Проведення системних реформ у Державній фіскальній службі та подолання корупційних схем є нагальною вимогою нашого суспільства. Це добре розуміють у службі, і для вирішення цих завдань були спрямовані всі наявні засоби. Про деякі успіхи свідчать результати опитувань, які регулярно проводяться ДФС з метою моніторингу поточної ситуації.

Проте боротьба з корупцією — процес складний і потребує як заходів кримінального переслідування злочинців, так і превентивних дій, а тому й голова служби Роман Насіров, і керівники його підрозділів за напрямами радикально змінюють методи боротьби з цим негативним явищем, яке досить складно викорінювати. Але альтернативи немає.

Про це розмовляємо з начальником Головного управління внутрішньої безпеки ДФС Юрієм Шереметом (на знімку). Він представляє підрозділ, який має боротися з корупцією у ДФС.

Два вектори протидії

Юрій Шеремет розповів, що реформування Державної фіскальної служби задля протидії корупції ведеться за двома векторами.

Перший — створення дієвої та комплексної системи запобігання корупції через організаційні та дисциплінарні процедури, в якому новелою є конкретне залучення до цієї роботи усіх, без винятку, керівників будь-якого рівня.

Ідеться про те, що кожен керівник будь-якого рівня з трьох напрямів діяльності: податкового, митного та правоохоронного (мається на увазі податкова міліція) — відповідатиме за стан боротьби з корупцією у своєму підрозділі.

Другий вектор передбачає посилення функціональних можливостей та ефективності діяльності підрозділів внутрішньої безпеки щодо виявлення корупційних проявів і притягнення винних до відповідальності.

За ініціативи Головного управління внутрішньої безпеки, розповів Юрій Шеремет, розроблено антикорупційну програму ДФС на 2015—2016 роки. Цей документ містить перелік наявних корупційних ризиків та заходів щодо їх недопущення. Причому такі заходи мають вживатися безпосередньо в підрозділах їх керівниками. Тож кожен керівник зобов’язаний аналізувати в своєму структурному підрозділі корупційні загрози й опрацьовувати заходи з їх мінімізації.

Одночасно з прийняттям Антикорупційної програми введено практику застосування заходів дисциплінарного впливу щодо всіх, хто або вчинив корупційне порушення, або ж сприяв його вчиненню. У тому числі, своєю бездіяльністю. Підходи стали на порядок жорсткішими вже після впровадження наказу «Про персональну відповідальність керівників підрозділів органів ДФС». Цим передбачено, що в разі скоєння службовою особою корупційного правопорушення, відповідальність нестимуть не тільки особи, котрі його вчинили, а й їхні керівники у разі, якщо в межах своїх повноважень вони не забезпечили ефективний контроль за дотриманням підлеглими антикорупційного законодавства. Вжили чи не вжили превентивних заходів керівники, встановлюватиме розслідування, яке Головне управління внутрішньої безпеки проводить в обов’язковому порядку. Воно ж аналізує відомості про виявлені ознаки корупції і координує заходи щодо боротьби з ними.

Головне — запобігти злочинам і завданню збитків

Як каже Юрій Шеремет, значну користь дала оптимізація організаційно-штатної структури ГУВБ, насамперед через залучення досвідчених працівників з інших правоохоронних органів. Це дозволило зруйнувати зв’язки, що зберігалися при переведенні до антикорупційних підрозділів співробітників, які вже працювали в системі. Водночас пішло на користь і значне розширення прав підрозділів у частині отримання необхідної інформації, доступу до баз даних, приміщень, документів, а також застосування засобів технічного контролю у службових приміщеннях. Головним є виявляти корупційні прояви і запобігати їм ще до того, як злочин скоєно, а збитки завдано.

Але особи, яких навіть зловили за руку, оскаржують звільнення в судах і повертаються на посади. Тому в 2016 році розпочато розробку і введення в дію внутрішнього положення для співробітників про правила поведінки та дій у ситуаціях, які можуть навіть потенційно призвести до корупції.

Тут плече підставили американські експерти з Міністерства фінансів США. До речі, делегація Міністерства фінансів США працює протягом цього тижня у ДФС. Так ось, американські фахівці спільно з Головним управлінням внутрішньої безпеки вже розробили початковий проект документа, який буде зобов’язувати співробітників діяти в певних потенційно корупційно небезпечних ситуаціях чітко згідно з чинним законодавством. Також буде передбачена відповідальність за порушення даних вимог.

