Якими є результати впровадження децентралізації на прикладі конкретних міст, районів та сільських населених пунктів? Це питання з’ясовували народні депутати України від Вінниччини Олександр Домбровський, Руслан Демчак, Григорій Заболотний та Сергій Кудлаєнко під час спілкування з керівниками Вінниччини та представниками низки територіальних громад краю.

 

Зустріч відбулась у Вінниці в рамках засідання Регіональної платформи місцевого самоврядування. У порядку денному значилося питання —  «Прийняття змін до Конституції України в частині децентралізації». Унаслідок фінансової децентралізації область отримала протягом минулого і першого кварталу нинішнього року 1,3 мільярда гривень. Цифру назвав очільник Вінницької ОДА Валерій Коровій. Однак, як з’ясувалося, не всім громадам перепало від чималої суми додаткових коштів.

— Мій досвід спілкування із сільськими радами на 11-му окрузі, а це здебільшого невеликі села, засвідчує: вони поки що не відчули фінансової підтримки від процесу децентралізації, — зазначив народний депутат Олександр Домбровський. — Дуже важливо зрозуміти, як ці гроші надходять, куди і в який оптимальний спосіб можна було б їх використати. Поки що не повідомляється, в якому розрізі органів місцевого самоврядування сконцентрувалися ці кошти. А варто знати. Щоб надалі у процесі децентралізації спиратися на конкретні результати, бачити позитив і робити висновки з негативу.

Найважливіше, на думку парламентарія, — проаналізувати, наскільки ефективно працюють уже прийняті рішення в питаннях децентралізації. На різних рівнях — від невеликої територіальної громади до обласного центру. За його словами, це потрібно для того, щоб мати інформацію і робити висновки під час здійснення наступних кроків. «Щоб під час прийняття змін до Конституції, Податкового кодексу, коригування бюджету 2016 року бути обізнаними з проблемами, що виникли на місцях, — зазначив Олександр Домбровський. — Процес змін до Конституції в частині децентралізації повинен спиратися не на модель, яка була презентована два роки тому, а на той досвід фінансової та адміністративної децентралізації, який уже отримали на практиці. З таким підходом можна досягти оптимального варіанта в управлінні державою».

Про нерівномірне наповнення місцевих скарб-ничок від додаткових надходжень говорив також парламентарій Сергій Кудлаєнко. На його думку, конституційні зміни все ще залишаються предметом для дискусій. «Керівники громад мають зауваження щодо функцій префектів, до фінансового забезпечення місцевих бюджетів, адже наповнюються вони нерівномірно, тому разом із передачею повноважень має бути і виважений підхід до фінансової спроможності територій, — наголосив Сергій Кудлаєнко. — Варто дослухатися до аргументів про необхідність перенесення місць надання послуг на рівень центрів громад. Люди просять зберегти всі об’єкти інфраструктури, в яких є потреба, — школи, ФАПи, об’єкти культури. Як не дослухатися до таких пропозицій?»

Голови міст районного значення були одностайні в тому, що на рівні їхніх територіальних одиниць не працюють повноваження щодо архітектурно-будівельного контролю. Вони також висловили зауваження в питаннях розподілу екологічного податку. Свої пропозиції внесли керівники міст обласного значення. На їхню думку, поштовх у розвитку територій могли б дати ті законодавчі зміни, на які чекають у громадах. В одному не мали розбіжностей учасники зібрання — активність громад та їх мешканців зросла в рази. Керівники місцевого самоврядування наголошували, що на цей чинник мали б зважати ті, хто працює під куполом Верховної Ради. Для них це означає підвищення відповідальності. Не тільки у прийнятті потрібних законів. Навіть у плані дисципліни.

Вінницька область.