А вдало вибрана професія робить людину щасливою на все життя

 

Україні у спадок залишилася пострадянська, але потужна система підготовки кадрів. Проте, незважаючи на роки ігнорування освітніх проблем, потенціал галузі все ще високий. Отож головне — треба його зберегти і на цьому збудувати сучасну систему професійної підготовки. Про це йшлося на парламентських слуханнях «Професійна освіта як складова забезпечення кваліфікованого кадрового потенціалу України: проблеми та шляхи вирішення». Учасники не лише проаналізували виходи з кризи, а й запропонували... скористатися цією кризою для оновлення освіти.


Міністр освіти і науки Лілія Гриневич стверджувала, що новою глобальною валютою називають аж ніяк не долари, євро чи біткоїни (електронні гроші), а — кваліфікацію.

«Тільки та країна, яка має кваліфіковану робочу силу, не програє в світовій конкуренції. І тому це питання стратегічної безпеки країни, це конкурентна перевага нашої економіки і наш спосіб зайняти високе місце у глобальному господарстві», — зазначила міністр.


За її словами, найбільш болючі теми — це фінансування і власність. У деяких навчальних закладах досі залишаються борги із заробітної плати, стипендії, комунальних послуг. Гостро стоїть і питання передачі майна з державної у комунальну власність.


Перший заступник голови Комітету Верховної Ради України з питань освіти і науки народний депутат Олександр Співаковський акцентував увагу на тому, що професійна освіта великою мірою є запорукою економічного зростання країни: «Кадровий потенціал, трудові ресурси будь-якої держави формуються саме у сфері професійної освіти. Через це Стратегія розвитку професійної освіти — це загальнодержавна і загальнонаціональна справа. І це означає, що головний вклад у бюджет повинен йти з державного бюджету».


Вдало вибрана професія, за його словами, це те, що робить людину щасливою на все життя. «У хорошій професії, насправді, поєднується багато речей. Серед них, на мій погляд, найважливішим є: осмисленість вибору, якість і ефективність освіти, затребуваність професії на ринку праці, гарантія робочого місця і належні умови праці, чесна справедлива оплата праці кваліфікованого фахівця, можливість професійного росту і самовдосконалення протягом всього життя», — додав О. Співаковський.


Багато промовців говорили про ще одну негативну тенденцію у системі — відтік молоді з України. «Наші зарубіжні сусіди: поляки, білоруси та інші, дбаючи про підготовку кваліфікованих робітників для своєї економіки, масово запрошують українських випускників 9-х класів на безоплатне навчання, забезпечують їх стипендією, гуртожитками, створюють для них належні побутові умови. Передбачити втрати і спрогнозувати їх надзвичайно важко, але зрозуміло, що вони будуть великі, ми повинні врахувати в нашій діяльності це», — акцентував увагу присутніх президент Національної академії педагогічних наук України Василь Кремень.


У тому, що питання профтехосвіти — це питання майбутнього України, переконаний і лідер депутатської фракції Радикальної партії Олег Ляшко. Він зазначив, що не можна фінансування профтехосвіти перекладати на місцеві бюджети: «Покажіть мені хоч одну країну в світі, яка має потужний економічний потенціал без промисловості, без власного виробництва, без малого і середнього бізнесу. Не купи-продай, а робочими руками, своїм горбом треба робити цей потенціал, як робили наші діди і баби. Тому руки геть від профтехосвіти!».


Сфера освіти сприймається і владою, і суспільством як щось стабільне, постійне, стале і очевидне, яке є і буде існувати незалежно від зміни політичних режимів, переконаний член Комітету Верховної Ради України з питань науки і освіти Володимир Литвин. «А звідси ще один посил, що її можна оптимізовувати, називаючи це реформами за рахунок, власне, внутрішніх резервів. На превеликий жаль, знання, інтелект, людський капітал у нас ще не став визначальним для розуміння проблем і перспектив країни. І якщо цього не буде, то ми ризикуємо тим, що Україна буде випадати з ХХІ століття... І я переконаний, що освіту від занепаду не врятувати, якщо ми самі не захочемо врятуватися».


Головуюча на засіданні заступник Голови Верховної Ради Оксана Сироїд подякувала присутнім за плідну дискусію і пообіцяла, що думка кожного фахівця не залишиться без уваги парламенту — робота народних обранців над удосконаленням законодавства у галузі освіти триває.


Вл. інф.