Звичайна практика з життя: хочеш вибрати м’ясо чи вже готову продукцію в магазині або супермаркеті — підходиш до продавця і просиш його підказати, яке свіжіше. Нікому не таємниця, що у 50% випадках вас обдурять. Але як можна тоді дізнатися правду?


У загальноосвітніх навчальних закладах, на жаль, ніхто цього не вчить.

 

Почнемо з м’ясного відділу


Перше — варто оминати вже розфасовану продавцем продукцію, у разі покупки (якщо ви неодноразово купували й упевнені в продавцеві) перевірте ще раз вагу товару на будь-яких доступних вагах у залі. У разі якщо вага не збіглася або товар зважено з упаковкою, поверніть усе це продавцеві, а також зробіть запис у книзі скарг.


Друге — вибравши щось із м’ясної продукції, попросіть продавця надати забірний лист. У забірному листі має бути зазначено: загальну вагу (кожного виду продукції на вітрині), дату й час виробництва, термін реалізації, яким нормативним документам відповідає товар, температурний режим зберігання і, звичайно, найменування продукції.


Приміром, купуємо фарш, просимо лист, а там написано 3 кг загальна вага. Дивимося на вітрину, а там нібито більше. Просимо перезважити — отримуємо вагу 3,200 кг. Висновок — старий протермінований фарш змішали зі свіжим і намагаються його розпродати. Треба терміново викликати адміністратора і вказати на помилки (найімовірніше, це ініціатива м’ясного цеху). Також вкажіть це в книзі скарг.


Якщо бачите інші незбіги, наприклад, товару взагалі немає в забірному листі за цей день, впевнено викликайте адміністратора.


Далі відділи кулінарії, випічки і кондитерки


Вони також повинні мати забірні листи на продукцію. У цих відділах продають: салати, піци (випічка), хлібобулочні вироби, торти, тістечка (кондитерський цех).


Усе перевіряється аналогічно. Також ви можете попросити декларації якості, якщо бачите помилки у найменуванні продукції чи термін зберігання у вас викликає сумніви (наприклад, вказано, що салат зберігається 48 годин).


Також звертайте увагу на те, що в листах вказано, у яких температурних умовах має зберігається товар. Наприклад, котлети чи торти не можуть довго зберігатися поза холодильником, і якщо ви їх купите і з’їсте, то проблеми забезпечено.


Якщо у забірних листах немає перерахованої продукції чи листів узагалі, це ознака повного хаосу. Ідіть з такого магазину і не ризикуйте.


Про продукцію, розфасовану в магазині


Часто, перевіряючи магазини, бачу ковбасні нарізки чи ковбаси, розрізані на дві частини. Логіку магазину зрозуміти можна, продати всю палку складно. Але виробник вказує точно на термін реалізації цілісної продукції (не розрізаної і герметично впакованої) і рідко, коли після відкриття упаковки. Логічно, що вся розфасована продукція втрачає свої якісні властивості швидше, ніж герметично закрита (виробником). Як зрозуміти, чи варто брати таку продукцію?


По-перше, вимагайте тару чи маркування від постачальника (щоб зрозуміти справжній термін придатності товару), якщо її немає, закінчуйте розмову й робіть запис до книги скарг.


По-друге, погляньте на маркування магазину, а саме на дату пакування. Якщо з моменту пакування минуло більш як 24 годин, я б вам не рекомендував брати такий товар. Він може бути небезпечний для вашого здоров’я.


Оминайте розфасований товар зі знижками (неважливо, навіть що це). Під час нещодавнього рейду супермаркетами Житомирської області був один приклад: розрізали зіпсовані фрукти й виклали в зал. Я не говоритиму, що їм це заборонено робити, але навіть якщо зберігати розрізані продукти в залі за температури понад 20 градусів, що з ними буде?


Акційні ковбаси, риба, «молочка» і м’ясо в розфасованій тарі магазину, найімовірніше, зіпсовані чи незабаром зіпсуються. Ризик отруєння вищий за пропоновану знижку.


І наостанок, виходячи з магазину, поцікавтеся, де розташовані контрольні ваги. І обов’язково зробіть контрольну перевірку ваги купленого товару, здебільшого це зайвим не буде.


Максим НЕСМІЯНОВ, виконавчий директор Всеукраїнської громадської організації «Союз споживачів України».