Як зробити так, щоб податки, які сплачують громадяни та підприємства, потрапляли не в чужу, а в державну скарбницю? Хоч би які шляхи виходу пропонувалися, передусім необхідно передбачити схему, за якої фінансові злочинці гарантовано нестимуть правомірне покарання за порушення букви закону. Група народних депутатів, які зійшлися на цій думці, зареєструвала проект закону про фінансову поліцію. Нині текст документа перебуває на розгляді в комітетах. А автори ініціативи відстоюють у суспільстві необхідність формування нової державної структури.

 

Вийти з тіні

Так, представниця «Самопомочі» Тетяна Острікова наголошує на тому, що податкова міліція, яка нині існує, залишається чи не єдиним взагалі не реформованим правоохоронним органом. «Щоб знизити рівень тіньової економіки, нам потрібно вирішити низку питань, — каже вона. — Це й прозоре відшкодування податку на додану вартість за одним реєстром (без хабарів), і відчутне та гарантоване зниження навантаження на фонд оплати праці. А також усунення будь-яких дискредитаційних повноважень контролюючого органу з Податкового кодексу та одночасне створення дієвого органу фінансових розслідувань для забезпечення невідворотності покарання тих підприємців і фірм, які ухиляються від сплати податків». 

За словами парламентарія, із року в рік податківці збирають приблизно одну й ту саму суму — 400—500 мільйонів гривень, водночас закриваючи чимало справ. Відтак, припустила вона, працівники податкової міліції працюють на кшталт таксистів, які сплачують якусь фіксовану суму в таксопарк, а все зароблене понад норму й складає їхній заробіток, так звані «копитні».

У тій податковій реформі, яку пропонував уряд, але парламентарії відмовилися підтримати, на думку Т. Острікової, пропонувалося змінити тільки назву податкової міліції на службу фінансових розслідувань. Але в цій структурі мали залишитися ті самі люди на старих посадах. «Так не може бути, — каже законотворець. — Ми пропонуємо створити новий дієвий орган фінансових розслідувань, який займатиметься злочинами, об’єктами яких є публічні фінанси держави, із набором нових якісних фахівців на підставі відкритого конкурсу». Найголовніше у запланованих нововведеннях, вважає вона, — намір прибрати всі економічні злочини з підслідності СБУ, прокуратури та інших правоохоронних органів і передати їх виключно в компетенцію фінансової поліції. Так вдасться «припинити терор бізнесу і почати точкову боротьбу з фіктивними фірмами», вважають автори законодавчої ініціативи.

Що розкажуть цифри

Колега Тетяни Острікової по фракції Андрій Журжій, аргументуючи необхідність створення фінансової поліції, наводить цікаву статистику. Мовляв, податкова міліція часто звітує про свої досягнення, але замовчує деякі факти. Насамперед людям не кажуть про те, що порівняно із 2014-м торік якість роботи цього державного органу істотно знизилася — до 27 відсотків. У 2015-му в податковій міліції працювали майже три з половиною тисячі фахівців. Вони розслідували майже чотири тисячі злочинів. Але 85 відсотків справ, які кваліфікуються за  статтею 212 Кримінального кодексу як ухилення від оподаткування, закрито. До суду з обвинувальними вироками в минулому році направлено лише180 відповідних актів. «Для чого працюють ці міліціонери», — цікавиться народний депутат, водночас відповідаючи на це запитання: «Вони роблять щось інше, аніж боротися зі злочинністю — часто вони її покривають і очолюють». Не менш втішний вигляд, за його словами, має і судова статистика. Торік люди в мантії заслухали майже 400 таких справ (що водночас свідчить і про те, що в суді вони накопичуються). Понад 70 відсотків із них закрито за відсутністю складу злочину. Далі ще менше: протягом року винесено лише 52 вироки. Із них три десятки — за частиною 1 статті 212, яка передбачає тільки штраф. Розкритих і доведених злочинів стосовно організаторів конвертаційних центрів немає.

Хто на новенького?

Порушення податкового законодавства становить тільки частину економічних злочинів, наголошують автори законодавчої ініціативи. До підслідності фінансової поліції вони пропонують віднести досудове розслідування таких злочинів: порушення порядку фінансування політичної партії та передвиборної агітації, привласнення, розтрата майна або заволодіння ним шляхом зловживання службовим становищем, якщо предметом злочину є майно державної чи комунальної власності, незаконний обіг дисків та лазерних систем зчитування, зайняття гральним бізнесом тощо. Систему фінансової поліції, очікується, складатимуть центральний апарат та до семи територіальних управлінь. Установлюється також максимальна кількість працівників — не більш як три тисячі осіб. Визначається відкрита та прозора процедура конкурсного відбору керівника, його заступників та інших працівників поліції.

Народні депутати запевняють: створення нової структури не позначиться на бюджеті.