Про стан та перспективи модернізації автошляхів у різних регіонах України газета писала вже тричі — 24, 25 та 29 березня цього року. У попередніх публікаціях ми подавали карту з нанесеними на неї ділянками, які заплановано відремонтувати коштами державного бюджету нинішнього року, а також таблицю із розподілом коштів по областях.

Інформація спричинила великий інтерес у читачів та нові запитання. Зокрема, мешканці центральної України із подивом дізналися, що автошляхи їхнього регіону не є пріоритетними для «Укравтодору». Який вигляд мають дороги на Черкащині та Кіровоградщині, а також як у цих областях бачать вирішення болючого питання якості магістралей і доріг місцевого значення, ви дізнаєтеся із репортажів наших власних кореспондентів.

 

 

«Впорядкування» обабіч дороги Е584 на межі Кіровоградської та Миколаївської областей.

Фото Петра МЕЛЬНИКА.

Дороги Кіровоградщини не потрапили в урядовий список пріоритетних, хоча сьогодні область практично відрізана від половини держави.

У регіоні в 2016 році збудують дві та капітально відремонтують аж три ділянки дороги, повідомив начальник обласної Служби автомобільних доріг Сергій Поліщук. Довжина новозбудованих ділянок автомобільної дороги в обхід Знам’янки становитиме аж... 2,9 та 3,4 кілометра. Не вражає своїм розмахом і майбутній капітальний ремонт на автошляху Стрий—Тернопіль—Кіровоград—Знам’янка (через Вінницю) — аж 5,1 км, та на автодорозі Новгородка—станція Шарівка—Нова Прага—Інгуло-Кам’янка — 12,1. Іншими словами — радійте автолюбителі та професіонали. За вдалого збігу всіх обставин матимемо на Кіровоградщині аж цілих 23 кілометри(!) доведених до ладу шляхів.

Є й інша «радісна» новина, яку користувачі доріг не чули (чи не відчули). З початку поточного року в області вже проведено ямковий ремонт на майже 30 тис. кв. м автодоріг — запевняє Сергій Поліщук. Про надзвичайну якість такого (непомітного в межах області) ремонту, мабуть, має свідчити той факт, що приблизно на 24 тис. кв. м був використаний асфальтобетон. Ще майже 5,2 тис. кв. м автошляхів потрапили під ремонт під умовною назвою «до першого дощу» — за допомогою щебеневих сумішей.

Тим часом катастрофічно не вистачає коштів і для ремонту доріг місцевого значення. Жодної гривні не передбачено на капітальний ремонт автошляхів в Олександрії, Світловодську, в Бобринецькому, Вільшанському, Гайворонському, Голованівському, Добровеличківському, Знам’янському, Маловисківському, Новгородківському, Світловодському та Устинівському районах.

«Починаю мріяти про БТР...»

Але ж через Кіровоградщину проходить принаймні одна з міжнародних стратегічних магістралей — Е584!

Далекобійник, який все ж наважився вирушити цим «європейським» шляхом і всерйоз чи жартома назвав себе Іваном Сметаною (на знімку), міняючи вже не першу на цій дорозі запаску, на запитання: «Як справи?» лише знічено посміхнувся і розвів руками: «Ви ж самі бачите!»

Чоловік доставляє вантажі зі Сміли в Херсон через Кіровоград. Однак їхати довелось в об’їзд, повз Первомайськ, через Южноукраїнськ. Бо через Бобринець і далі дороги давно немає. Та, як виявилось, і «європейським» E584 їхати не краще. Водій бідкається: наступного разу треба буде їхати через Умань. А це на 150 км більше. Тим часом уманський напрямок став популярним і серед тих, хто змушений їхати з Кіровограда до деяких райцентрів. Наприклад, щоб доїхати з обласного центру до Голованівська, вже давно обирають дорогу «через Умань», хоч їхати через Первомайськ майже на 50 кілометрів ближче. Та вже й вона, як повідомляють колеги, теж почала «пливти» та руйнуватись. Чи то через рух нею перевантажених хур, чи то через погану якість.

Держава не забула

Цьогоріч значні кошти виділятимуться не лише на ямковий, а й на капітальний ремонт доріг загальнодержавного значення. На цьому наголосив голова Державної агенції автомобільних доріг України Андрій Батищев під час виїзного засідання Комітету Верховної Ради України з питань бюджету в Кіровограді.

