Скільки треба платити за неякісні або ненадані послуги?

 

«У нашому будинку вже третій день поспіль відсутнє нормальне гаряче водопостачання. У визначений за графіком час вода подається холодна, через півтори години з’являється вода літньої температури. Що, прийшла весна, вже можна і не гріти? За що я плачу такі (!) гроші? Ваші майстри приходили — покрутились і пішли, результату нема! Якщо ви встановлюєте ринкові ціни, то і робіть ринкові перерахунки — за неякісно надані послуги всім мешканцям будинку».

З таким доволі емоційним електронним листом на сайт Хмельницького міського комунального підприємства «Хмельницьктеплокомуненерго» звернулась хмельничанка Наталія. Вже другого дня вона отримала ось таку відповідь від комунальників: «Працівниками підприємства обстежено внутрішньобудинкову систему гарячого водопостачання, виявлено, що засувки прикриті невідомими особами. Після обстеження засувки відкрили в робоче положення».


Здавалося б, разом із відкритими засувками інцидент вичерпано. Та чи справді це так?


Можна й справді припустити, що хтось невідомий знічев’я почав крутити оті крани. Але чому ж цього не помітили працівники, що приходили на виклик клієнта раніше? Натомість споживачу довелось ще раз, гучніше, привертати увагу до своїх проблем.


Насправді історія із засувками не така вже й нова. Пригадується, як і в нашому будинку колись виникли проблеми із опаленням. Тоді ситуація видавалась парадоксальною: чому в одному під’їзді мешканці відкривали вікна через духоту в квартирах, а в сусідньому — ловили дрижаки. З’ясовували, з’ясовували, і дізнались, що справа була у тих самих славнозвісних засувках. Знову-таки хтось невідомий для одних їх відкрив ширше, а для інших -прикрив. При цьому за надане і не надане в квартири тепло всі платили однаково. Хто виграв від такого тактичного ходу? Не можу категорично стверджувати, але залишається лише припустити: той, хто продає це тепло. Це нагадує зіпсовані ваги на ринку: товару менше, а платня — така сама...


Але хто при цьому має компенсувати втрати споживача, котрий платить сповна, а отримує урізані послуги. Адже, як правило, він не фіксує щодня і щогодини температурні показники. Із цим запитанням ми звернулись до антимонопольників. З’ясувалось, і там помітили, що «Хмельницьктеплокомуненерго» зловживає своїм монопольним становищем, диктуючи свої тарифи і при цьому не завжди дотримуючись визначених законодавством правил гри. Так, з початком березня підприємство встановило свій режим подачі гарячої води для споживачів обласного центру. Протягом робочого тижня вона подається з 06.00 до 09.00 та з 18.00 до 23.00, у вихідні — з 06.00 до 11.00 та з 16.00 до 24.00. При цьому чинним законодавством передбачено, що виробник зобов’язаний забезпечити нормативну температуру води, що витікає з крана, не нижче 50 та не вище 75 градусів. Якщо фактична температура не відповідає нормі більше, як через дві хвилини після відкриття водопровідного крана, комунальники зобов’язані зменшити плату за надану послугу. При цьому, якщо температура води становила від 45 до 49 градусів — на 10 відсотків за весь строк відхилення. А при температурі від 40 до 44 градусів — плата зменшується на 30 відсотків. Якщо ж вода холодніша від 40 градусів — платити потрібно як за постачання холодної води.
Проведений відділенням АМКУ вибірковий аналіз температурних графіків подачі гарячої води для споживачів Хмельницького засвідчив, що «Хмельницьктеплокомуненерго» в окремих випадках подавало гарячу воду з порушенням нормативної температури. Так, було зафіксовано, що одному із споживачів вода подавалась з температурою 47,90 — 48,8 градуса, що нижче від норми. Причому такі факти були зафіксовані не раз.


— Зважаючи на те, що споживачі не мають альтернативного джерела отримання послуг, МКП «Хмельницьктеплокомуненерго» має змогу встановлювати власні умови надання послуг, які суперечать вимогам чинного законодавства і обмежують права споживачів, — зазначив голова відділення Віталій Олуйко. — Тому ми зобов’язали його провести перерахунки розміру плати за надані послуги з централізованого постачання гарячої води та у десятиденний строк повідомити нам про це.


Тож тим, хто був наполегливим, вдалося-таки чи отримати гарячу воду, чи зменшити плату за надану теплу. Хоча цей шлях не такий простий і потребує певних затрат часу і нервів, проте не такий вже й безнадійний.

Хмельницький.