Затяжна війна з російським агресором на сході України, ситуація, що склалася у прифронтовій зоні, зумовлюють специфіку роботи підрозділів оперативного забезпечення та слідства. Спецпідрозділ «Фантом» створений для захисту економічних інтересів держави у зоні проведення АТО. На цей загін покладено два основні завдання. Які саме? Про це розмовляємо зі співробітницею спецпідрозділу «Фантом» Наталею Мещеряковою (на знімку).

Першим є організація та здійснення контролю за переміщенням товарів та гуманітарних вантажів через лінію зіткнення, що передбачає роботу співробітників спецпідрозділу на КПВВ, де проходить потік пасажирського транспорту в обидва боки та оглядаються гуманітарні конвої, каже пані Наталя. А також у координаційному центрі, що видає дозволи на переміщення вантажів залізницею та на залізничних станціях, де контролюється вміст вантажів, у складі зведених мобільних груп, котрі контролюють територію уздовж лінії зіткнення з метою запобігання перетину їх товарами, у тому числі забороненими й поза межами встановлених дорожніх коридорів.
Друге завдання, покладене на «Фантом» згідно із Законом України «Про боротьбу із тероризмом». Це запобігання фінансуванню тероризму. Воно здійснюється як у вигляді переміщення на територію, що контролюється бойовиками, готівки, так і за рахунок ведення на тимчасово не підконтрольній Україні території господарської діяльності, сплаті коштів у бюджети так званих республік, постачання бойовикам стратегічно важливих для їхньої діяльності товарів тощо.
— Чи пристосоване чинне правове поле для виконання в зоні проведення бойових дій поставлених перед спецпідрозділом «Фантом» завдань, адже функції податківців у зоні АТО радикально відрізняються від тих, якими вони наділені в інших областях?
— На лінії зіткнення державний контроль не здійснюється, режим перетинання лінії громадянами, транспортом і переміщування товарно-матеріальних цінностей визначений у єдиному на сьогодні документі — Тимчасовому порядку контролю за переміщенням осіб, транспортних засобів та вантажів (товарів) через лінію зіткнення у межах Донецької та Луганської областей. Він затверджений наказом першого заступника керівника Антитерористичного центру при Службі безпеки України (керівника Антитерористичної операції на території Донецької та Луганської областей) від 12 червня 2015 року №415 ог зі змінами. Станом на сьогодні документа, затвердженого Кабінетом Міністрів України у встановленому законом від 17.07.2016 року порядку, що визначатиме режим із тимчасово не підконтрольною Україні територією, немає.
Це дійсно ускладнює роботу всіх контрольних служб, а не тільки «фантомівців». Наприклад, протоколи, що складаються стосовно осіб, які намагаються перевезти заборонені товари чи перетнути лінію зіткнення із товарами поза межами встановлених дорожніх коридорів, не мають у суді результату у вигляді накладення штрафу та конфіскації товарів, адже суди не вбачають складу правопорушення за статтею 204-3 КУпАП.

