ПОВЕРТАЮЧИСЬ ДО НАДРУКОВАНОГО

 

 

У вівторок17 травня"Голос України" опублікував статтю "Бійці АТО "воюють" з перевізниками", а вже у середу в Сумській облдержадміністрації відбулась нарада на тему пільгових пасажироперевезень. Тож маємо приклад зразкового реагування влади на виступ газети.

 

Як ми вже повідомляли, на Сумщині створено обласну програму та акумулюється обласний фонд, які покликані забезпечити гарантії учасникам бойових дій на Донбасі щодо безплатного обслуговування на громадському транспорті. Але минуло вже кілька місяців, а хороші наміри так і залишились на папері. Через це і в учасників АТО, і у перевізників урвався терпець, і вони дедалі частіше почали конфліктувати між собою. Перші обстоюють свої права, передбачені законом, а другі не хочуть, щоб реалізацію цих прав держава перекладала на плечі приватного бізнесу.

 

Перший заступник голови Сумської ОДА Олександр МАРЧЕНКО повідомив, що з початку червня регіональна програма обов'язково запрацює. Із запланованих на її реалізацію 13 млн. грн. станом на 18 травня було зібрано майже 5 млн. До 1 червня буде 10 млн. грн., і з такими грошима можна починати: решту "донесуть".

 

Чому саме 13 млн. грн.? На Сумщині 6,5 тисячі учасників бойових дій на Донбасі, тож на кожного вирішили виділити 2 тис. грн. на рік. Ці кошти підуть перевізникам на забезпечення безплатного обслуговування учасників бойових дій на міжміських та міжобласних маршрутах. Грошима "скидаються" всі міські та районні ради області, кошти акумулюються на єдиному рахунку в області й затим розподіляються за потребою. Суми, зокрема, виділяють 4,8 млн. грн. В облдержадміністрації підрахували, що 4 млн. із цього внеску буде використано для учасників АТО, що проживають у самих Сумах: їх тут майже 1900 осіб.

 

Щодо забезпечення пільгового проїзду учасників бойових дій в АТО на приміських автотранспортних маршрутах, то цю проблему мають розв'язувати районні та міські ради. Вони створюють свої програми і свої фонди. У цьому беруть участь усі без винятку місцеві ради області, включаючи сільські. Їхні внески до "загальних котлів" залежатимуть від того, скільки учасників бойових дій мешкає на території ради. За словами Олександра Марченка, для безплатного проїзду учасників АТО на приміських маршрутах в області вже накопичено загалом 1,1 млн. грн. Відповідні програми вже прийняла більшість міських та районних рад області.

 

Уже у червні кошти для забезпечення пільгового проїзду учасників бойових дій надійдуть на рахунки місцевих управлінь та відділів соціального захисту. Далі механізм працюватиме так. Учасник бойових дій звертається до каси автовокзалу і купує там проїзний квиток. Квитки касири видаватимуть іменні, із зазначенням номера посвідчення та прізвища пільговика. Після поїздки учасник АТО пред'являє використаний квиток в управління соцзахисту, і там йому повертають витрачені гроші. Проїзні документи можна накопичувати і "здавати" одразу кілька.

 

Присутні на нараді представники учасників АТО зажадали, аби їхню сторону виключили із "процесу". Ідеальний варіант -- видати кожному по 2 тис. грн. на проїзд у транспорті, і не треба буде морочитись із пред'явленням квитків до структур соцзахисту, аби отримати за них компенсацію. Однак в облдержадміністрації вважають, що такий підхід не гарантує головного: усунення конфліктів між бійцями АТО та перевізниками та зняття соціального напруження в регіоні. Бо хтось може отримати 2 тис. грн., а все одно вимагати безплатного проїзду, адже таке право передбачене законом. Водночас може не розв'язати проблеми і механізм, запропонований облдержадміністрацією, бо що робити учасникові бойових дій, коли у нього не буде грошей, а вкрай треба поїхати? Згідно з тим же законом, він має на це право.

 

Надходили пропозиції запровадити проїзний квиток для пільговиків із двох частин: "корінця" і "вершка". "Вершки" учасникам бойових дій мають безплатно видавати у касі, а "корінці" віддавати перевізникам, аби ті пред'являли їх до оплати за кошти спеціально створеного фонду. Тоді учасники АТО не матимуть із цим клопоту. Або видавати колишнім бійцям в органах соцзахисту квитанції, а ті розраховуватимуться ними замість грошей. Або запровадити спеціальні пластикові картки, із яких поступово списуватимуться кошти, витрачені на проїзд. Однак сторона влади знайшла у всіх цих варіантах недоліки і забракувала їх. Врешті-решт, після довготривалої дискусії учасники наради досягли хиткого консенсусу. Реалізацію програми розпочнуть із варіанта, запропонованого облдержадміністрацією, а життя підкаже, які треба буде внести до нього корективи.

 

Володимир ЧЕРНОВ.

 

Сумська область.

 

Голос України