Ранкове засідання 15 квітня
Учора Андрій Парубій вперше відкрив засідання як Голова Верховної Ради. Коментуючи четвергову роботу парламентаріїв, він зауважив, що вони «провели плідний і дуже відповідальний день, прийнявши всі ключові рішення для переформатування Кабінету Міністрів».
«Символічно, що минуло лише кілька годин від призначення уряду, а його члени вже знаходяться у сесійній залі, щоб дати відповіді на запитання депутатів», — зауважив А. Парубій.
А. Парубій закликав своїх колег до конструктивної роботи. «Комунікація між Верховною Радою та Кабінетом Міністрів має стати ключовою запорукою нашої співпраці у якості підготовки законопроектів і прийняття рішень, — сказав глава парламенту. — Тому я розраховую на те, що ця співпраця з перших днів буде щільною, продуктивною та ефективною».
Першим із оновленого Кабміну доповідав міністр молоді та спорту Ігор Жданов. Він поінформував про стан підготовки наших спортсменів до Олімпійських та Параолімпійських ігор, які відбудуться у Ріо-де-Жанейро відповідно у серпні та вересні. Однак розпочав урядовець із здобутків. Так, стало відомо, що торік на міжнародних змаганнях представники наших збірних команд отримали в міжнародних змаганнях понад 2800 нагород, з них майже тисяча — золотих. Станом на квітень цього року наша країна отримала 138 ліцензій на участь у літніх Олімпійських іграх і 95 — у Параолімпіаді. Однак ці цифри не остаточні, оскільки ліцензійні турніри триватимуть аж до початку змагань. У державному бюджеті на підготовку до цієї події міжнародного значення виділено 249,9 мільйона гривень.
На проведення навчально-тренувальних зборів заключного етапу підготовки спортсменів — кандидатів до складу національної збірної — із державної скарбнички піде 63,5 мільйона гривень. 10,3 мільйона витратять на закупівлю інвентарю, парадної та спеціальної змагальної форми. 29,6 мільйона закладено на забезпечення перебування на іграх спортсменів та тренерів (переліт, проживання, добові та транспортні послуги тощо). Ще два мільйони «потягне» інформаційне висвітлення подій. 144 мільйони становитимуть виплати спортсменам та тренерам.
Міністр молоді та спорту поінформував, що кожен переможець цьогорічної Олімпіади отримає від держави 125 тисяч доларів за золото, 85 тисяч доларів за срібло, 55 тисяч доларів за бронзову медаль. На противагу він навів приклад росіян, яким у разі здобуття найвищої нагороди «світить» тільки 58 тисяч доларів.
Ігор Жданов наголосив, що всі досягнення міністерства були б неможливі без тісної співпраці із профільним парламентським комітетом. Він висловив окрему подяку його голові — Артуру Палатному. «Разом ми втримали галузь у складні часи, — сказав він. — Не сумніваюся, що зробимо ще більше корисного для наших спортсменів та української молоді».
Міністр інфраструктури Володимир Омелян висловив переконання, що його міністерство може стати тим локомотивом, який поведе українську економіку вперед. Адже ефективно працююча залізниця, морські порти та авіація — це ті галузі, які завантажують інші сектори промисловості. А автомобільні шляхи у належному стані запускають ринок і додають п’ять відсотків ВВП щорічно, каже урядовець.
Ключовим питанням сьогоднішнього дня, зауважив В. Омелян, є спільна робота із Європейським Союзом над оновленням транспортної стратегії та співробітництво зі Світовим банком над логістичною стратегією. «Ми хочемо мати абсолютно чіткий покроковий дворічний план того, що треба зробити в дорожній галузі», — сказав він. Серед намірів — створення електронних сервісів, які поєднають усі галузі в єдине ціле, щоб кожен підприємець, кожен платник податків міг зі свого комп’ютера отримати всі послуги, не стикаючись ані з митницею, ані з експедиторами, а замовити доставку своєї продукції.