Ризики зумовлені відсутністю повноважень

— Чому, адже, як ви кажете, згідно із Законом України від 17 липня 2015 року №649-VІІІ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо порядку переміщення товарів до району або з району проведення антитерористичної операції» Кодекс України про адміністративні правопорушення було доповнено статтею 204-3 «Порушення порядку переміщення товарів до району або з району проведення антитерористичної операції» саме для цілей застосування в умовах АТО?
— Так, але цей закон прямо визначив, що такий порядок повинен бути затверджений Кабінетом Міністрів України за поданням Служби безпеки України в строк до 22.08.2016 року, що досі не відбулося.
А для цілей застосування ст. 204-3 КУпАП регламентація порядку переміщення товарів до району або з району проведення АТО наказом першого заступника керівника Антитерористичного центру при Службі безпеки України (керівника Антитерористичної операції на території Донецької та Луганської областей) від 12.06.2015 р. №415 ог є недостатньою, оскільки цей наказ не було зареєстровано в Міністерстві юстиції України та не було оприлюднено в офіційних друкованих виданнях, отже, суди справедливо зазначають, що він не може бути підставою для притягнення осіб до відповідальності.
— І яку ми маємо картину?
— Нині статистика така: суди не вбачають складу правопорушення і закривають справи у 82% випадків. За складеними підрозділами оперативного забезпечення протоколами штрафи та конфіскація відбувається лише у 5%, з яких чверть постанов скасовується в апеляційній інстанції. Через відсутність складу правопорушення. Це ставить під сумнів ефективність роботи спецпідрозділу «Фантом».
Через це чуємо нарікання з боку військових та інших служб, які беруть участь у затриманні порушників, а ті залишаються безкарними. Про це вони висловлюються у ЗМІ.
Та я сподіваюся, що ближчим часом СБУ та Кабінет Міністрів України виправлять цю ситуацію, затвердивши постійний порядок і врахувавши в ньому способи знизити всі ризики, що загрожують безпеці України.
— Які ризики ви маєте на увазі?
— Переміщення будь-яких товарів на тимчасово не підконтрольну Україні територію означає наповнення бюджету незаконних «республік», а за фактом — фінансування терористичних угруповань, що за допомогою Росії утримують контроль над українською територією та чинять збройну агресію проти України. На основних напрямках, якими через лінію зіткнення йдуть товари, бойовики вже поставили митні пости та стягують збори.
Нагадаю, переміщення товарів автомобільним транспортом, крім гуманітарних вантажів, є наразі заборонено. Залізницею — дозволено, якщо це не товари з додатку 6, заборонені до переміщення (примітка: заборонено переміщувати підакцизну групу товарів, включаючи алкогольні, тютюнові вироби, паливно-мастильні матеріали, транспортні засоби, вогнепальну та холодну зброю, продукти харчування та медикаменти). А залізницею — дозволено все.
При розробці Тимчасового порядку контролю за переміщенням осіб, транспортних засобів та вантажів (товарів) через лінію зіткнення у порядок переміщення товарів залізничним транспортом закладалася певна логіка — дозволити перевезення орієнтованим на експорт підприємствам, що сплачують податки в Україні і мають на тимчасово непідконтрольній території виробничі потужності, задіяні в єдиному циклі виробництва. Це постачати сировину для виготовлення продукції, комплектуючі, товари із тим, щоб готова продукція йшла на експорт з України. Проте цю логіку втрачено, і порядок отримання дозволів прописаний у такий спосіб, що залізницею перевозяться товари, призначені для продажу в терористичних так званих «ЛНР» та «ДНР», а продукція, що мала би йти на експорт та заробляти валюту для України, вивозиться з території, захопленої терористами й осідає так чи інакше в кишенях ватажків бандформувань. Тому необхідно терміново переглянути критерії надання відповідних дозволів, адже внаслідок недосконалого нормативного регулювання ми граємо на руку бойовикам, що вбивають українців. Сподіваємось, відповідні зміни знайдуть місце у розробленому Порядку, який ми чекаємо від Кабміну.

«Сірі зони» як перевалочні бази

— Але контрабандисти у хвіст і гриву експлуатують «сірі зони», завозячи туди товар, який потім успішно прямує далі.
— Справді, існують так звані сірі зони, а це населені пункти, що вважаються «нейтральними» і лише формально перебувають під українським контролем. Фактично — це зона між нашими та ворожими позиціями та блокпостами. В’їзд у них із нашої, підконтрольної Україні, сторони відбувається через блокпости за умов пред’явлення документа, що підтверджує реєстрацію, — паспорта чи довідки переселенця.
Так, у цих «сірих зонах» відбувається масова реєстрація так званих «переселенців». Чому в лапках? Бо фактично вони живуть на території терористичних «ЛНР» та «ДНР», але зареєструвались як переселенці в «сірих зонах», щоб в обхід дорожніх коридорів, без перепусток та черг на КПВВ їздити через лінію зіткнення. Більше того, вони реєструються як приватні підприємці та при проїзді через блокпости із товарами стверджують, що везуть собі, на продаж у «сірій зоні». Але, судячи з кількості товарів, що завозяться такими підприємцями, ці селища при населенні півтори-дві тисячі людей споживають продуктів, як стотисячне місто. І дороги від них до великих окупованих міст пролягають через митниці. Маю відзначити, що занадто толерантний режим контролю за переміщенням осіб, транспорту та вантажів в такі зони створює неабиякий ризик, і не тільки економічній безпеці України.

