Інформаційні повідомлення про аварії на залізничних переїздах вже майже звичні для українців. Трагедії стаються практично у всіх регіонах — що дає змогу стверджувати про системність. За наявною інформацією, щорічно на переїздах стається близько півсотні ДТП. Найкривавішою була трагедія 2010 року під Марганцем Дніпропетровської області, яка забрала життя 45 осіб. А зовсім нещодавно в схожому ДТП на Сумщині загинуло ще дванадцятеро наших співгромадян.

Як правило, винними призначаються водії. Водночас приблизно півтори тисячі із наявних у країні 5,5 тисячі переїздів не обладнані світловою і звуковою сигналізацією, не мають навіть шлагбаумів. Про будівництво шляхопроводів, які б уберегли учасників руху, чиновники вже навіть не говорять.
Ситуація з безпекою на залізничних переїздах стала темою для обговорення під час круглого столу у дніпропетровській філії Інституту Горшеніна. Свою думку висловили і керівники Придніпровської залізниці, і співробітники контролюючих органів.
Те, що безліч переїздів експлуатуються із серйозними порушеннями, приховати вже неможливо. Тільки за минулий рік співробітники обласної Державтоінспекції видали власникам переїздів близько двохсот приписів про усунення порушень. Було складено 243 адміністративні протоколи. Сповіщено й місцеву владу, якій було спрямовано 131 інформаційне повідомлення про те, що підходи до переїздів утримуються не так, як належить. І що в підсумку? Як показали перевірки вже нинішнього року, висновків особливих зроблено не було.
— Уже з початку 2014-го виявлено 109 переїздів з недоліками в утриманні, — розповів старший інспектор облДАІ Руслан Доброродній. — На нинішній час п’ять залізничних переїздів не обладнано відповідно до інструкції.
Можливо, тому ДАІ вирішило переключитися на водіїв. У лютому в області проводять акцію «Залізничний переїзд». І обіцяють під час рейдів посилити контроль над виконанням водіями правил дорожнього руху.
Говорячи на камери, керівництво Придніпровської залізниці обіцяє вжити заходів. Так, цього року планують зробити капремонт на десятьох переїздах на території області, провести укладання сучасних настилів. І обладнати переїзди сигналізацією. От тільки не всі. Пояснюють, що, мовляв, «необхідність обладнання кожного окремо взятого переїзду одним або другим типом сигналізації визначається залежно від інтенсивності руху потягів і автотранспорту».
Залізничники заявляють про додаткові заходи на ділянках руху поїздів зі швидкістю до 160 км/год — таких в області близько півсотні. Тут установлюються додаткові шлагбауми, застосовуються загороджувально-бар’єрні установки, обладнаються автоматичні засоби безпеки.
— Також ми впроваджуємо практику відеоспостереження на переїздах, — розповів начальник служби шляху Придніпровської залізниці Валентин Коблик. — Зазначу, що рівень дисциплінованості водіїв останніми роками почав підвищуватися».
Потрібен захист від «дурня»
У Придніпровській залізниці традиційно заявляють про велике значення в забезпеченні безпеки роз’яснювальної роботи з населенням. А тому було надруковано й роздано громадянам понад мільйон інформаційних буклетів. Про небезпеку водіїв попереджають з інформаційних щитів, установлених на переїздах із черговими працівниками. Також виготовляють попереджувальні ролики, які транслюють на вокзалах, у поїздах і на регіональних телеканалах.
— Завдяки заходам, що вживають, останніми роками намітилася тенденція до зниження кількості дорожньо-транспортних пригод на переїздах і травматизму від них, — вважає керівник апарату безпеки руху поїздів і автотранспорту Придніпровської залізниці Юрій Піскун. — Однак за ефективністю жодний технічний засіб не можна порівняти з дисциплінованістю водіїв.
Транспортники за кожної зручної нагоди нагадують водіям про покарання. Про те, що за нехтування елементарними правилами порушникам на залізничних переїздах загрожує штраф від 340 до 425 гривень. Перебування на переїзді в той момент, коли це заборонено, коштуватиме від 850 до 1190 гривень із можливим вилученням транспортного засобу. Також можна втратити права на строк від півроку до року або опинитися на десять днів за ґратами.
При цьому про відповідальність тих, хто зобов’язаний забезпечувати безпечний режим пересування транспорту, але на приписи тієї ж ДАІ не реагує, воліють замовчувати. І на тлі інформаційних повідомлень про ДТП на переїздах, жертви і справедливо покараних водіїв відомостей про притягнення до відповідальності чиновників практично не спостерігається.
Телесюжети й публікації дедалі частіше нагадують зведення з фронту. От тільки незрозуміло, хто ж все-таки «партизанить» на наших дорогах.
Фото Сергія КОВАЛЬЧУКА (із архіву «Голосу України»).
ДОВІДКА
У межах Дніпропетровської області на балансі Придніпровської залізниці перебуває 222 переїзди, 58 із яких обслуговуються черговими працівниками й обладнані шлагбаумами. За останні три роки виконано капітальний ремонт 42 переїздів.