Перші травневі дні були примітні саме для Криму проведенням низки заходів. Це перш за все Світле Христове Воскресіння, 1 Травня й свято Хидирлез.
Храми в Сімферополі та загалом по Криму на всеношну були переповнені. Тільки протипожежну безпеку забезпечували понад одна тисяча пожежних, це вже не кажучи про співробітників поліції. Напередодні першотравневих свят у Криму було підписано розпорядження місцевою владою про підвищені заходи безпеки. Були посилені патрулі на вулицях, на соціально значимих об’єктах, на вокзалах, в аеропорту. Незрозуміло, чого і яких провокацій і терактів очікували, але все це створювало доволі нервозну обстановку.
На демонстрацію 1 травня, офіційно можна було не приходити, й влада, нібито відхрестилася від того, що це буде зроблено з примусу, мовляв, нехай люди відпочивають. Насправді підконтрольні цій владі профспілки вивели людей на вулиці. А це найбільші й найчисленні підприємства Сімферополя. Зрештою, демонстрація, в якій взяло участь майже п’ять тисяч людей, пройшла по центральних вулицях міста. У Севастополі до демонстрації також приєдналося не більше п’яти тисяч людей. Ішли як і працівники підприємств, так і політичних партій під своїми прапорами та гаслами. А найпопулярнішим гаслом на демонстрації було: «Ні підвищенню цін — Так підвищенню зарплати!».
Свято Хидирлез — національне свято кримськотатарського народу і є автентичним, властивим тільки для цього етносу. Назва свята утворилася із двох імен мусульманських святих: Хидир і Ільяс. Хидир — проповідник захищає людей при нещасних випадках, від злих духів. Святий Ільяс управляє громом, джерелами води, оберігає худобу. Хидир з’являється зі Сходу, а Ільяс — із Заходу. День зустрічі їх на даній місцевості (перший тиждень травня) і є початок свята. А пов’язане воно з родючістю землі, щоб зійшли посіви і був гарний урожай.
Традиційно воно проводилося на півострові після повернення кримських татар із місць депортації. З початком «російських часів», свято отримало особливе звучання й набуло особливого політичного забарвлення. На свято почали зганяти насильно, спускаючи рознарядку в міста та райони Криму, організовувати подібні заходи. А на центральне місце святкування по трасі Сімферополь — Бахчисарай звозити людей з інших регіонів. У заявах звучало, що цього року на святі буде понад п’ятдесят тисяч людей. Та навіть картинка зі свята, що її транслював у прямому ефірі кримськотатарський державний телеканал «Міллет» (Народ), показала, що людей прийшло не так багато, за різними оцінками близько трьох тисяч. Примітно, що практично жодного радісного обличчя серед глядачів, котрі дивилися концерт, на якому виступали творчі колективи, не було.
«У влади була така ідея — показати радісне шоу, що кримські татари задоволені змінами, показати «світле майбутнє». Але на обличчях людей, яких зігнали на свято, особливої радості не видно», — відзначає голова виборчої комісії з виборів делегатів Курултаю (вищого національного з’їзду кримських татар) Заїр Смедляєв.
Його думку підтримує й заступник голови забороненого в Криму Меджлісу — Ільмі Умеров, який тривалий час очолював Бахчисарайську районну держадміністрацію, був віце-прем’єром кримського уряду й віце-спікером Верховної Ради Автономної Республіки Крим.
«Проведення Хидирлез у Криму — це не більш як картинка для російських ЗМІ, щоб показати, що на півострові все тихо і мирно, а кримські татари живуть добре», — зазначив Умеров.
Крім того, він підтвердив, що на найшанованіше кримськими татарами свято люди приходили не зі своєї волі. Це й держслужбовці, і бюджетники, працівники культури, старшокласники, студенти, яких просто зобов’язували прийти на цей захід, виділяючи при цьому велику кількість автобусів. Але кримські татари по-суті проігнорували участь у святі в таких умовах.
Крим.
Фото надане автором.