Урядовець окремо зупинився на досягнутому, зокрема, на темі нових транспортних коридорів в обхід Росії. Нині ми офіційно включені до Шовкового шляху — ініціативи Китайської Народної Республіки і налагоджуємо всі технічні питання з приводу графіка просування потягів та інших видів транспорту, повідомив він. Уже запущено перший поїзд, на якому відпрацювали технічну логістику. Нині працюють і над іншим перспективним напрямком, завдяки якому відкриється шлях країнам ЄС транзитом через Україну, через Чорне море до країн Перської затоки, насамперед Ірану. Готується до підписання також меморандум з одним із найбільших китайських інвесторів з приводу будівництва швидкісного залізничного сполучення в напрямку Київ — Львів — Варшава — Берлін та Київ — Одеса з наступним продовженням на Крим, коли півострів повернеться до складу країни.
Представник Кабміну наголосив: «Це ілюзії, що ми за допомогою прямого бюджетного фінансування зможемо відремонтувати дороги». За його словами, для вирішення цього питання необхідно створювати дорожній фонд. Серед законопроектів, які нині необхідні для розвитку галузі, урядовець виокремив два документи, які назвав ключовими — проект закону про залізничний транспорт, який гармонізує ринок залізничних перевезень із законодавством ЄС, сприяє розвитку та оновленню інфраструктури та рухомого складу. Інший важливий документ — державне регулювання сфери транспорту. Чиновник звернувся до народних депутатів з проханням підтримати ці ініціативи в парламенті. Він також окреслив плани, які урядовці ставлять перед собою на цей рік. Передусім планується розмежувати господарські функції та функції державного управління в «Укрзалізниці», проведення другого етапу дерегуляції в портах, продовження практики залучення приватних інвестицій у порти тощо, ухвалення законопроекту про дорожній фонд, лібералізація автоперевезень, підписання угоди про спільний авіаційний простір із ЄС та корпоратизація «Укрпошти». «У нас немає схем, немає таємних намірів, ми хочемо справді збудувати успішну Україну, і щоб Міністерство інфраструктури було локомотивом цієї держави», — завершив свій виступ В. Омелян.
Народні депутати активно використали час, відведений на запитання до членів Кабінету Міністрів. Так, вдалося отримати інформацію від міністра енергетики та вугільної промисловості Ігоря Насалика про те, що вже в понеділок уряд збере велику нараду із залученням широкого кола експертів, на якому обговорюватимуть структуру нині діючих тарифів. Він закликав депутатів усіх фракцій до цієї розмови, гарантуючи діалог із представниками НКРЕ, НАК «Нафтогаз» та МВФ.
Парламентарії висловлювали занепокоєння тим, що у новому уряді й досі залишається вакантною посада міністра охорони здоров’я. У відповідь на це Прем’єр-міністр Володимир Гройсман наголосив, що ця галузь нині потребує особливої уваги, тож необхідно дуже зважено підходити до кандидатури того, хто обійме цю посаду. У відповідь на закид про те, що нині онкохворі діти потерпають через відсутність необхідних препаратів, глава уряду дав доручення віце-прем’єр-міністру з соціальних питань Павлу Розенку уже до вечора надати інформацію про кожну з лікарень на наявність у ній ліків, необхідних важко хворим дітям. А заступника профільного міністра Олександру Павленко новий керівник уряду закликав звільнити свою посаду, якщо вона не справляється з роботою.
Народним обранцям не особливо сподобалася відповідь нового міністра фінансів Олександра Данилюка, яка стосувалася того, що різких змін у діяльності його міністерства чекати не варто. Мовляв, спочатку треба «розібратися, що взагалі відбувається».
Після години запитань до уряду, яка тривала довше, аніж зазвичай, парламентарії відвели час на оголошення депутатських запитів. А після перерви одразу перейшли до виступів із трибуни Верховної Ради.
Учора з днем народження вітали народних депутатів Богдана Онуфрика та Віктора Пинзеника.
Олександра Кужель, Олег Березюк.
Павло Кишкар.
Фото Сергія КОВАЛЬЧУКА.