Кредитки і готівка

— Як ведеться контроль за переміщенням готівки та банківських карток між прифронтовими територіями? Чи врегульовано це питання нормативно?
— На жаль, це питання нормативно не врегульоване. Тимчасовий порядок контролю за переміщенням осіб, транспортних засобів та вантажів (товарів) через лінію зіткнення, яким у своїй діяльності керуються контрольні служби, обійшов це питання своєю увагою.
Протягом кінця 2015 року та початку 2016-го контрольні служби пунктів в’їзду-виїзду майже кожен день виявляли в автомобілях схованки зі значними сумами готівкових коштів, що перевозилися на неконтрольовану територію.
Слідчі, котрі працюють у складі «Фантому», встановили, що особи, які переміщували готівкові кошти, банківські картки на імена третіх осіб та валютні цінності, не можуть підтвердити їх походження та призначення. А надані цими людьми пояснення не відповідають встановленим у ході попередніх слідчих дій фактам.
Виявлені обставини свідчать про вчинення кримінального правопорушення, передбаченого ст. 258-5 Кримінального кодексу України «Фінансування тероризму». Треба зазначити, що в більшості випадків приховані від контрольних служб кошти виявляються в сумах, що значно перевищують можливі доходи затриманих осіб. У низці випадків встановлені обставини свідчать про причетність таких осіб до діяльності конвертаційних центрів.
Позицію слідчих у даних питання підтримала прокуратура. Подані прокурорами Краматорської місцевої прокуратури клопотання про арешти майна у відповідних кримінальних провадженнях були задоволені слідчими суддями Краматорського міського суду, які тільки в січні наклали арешти на понад 0,5 млн. доларів США, 13 млн. російських рублів, 2,6 млн. гривень, 10 000 євро та більш як 300 банківських карток.

Фінансування тероризму

— Є багато фактів, які свідчать, що пенсію в Україні отримують навіть члени бандформувань.
— Так, слід зазначити, що на неконтрольовану територію переміщуються особи разом із готівковими коштами, отриманими в банківських установах України як пенсії, соціальні виплати, депозити фізичних осіб та інші доходи, підтверджені відповідними документами про набуття особою права власності на кошти.
Тому контроль за переміщенням осіб, транспорту та вантажів має на меті, серед інших, протидію тероризму, який може виявлятися у фінансуванні терористичної діяльності, що створює умови для існування та ефективної діяльності терористів, полегшує вчинення ними терористичних актів та інших терористичних злочинів.
Проте Тимчасовий порядок не передбачає умов для контролю за переміщенням готівкових коштів та валютних цінностей, а це значно ускладнює роботу контрольних служб пунктів в’їзду-виїзду та може призводити до можливих зловживань посадовими особами контрольних органів і служб, що є неприпустимим. Врегулювання питання стосовно встановлення контролю за переміщенням готівкових коштів і валютних цінностей має бути здійснене в такий спосіб, щоб жодним чином не обмежувати права громадян України, котрі проживають на неконтрольованій території та мають відповідний дозвіл на перетинання лінії зіткнення.
— Що ви маєте на увазі?
— Одним із таких способів є встановлення обмеження на суму готівкових коштів і валютних цінностей, яку дозволено переміщувати через лінію зіткнення за умов пред’явлення контрольним службам без підтвердження джерела її походження, та встановлення вимог підтвердити набуття особою права власності на кошти документом, що підтверджує джерело походження цих коштів.
Сподіваюсь, саме таку логіку буде закладено в Порядок, який ми чекаємо від Кабміну, а громадяни, котрі перетинають лінію зіткнення із готівкою, будуть впевнені в тому, що їхні пенсії та заощадження в безпеці. Це дозволить, насамперед, встановити контроль над обігом готівки, мінімізувати можливість фінансування терористів, а з другого боку, спрацює на імідж України як правової держави. Рано чи пізно окуповані території будуть повернуті, там відбуватимуться вибори, й авторитет України, яка дбає про своїх громадян навіть у найскладніші моменти історії, є в цьому сенсі дуже важливим.

Фото автора.