Увесь світ впроваджує в повсякденне життя різного роду проекти з використання альтернативної енергії. Не виняток і Одеса. Для курортного міста важливо не тільки скоротити споживання традиційної енергії, а й зменшити екологічне навантаження на довкілля. Так, до майбутнього туристичного сезону в Південній Пальмірі планується реалізувати інноваційний пілотний проект «Сонячна зупинка».

 

Як можна здогадатися з назви, це зупиночний комплекс громадського транспорту, який працюватиме абсолютно автономно, отримуючи енергію від установлених на ньому сонячних батарей. Популяризація енергозбереження, використання фотоелектричних батарей і міського електротранспорту спонукала колектив Одеського муніципального енергетичного агентства (ОМЕА) зупинитися на розробці саме такого проекту, в якому як об’єкт з автономним електропостачанням виступає цілий зупиночний комплекс. Ідея, скажемо чесно, не нова. Схожі зупиночні комплекси активно використовуються в багатьох країнах і містах світу, де достатньо сонячних днів у році. Таким містом буде й Одеса.


Що ж таке «Сонячна зупинка»? Це енергетично зовсім автономний об’єкт. Потужності модулів дадуть змогу повністю забезпечити електропостачання зупиночного комплексу без підключення до електромереж. Перша така зупинка з’явиться на кінцевій тролейбуса в парку імені Т.Г. Шевченка. У літню пору — це жваве перехрестя в безпосередній близькості до парку і пляжу.


Проект передбачає встановлення сонячних модулів на даху зупинки загальною потужністю чотири кіловати. Вона буде обладнана системою навігації, зарядними пристроями для мобільних телефонів, інноваційним винаходом місцевих фахівців із державного НТЦ «Станкосерт» — зарядними пристроями для електровелосипедів та інвалідних візків з електроприводом, урнами для роздільного збору сміття, LED-освітленням. Буде тут і безплатний Wі-Fі.


Сам зупиночний комплекс, як кажуть фахівці, розрахований на споживання не більш як трьох кіловатів, а отже, залишиться зайва енергія. На зупинці для технічного обліку виробленої й спожитої енергії встановлять лічильник. А зайву енергію планується продавати в електромережу за так званим «зеленим» спецтарифом, за яким закупається електрика, вироблена з використанням альтернативних джерел електроенергії. Це дасть змогу отримати фінансування, щоб частково окупити обладнання зупинки. У перспективі Одеса може стати першим містом в Україні, яке зароблятиме на сонячній енергії.


На зупинці передбачено розміщення інформаційного табла із графіком руху тролейбусів. Нині є можливість отримувати таку інформацію в реальному часі, оскільки парк одеського міськелектротранспорту оснащений супутниковою системою навігації GPS.


У зв’язку з доволі високою вартістю обладнання зупинки нового покоління розробники не залишили без уваги й питання охорони об’єкта: встановлять дві камери відеоспостереження, які буде підключено до системи «Безпечне місто». У такий спосіб зупинка стане ще й свого роду острівцем безпеки, де кожен одесит може бути впевнений, що за допомогою камер про нього піклуються правоохоронні органи міста. Буде на зупинці й кнопка екстреного виклику.


Фінансовий директор Одеського муніципального енергетичного агентства Юлія Кирвас розповіла про те, що в разі успішності пілотного проекту, планується встановлення схожих комплексів в інших місцях Одеси та містах України. «Розробляються рішення, щоб такі зупинки були модульними, секційними. Тоді їх можна мультиплікувати в інших місцях Одеси та України, оскільки проект заявлено як всеукраїнський. Такий зупиночний комплекс повинен стати частиною процесу відтворення міського простору» — каже Юлія Кирвас.


Залишається додати, що цей проект реалізується за фінансової підтримки Німецького товариства міжнародного співробітництва.

Одеська область.

 

Кількість бажаючих взяти позику зросла

 

В Одесі по кредити на впровадження енергозберігаючих заходів здебільшого звертаються приватні особи і лише в одиничних випадках — ОСББ і ЖБК. Про це під час апаратної наради розповів директор Департаменту економічного розвитку Одеської міської ради Дмитро Радулов. За словами чиновника, на цей момент компенсацію отримали 96 фізичних осіб, одне ОСББ і один ЖБК. Із міського бюджету виділено 363 тисячі гривень, а з держбюджету — понад півмільйона.


Відповідно до чинної програми про відшкодування частини кредитів, отриманих на впровадження заходів щодо енергозбереження, реконструкції та модернізації багатоквартирних будинків, інших житлових приміщень в Одесі на 2015—2016 роки, затвердженої депутатами Одеської міськради, приватні особи можуть отримати до 30 відсотків компенсації тіла кредиту, взятого на встановлення теплолічильників, заміну вікон, утеплення стін та інші енергозберігаючі заходи, житлово-будівельні кооперативи та органи самоорганізації населення — до 20 відсотків. Загалом із вересня минулого року сума кредитів становила 1 мільйон 774 тисячі гривень. І робота в цьому напрямі триває. За словами Дмитра Радулова, підготовлено черговий проект рішення на отримання компенсації одним ЖБК і 25 фізичними особами на суму 80 тисяч гривень із міського бюджету та 114 тисяч гривень із державного.


Чиновник зазначив, що переважно кредити беруть приватні особи, а не ОСББ і ЖБК, і пояснив це так: «Основна причина — населення боїться взяти кредит. За чинним законодавством необхідна згода не менш як половини мешканців будинку, і цього показника важко досягти. Населення настільки гостро реагує на слово «кредит», що категорично відмовляється». Однак, за словами Дмитра Радулова, після проведення низки заходів щодо популяризації програми вдалося пояснити людям їхню вигоду й кількість звернень зросла майже вдвічі.