Поліграф виявляє правопорушників

Поряд з іншими підходами Головним управлінням внутрішньої безпеки впроваджуються й новітні технічні засоби, як-то поліграф, або ж «детектор брехні». Тестування на поліграфі дає можливість виявити причетність особи до корупційних правопорушень, яку ця особа приховує, або підтвердити чи спростувати вже відомі факти, переконаний Юрій Шеремет.

Тільки у 2015—2016 роках цей технічний засіб дав змогу виявити схильність до можливої участі у вчиненні корупційних порушень і не допустити призначення 144 співробітників.

Покарання як превентивний захід

Що стосується конкретної роботи ГУВБ ДФС, то Юрій Шеремет навів такі цифри. У 2015 році, порівняно з попереднім, кримінальних злочинів виявлено на 35% більше — 537, тоді як у 2014-му їх було зафіксовано 348. Про підозру в скоєнні корупційних злочинів повідомлено 85 особам, за скерованими до суду матеріалами розслідувань засуджено 22 особи.

Виявлено 80 випадків хабарництва з боку працівників ДФС, що в 2,4 разу більше, ніж у 2014-му (36). За фактами зловживання владою чи службовим становищем у 2015 році відкрито 222 кримінальні провадження проти 116 у 2014-му, а це майже удвічі більше!

За 4 місяці 2016 року вже розпочато 195 кримінальних проваджень. При тому, що боротьбу з корупцією у полі діяльності ДФС проводить також СБУ, органи прокуратури та поліція, 91% проваджень відкрито саме за матеріалами Головного управління внутрішньої безпеки ДФС. Цього року вже встановлено 32 випадки хабарництва і 92 — зловживання владою, 56 особам повідомлено про підозру у вчиненні злочинів у сфері службової діяльності. Для з’ясування причин та обставин вчинення посадовцями правопорушень проведено 1170 службових перевірок і розслідувань. До дисциплінарної відповідальності притягнуто 196 осіб, звільнено 79, розповідає Юрій Шеремет.

На прохання навести конкретні приклади з оперативної роботи ГУВБ, пан Шеремет зупинився на кількох наймасштабніших операціях, в результаті яких знешкоджено небезпечні злочинні групи.

Так, цього року в м. Києві виявлено і затримано працівників кількох столичних податкових інспекцій за одержання неправомірної вигоди в сумі 3,5 мільйона гривень. Ці особи спеціалізувалися на вимаганні хабарів з підприємців за відшкодування податку на додану вартість.

Працівниками внутрішньої безпеки ДФС також викрито й затримано злочинну групу осіб, яку очолювала керівник управління фінансування, бухгалтерського обліку та звітності одного з територіальних головних управлінь ДФС. У змові з працівниками банківської установи вона вносила неправдиві відомості в офіційні документи, після чого гроші перераховувалися на кредитні картки підставних осіб. За цією схемою зловмисницею привласнено 1,6 мільйона гривень.

У митній сфері задокументовано понад 60 фактів систематичного вимагання та одержання неправомірної вигоди групою службових осіб митного посту «Львів-аеропорт». Крім цього, в іншому західному регіоні викрито схему отримання хабарів, яку організували працівники митного поста, допомагаючи порушникам митного законодавства в ухиленні від відповідальності.

Головне управління внутрішньої безпеки також захищає співробітників ДФС від негативного впливу корумпованих осіб із бізнес-середовища. Яскравим прикладом є затримання адвоката, котрий намагався дати хабар працівнику слідчого управління фінансових розслідувань. Ще на гарячому затримано громадянина, який пропонував працівникам митниці хабар за надання йому незаконних переваг при декларуванні вантажу.

Це тільки невеликий перелік зі стрічки кримінальної інформації, яку мені показали в кабінеті Юрія Шеремета. Як видно з налаштування керівництва ГУВБ ДФС України на роботу і впровадження кардинальних реформ, такої інформації про оперативну та профілактичну діяльність буде дедалі більше. Щоб потім її ставало дедалі менше, коли на посадах залишаться лише співробітники з чистим сумлінням. З корупцією не тільки треба, а й можна ефективно боротися, аби кардинально мінімізувати її у структурах ДФС, і це є однією з найважливіших реформ. Боротьба з корупцією у цій важливій для держави структурі є категорією економічною. Вітчизняний бізнес, іноземні інвестори, малі та середні підприємці очікують від неї швидкого впровадження сприятливого для себе бізнес-клімату та усунення всіх, у тому числі й суб’єктивних перепон, переконаний Юрій Шеремет.

Фото автора.