Також він повідомив, що на поточний ремонт доріг Кіровоградщини цього року з державної скарбниці будуть виділені 225 млн. грн., а на ямковий ремонт залучать аж 82 млн.

За ці гроші відремонтують 45 км доріг, а також аварійний міст в Олександрії та завершать роботи на об’їзній навколо Знам’янки. На ці потреби вже залучено 86 млн. грн. кредитних коштів. Навіть дилетантам у тонкощах ремонту зрозуміло, що на відновлення кожного кілометра планують витратити по кілька мільйонів.

Переконливими виглядають хіба що цифри облавтодору щодо постійного багатотисячного збільшення автомобільного навантаження на «вбиті», але ще існуючі дороги. Але ж якщо нічого з ними не робити, вони таки відімруть. А на інші дороги навантаження зросте в рази, що й їх доведе «до ручки» значно швидше за прогнозований термін.

«Фінансування на утримання доріг в сумі 82,5 млн. грн. — це лише 24,9 відсотка від неoбхіднoї суми, — зазначає Сергій Поліщук. — Майже всі ці кошти підуть на ліквідацію ямкoвoсті після зимового періоду і підтримання в належному стані наявної дoрoжної мережі в межах області». Можна було б із цим погодитися, якби посадовець виключив зі своєї фрази словосполучення «в належному стані». Бо ж за винятком кількох відрізків кількох обласних доріг республіканського та місцевого значення такого належного стану й близько не видно.

Встигли на потяг, що вже відходить?!

З другого боку, можна зрозуміти й дорожників. 31 березня майже тисяча працівників шляхового господарства влаштувала під стінами Кабміну акцію протесту, вимагаючи виконання їхніх конституційних прав на заробітну плату. В акції взяли участь працівники дорожньої галузі майже з усіх регіонів України.

І от диво. Як повідомили під час засідання комітету народні депутати, буквально за якісь години до їхнього від’їзду до Кіровограда надійшла радісна звістка, яку чекали ще з минулого року — паспорт фінансування галузі підписаний. Отже, радісно рапортують у Кабміні, левову частку вимог працівників Укравтодору виконано. І тепер можна весело взятися за справи буденні. Наприклад — за порятунок «Європейського маршруту Е584».

Кіровоградська область.

Фото автора.

Із соціальних мереж

«Дорога, як після бомбардування. ... За с. Захарівка (Новоукраїнський район. — Авт.) влітаємо в глибоку яму, рубаємо два колеса. Добре, що їхали двома машинами, і в кожного була запаска. Чиновники, коли ж ви вже наїстеся, невже не можна поробити нормальні дороги?!»

«Від кордону Кіровоградської області до Первомайської розв’язки — 23 км. Їхав одну годину. Ями виросли до аварійного стану. Дорога мертва...»

«...Їхав по Миколаївській області... Одні ями. 40 км/год... У Кіровоградській області краще. Як наслідок, розігнався, влетів в яму по центру дороги і порвав колесо...»

«...Жахливе дорожнє покриття, особливо в Миколаївській області до первомайської розвилки включно (ями діаметром з півпозашляховик, вкрай небезпечні узбіччя) ... Швидкість на деяких ділянках не більше 30—40 км/год. Відсутність якої-небудь альтернативи у випадку поїздки до Придністров’я».

«...Повз зі швидкістю 10—15 км/год. ділянкою Кіровоград — перетин з трасою Київ—Одеса. Стан дороги жахливий. Бетонка має багато великих ям із гострими краями (бетонні плити). Ламаєш голову, як об’їхати яму так, щоб не порізати колеса. Узбіччя немає. Інфраструктури немає».

«Первомайська розв’язка—Перчунове, розвалений бетон, як після бомбардування. На легковиках не рекомендую. Починаю мріяти про БТР...»

«Траса Одеса—Київ відмінна, але при з’їзді на Кіровоградську трасу весь позитив закінчився. Приберіть її з мапи...»

Таких повідомлень — тисячі. Вони — будете сміятися — саме про «Європейський автомобільний маршрут E584 категорії Б, що проходить по території України, Молдавії, Румунії» — за Вікіпедією.