На початку квітня цього року делегація Національної поліції України спільно з фахівцями Консультативної місії Європейського Союзу (European Unіon Advіsory mіssіon) здійснила візит до Чеської Республіки.

 

Під час візиту проведено низку робочих зустрічей з представниками Міністерства внутрішніх справ, Президії поліції, департаментів республіканського значення, регіональних управлінь поліції в Краловеградецькому та Центральнобогемському краях.


Основне завдання полягало в ознайомленні з організацією роботи правоохоронних органів країни, яка є членом Європейського Союзу, зокрема, під час реагування на повідомлення про вчинення злочинів, їх запобігання, розкриття та розслідування.


Національною поліцією України вже розроблено зміни до законодавства в частині підвищення ефективності роботи органів досудового розслідування, і результати відрядження яскраво підтвердили їх нагальність.
Насамперед ідеться про необхідність запровадження у практичну діяльність інституту дізнання як однієї з форм досудового розслідування. У формі дізнання в спрощеному порядку потрібно розслідувати нетяжкі злочини, які не викликають складності в розслідуванні.


Незважаючи на наявність зазначеного механізму в Кримінальному процесуальному кодексі України ще з моменту його прийняття, до сьогодні ця норма не працює через відсутність конкретного переліку злочинів, які розслідуватимуться за скороченою процедурою.


Як наслідок, на сьогодні всі вчинені в державі злочини розслідуються слідчими у формі досудового слідства, що призводить до надмірного навантаження на працівників та, відповідно, нарікань потерпілих на неефективне розслідування.


У Чеській Республіці із загальної кількості зареєстрованих злочинів майже дві третини становлять нетяжкі, за які передбачено кримінальне покарання у вигляді позбавлення волі на строк до трьох років або інше, м’якіше покарання. Злочини цієї категорії розслідуються працівниками так званої «поліції в уніформі», одного з найбільших за чисельністю підрозділів поліції, відповідального за підтримання громадського порядку та безпеки.
За наявності особи винного строк розслідування не перевищує двох тижнів. Процесуальні дії, наприклад, допит підозрюваного, переносяться на стадію судового розгляду справи.


Слідчі ж розслідують інші злочини залежно від їх складності на різних рівнях, починаючи від окружного і закінчуючи республіканським.


Саме ця прозора система робить поліцію збалансованим органом, здатним оперативно реагувати та ефективно розслідувати всі правопорушення, які учиняються на території Чеської Республіки.
Крім того, після внесення змін у 2003 році до Кримінально-процесуального кодексу цієї країни на законодавчому рівні відбулося об’єднання слідчих та оперативних працівників.


На сьогодні всі співробітники працюють в одному підрозділі кримінальної поліції та виконують доручення одного керівника. Це максимально спростило їх взаємодію та сприяло «роботі в команді», коли всі працівники відповідають за кінцевий результат. В основному оперативні працівники працюють з негласним апаратом, слідчі використовують процесуальні заходи отримання та фіксування доказів, аналітики працюють з базами даних, які допомагають у розкритті злочинів. Так, у разі вчинення тяжкого злочину, наприклад, розбійного нападу, розслідування проводять один слідчий та два оперативні працівники.


За Кримінальним процесуальним кодексом України безпосередня відповідальність за розслідування лежить виключно на слідчому, який приймає рішення про проведення всіх слідчих (розшукових) дій, у тому числі й негласних. Працівник оперативного підрозділу зобов’язаний чекати доручення слідчого і лише після цього виконувати поставлені перед ним завдання. Здійснення процесуальних дій у кримінальному провадженні за власною ініціативою не дозволяється. За таких умов певною мірою відбулася втрата зацікавленості оперативних працівників у встановленні винних та притягненні їх до відповідальності, а також суттєво знижено їх рівень відповідальності за результати розслідування.


Національною поліцією розроблено законопроект, яким вносяться зміни до Кримінального процесуального кодексу України в частині створення інституту детективів, тобто працівників, які повинні об’єднати функції слідчого та оперативного працівника з метою покращення ефективності розслідування злочинів шляхом імплементації відповідних європейських стандартів, найкращих практик та існуючих поліцейських моделей.


Це дасть змогу оптимізувати структуру підрозділів Національної поліції, за якою на сьогодні прийняття рішень погоджуються різними керівниками, що нерідко призводить до втрати часу, а також суттєво зменшити документообіг. Детектив самостійно здійснюватиме слідчі (розшукові) дії, не витрачаючи час на надання доручень та очікування їх виконання.


Зауважимо, що Програма діяльності Кабінету Міністрів України, схвалена Верховною Радою України 14 квітня цього року, серед основних пріоритетів також містить положення про запровадження інституту детективів та реформування системи дільничних інспекторів з наданням їм повноважень з розслідування дрібних злочинів.


Упевнені, що запропоновані кроки з подальшого реформування правоохоронних органів, які вже підтвердили свою ефективність в інших європейських країнах, дадуть можливість вивести діяльність Національної поліції на якісно новий рівень.


Олександр ВАКУЛЕНКО, заступник голови Національної поліції України — начальник Головного слідчого управління, полковник поліції;


Олексій КРЮКОВ, начальник управління Головного слідчого управління Національної поліції України, полковник поліції.

 

Олександр Вакуленко (зліва другий), Олексій Крюков (зліва четвертий) та фахівці Консультативної місії Європейського Союзу під час візиту до Президії Поліції Чеської Республіки.


Фото надано авторами.