Леонід ЄМЕЦЬ, член Конституційної комісії, перший заступник голови Комітету Верховної Ради України з питань правової політики та правосуддя (фракція «Народний фронт»):
— Конституція — це базовий, Основний Закон, правила, які держава і громада встановлюють між собою. Конституція 1996 року була потужною і новаторською в плані ідей демократії європейського, а не радянського суспільства, проте окремі питання потребують додаткового врегулювання. Наприклад, перелік обставин, за яких може бути звільнено суддю, у чинній Конституції 1996 року є недостатнім для сьогоднішніх реалій. Зокрема, в питанні щодо невідповідності майнового стану судді задекларованим статкам, і за старою Конституцією це не могло стати підставою для його звільнення. До речі, в 1996 році судочинство, якість правосуддя були на порядок вищі, ніж те, що бачимо останніми роками. Режим Януковича через тотальну корупцію зміг спотворити майже всі державні інститути — судову владу, виконавчу. Тож деякі речі, які в 1996-му сприймалися як само собою зрозумілі, сьогодні потребують встановлення запобіжників. Тому суддя має постійно звітувати про свій майновий стан, щоб він відповідав його доходам, інакше отримаємо суддів-хабарників із сирітськими деклараціями і яхтами та віллами у його родичів. Те саме стосується й недоторканності — депутатської та суддівської. Якщо за часів Кучми чи Януковича депутатська недоторканність була гарантією того, що опозиційний депутат не опиниться в тюрмі за незаконним звинуваченням, то сьогодні ситуація з точністю до навпаки: злочинці та хабарники переховуються в парламенті за депутатською недоторканністю та уникають відповідальності. Яскравий приклад — народний депутат Онищенко, щодо якого є подання на арешт. Формально і юридично у нього є 16 днів для того, щоб спокійно виїхати за межі України та вивезти все майно. Такі позиції потребують врегулювання.
Це не означає, що Конституція 1996 року була погана, це був суспільний договір, що робимо й нині, змінюючи Конституцію частинами. Але реалії такі, що один пункт про особливості здійснення самоврядування на окремих територіях Луганської та Донецької областей може зупинити всі зміни до Конституції в частині децентралізації. А якби це було разом із судовою реформою, ми б її не побачили ще дуже довго. У часи війни вирішуємо ті питання, які є першочерговими, такі як судова реформа. І дуже сподіваюся, що пункт про особливості територій буде вилучено із загального переліку питань.