Відповідно до Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік», фінансування виплат адресної допомоги особам, які переміщуються з тимчасово окупованої території України, передбачено за бюджетною програмою Міністерства соціальної політики України «Надання щомісячної адресної допомоги особам, які переміщуються з тимчасово окупованої території України та районів проведення антитерористичної операції, для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг». На поточний рік за цією програмою передбачені видатки в сумі 2 787,0 млн. грн.

На запитання про роль та місце Казначейства у здійсненні адресної допомоги вимушеним переселенцям відповідає Голова Державної казначейської служби України Тетяна СЛЮЗ (на знімку).

— Тетяно Ярославівно, якою є місія Казначейства?
— На Державну казначейську службу покладено функцію забезпечення фінансової стабільності нашої держави. Казначейство є учасником системи електронних платежів Національного банку України, через рахунки якого здійснюється фінансування всіх бюджетних установ. Виконання державних програм соціального захисту населення, зокрема, вимушених переселенців — під особливим контролем держави, уряду, Казначейства.
— Як розподіляються кошти та доводяться до безпосередніх отримувачів — соціально незахищених верств населення, зокрема, внутрішньо переміщених осіб?
— Формування та реалізацію державної політики у сфері надання соціальних послуг сім’ям, які перебувають у складних життєвих обставинах, людям похилого віку, людям з інвалідністю, дітям-сиротам та дітям, позбавленим батьківського піклування, іншим соціально вразливим верствам населення покладено на Міністерство соціальної політики України. З початком проведення антитерористичної операції на сході нашої держави, в країні з’явилася нова категорія громадян, які потребують додаткових соціальних гарантій. Це — внутрішньо переміщені особи. Для забезпечення соціального захисту цих людей державою вжито низку заходів.
Так, відповідно до Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» передбачені бюджетні призначення на бюджетну програму «Надання щомісячної адресної допомоги особам, які переміщуються з тимчасово окупованої території України та районів проведення антитерористичної операції, для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг». Головним розпорядником бюджетних коштів цієї програми є Міністерство соціальної політики України.
Порядок такий: головний розпорядник бюджетних коштів (Міністерство соціальної політики), у межах доведених обсягів асигнувань, розподіляє їх за бюджетною програмою між регіонами та розпорядниками нижчого рівня, у даному випадку, це обласні департаменти соціального захисту населення, які, у свою чергу, доводять ці асигнування до управлінь соціального захисту населення у районах та містах.
Станом на 10 червня 2016 року Міністерству соціальної політики України асигнування відкриті у повному обсязі планових призначень січня-червня. Це значить, що з державної казни виділені конкретні суми коштів для покриття конкретних видатків, у даному разі — щомісячної адресної допомоги вимушеним переселенцям для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг. Тобто надана пряма державна допомога в реалізації заходів соціального захисту.
Підкріплю сказане цифрами. На поточний рік за вищезазначеною програмою передбачені видатки в сумі 2 787,0 млн. грн., у т. ч. на січень-травень — 1 457,5 млн. грн., на червень заплановано 288,7 млн. грн.
Асигнування, спрямовані Казначейством у січні-травні, відповідно до розподілу, наданого за названою бюджетною програмою Міністерством соціальної політики, становили 1 416,1 млн. грн., або 97,2 % планових призначень. Фактичні видатки за п’ять місяців цього року становили 1 412,9 млн. грн., або 99,8% від спрямованих асигнувань.
Нагадаю, що Порядок надання щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 01.10.2014 р. № 505.
— Проте Казначейство забезпечує перерахування коштів і на виконання інших державних програм соціального захисту населення...
— Щорічно законом України про Державний бюджет України на відповідний рік з державного бюджету передбачаються субвенції місцевим бюджетам на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення. За терміном «субвенція» стоїть фактичне перерахування коштів для використання на певну мету.
Однією з таких субвенцій є субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на виплату допомоги сім’ям з дітьми, малозабезпеченим сім’ям, інвалідам з дитинства, дітям-інвалідам, тимчасової державної допомоги дітям та допомоги по догляду за інвалідами І чи ІІ групи внаслідок психічного розладу.
Ця субвенція перераховується місцевим бюджетам відповідно до вимог Порядку фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення за рахунок субвенцій з державного бюджету, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 4 березня 2002 року № 256.
— Чи є певні терміни для таких перерахувань?
— Відповідно до чинного законодавства терміни перерахування «дитячої» субвенції місцевим бюджетам встановлені до 10 та до 25 числа кожного місяця. Казначейство, не чекаючи граничних термінів перерахування коштів, перераховує субвенцію на рахунки фінансових органів обласних державних адміністрацій відповідних місцевих бюджетів щомісячно п’ятого та двадцятого числа, одразу після отримання від фінансових органів інформації щодо фактично нарахованих сум допомог. Якщо зазначені дати припадають на вихідні дні, кошти перераховуються першого ж робочого дня, що, відповідно, настає після зазначених дат.
