними покажчиками з розкладом руху транспорту та схемами маршрутів — чергова обіцянка чиновників. Орієнтовно — до середини 2016 року — планують зробити нову навігацію у наземному громадському транспорті. Новою навігацією обладнають усі транспортно-пересадочні вузли. Крім того, на всіх зупинках, на яких є можливість, буде розміщена схема маршруту і пересадок. Також схеми пересадок розмістять у рухомому складі.

3. Єдиний квиток 

Попри те, що єдиний квиток на проїзд у міському пасажирському транспорті Києва обіцяють запровадити вже кілька років, проект все так само далекий від реалізації. Цього разу втілити ідею у життя обіцяють не раніше 2017 року. Нагадаємо, розмови про єдиний квиток ходять ще з 2013-го. У вересні 2014-го Віталій Кличко також обіцяв запровадити його до кінця 2015-го. Але строки знову перенесено. Нагадаємо, єдиний квиток купується на певний проміжок часу, протягом якого пасажир може робити пересадки з одного виду громадського транспорту на інший.