Ці кошти розподіляються обласними фінансовими органами між місцевими бюджетами областей на підставі платіжних доручень, які надаються до органів Казначейства. Отримавши платіжні доручення, органи Казначейства того ж дня перераховують кошти субвенції на рахунки фінансових органів нижчого рівня — районних державних адміністрацій. Після цього, на підставі розпоряджень районних фінансових органів кошти потрапляють на рахунки управлінь соціального захисту населення районних та міських державних адміністрацій. І вже на підставі платіжних доручень управлінь соціального захисту населення, кошти перераховуються Українському державному підприємству поштового зв’язку «Укрпошта» та уповноваженим банкам згідно з Порядком призначення і виплати державної допомоги сім’ям з дітьми.
Усі зазначені операції проводяться органами Казначейства протягом того операційного дня, коли отримані документи. Про проведені операції оперативно повідомляються фінансові органи та управління соціального захисту населення та надаються виписки з відповідних рахунків.
Згідно з чинним законодавством, виплати отримувачам соціальних допомог повинні бути проведені не пізніше, ніж на восьмий день після перерахування Казначейством субвенції з державного бюджету обласним бюджетам. Як бачите, все відбувається за чітким, вивіреним порядком.
На «гарячу» телефонну лінію Казначейства досить часто звертаються люди з проханням відповісти, чи перераховані кошти на їхнє ім’я. Принагідно поясню, що інформація стосовно фактично нарахованих допомог надається Казначейству загальною сумою по області без розподілу за видами допомог та отримувачами. Персоніфікований облік отримувачів допомог здійснюють відповідні органи соціального захисту населення. У цьому випадку, таким громадянам потрібно звернутися безпосередньо до управлінь соціального захисту населення у районах та містах.
— Які суми з державного бюджету перераховані на виплату допомог сім’ям з дітьми Донецької, Луганської областей?
— Цю категорію отримувачів допомог в Казначействі, говорячи між собою, лагідно називають «мамочками». Так от, з початку року станом на 10 червня 2016 року місцевим бюджетам Донецької області перераховано субвенцію на виплату допомог сім’ям з дітьми у сумі 1 046,4 млн. грн, Луганської — 348,4 млн. гривень. Це перерахування відбулося 6 червня цього року і забезпечує 100% суми, заявленої органами соціального захисту. Для порівняння наведу такі дані: у відповідному періоді минулого року на зазначені цілі до Донецької області було перераховано 941,4 млн. грн., до Луганської — 317,1 млн. грн.
Другий транш цієї субвенції за червень місяць буде перераховано Казначейством 21 числа, відповідно до уточненої інформації фінансових органів про фактично нараховані у поточному місяці суми допомог.
Зауважу, що ці кошти спрямовуються на здійснення соціальних виплат лише на підконтрольні українській владі території.
Кошти субвенції на виплату соціальних допомог бюджетам тих міст і районів Донецької та Луганської областей, які не контролюються українською владою, тимчасово не перераховуються. Перерахування буде здійснюватися після повернення цієї території під контроль органів державної влади України та надання Казначейству інформації стосовно зобов’язань щодо фактично нарахованих сум допомог.
Отримання соціальних допомог можливе у разі переміщення людини на контрольовану українською владою територію, де вона має стати на облік в органах соціального захисту населення, подати заяву про виплату соціальної допомоги до Управління праці та соціального захисту населення, яке знаходиться на території, де органи державної влади здійснюють свої повноваження в повному обсязі. Це передбачено пунктом 8 Тимчасового порядку фінансування бюджетних установ, здійснення соціальних виплат населенню та надання фінансової підтримки окремим підприємствам і організаціям Донецької та Луганської областей.
— Тетяно Ярославівно, чи вистачить у державній казні коштів для здійснення виплат вимушеним переселенцям?
— Скажу тверде «так». Такі виплати затверджені Законом України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» і, відповідно до вимог Бюджетного кодексу, є захищеними видатками. Отже, виплати вимушеним переселенцям — першочергові та захищені.
Водночас наповнення казни залежить від багатьох чинників та джерел. Це, зокрема, щоденні надходження податків, зборів та інших обов’язкових платежів до державного і місцевого бюджетів, щоденні надходження від Єдиного соціального внеску, кошти, що перераховуються Національним банком України тощо.
Середньоденні залишки коштів, що наявні на єдиному казначейському рахунку, складають 16,7 млрд. грн. Це дозволяє нині і дасть змогу у майбутьньому своєчасно та в повному обсязі здійснювати розрахунки за платіжними дорученнями бюджетних установ та інших клієнтів, що обслуговуються в органах Казначейства, а також проводити інші платежі, передбачені законодавством.

Записала Олена ІВАНОВА-СОЛОДОВНІКОВА.