«Голос України» розпочинає серію матеріалів про підсумки роботи парламентських комітетів упродовж четвертої сесії Верховної Ради України восьмого скликання. Чемпіоном за вируванням пристрастей і кількістю засідань, які завжди тривали дуже бурхливо, аж до перепалок і бійок, і транслювалися у прямому ефірі за участю десятків телекамер і журналістів, є Комітет з питань запобігання і протидії корупції.

Про роботу антикорупційного комітету розповідає його голова Єгор СОБОЛЄВ:

— Оцінювати роботу комітету, звісно, мають виборці. Перше наше завдання — аналізувати, чи є корупція у тих рішеннях, які пропонуються Верховній Раді. Ми виявили корупційні фактори у 110 законопроектах, тобто в кожному десятому проекті закону, який пропонувався парламенту. І жоден із них не став законом. Це основне досягнення нашого комітету. Ми заблокували корупцію у всіх рішеннях парламенту, де її побачили. Висновок нашого комітету, що законопроект є «корупціогенним», означає, що він не знаходить підтримки в залі, не голосує «Самопоміч» і ще частина депутатів.

Також ми підготували декілька нових законів, зокрема, зробили можливим запуск законодавства про відкритість декларацій посадовців в Інтернеті, так зване електронне декларування. Ідея полягає в тому, щоби всі, хто працює на державу, включно із суддями, прокурорами, депутатами, міністрами, повідомляли через Інтернет про свої статки, скільки вони заробили, і ця інформація є відкритою для громадян. А брехня в таких деклараціях має каратися аж до позбавлення волі та спеціальної конфіскації такого майна. Також ми створили законодавство, яке дозволяє навести лад в управлінні арештованим майном. Зараз є дуже багато майна, яке арештовується під час слідства, але потім повертається тим самим людям, у яких воно було арештовано, через підставні компанії. І ми створили закон про Агентство з управління арештованим майном, яке буде державним органом, відповідальним за зберігання та управління таким майном. Агентство зобов’язане в Інтернеті вести реєстр всього, що арештовується суддями за поданнями прокурорів і слідчих в усіх кримінальних справах. Це — великий антикорупційний крок.

Інші важливі закони ми ухвалили ще торік, на попередніх сесіях Верховної Ради. Тому на цій сесії приділяли дуже багато уваги парламентському контролю, як ці закони втілюються. Зокрема, закон про Антикорупційне бюро і Антикорупційну прокуратуру. Вони вже зіп’ялися на ноги, зняли недоторканність за їхнім поданням із народного депутата (Олександр Онищенко. — Ред.), військовий прокурор Костянтин Кулик звинувачується у незаконному збагаченні. І цьому сприяло законодавство, яке ми створили.

Те, що немає ще жодного судового вироку — Антикорупційне бюро запрацювало лише в грудні минулого року, мати вироки в липні — це нереально і означало би халтуру.

Наш комітет не раз розглядав відкритість реєстрів власності. Відповідне законодавство було ухвалено торік, що є важливим антикорупційним кроком. І зараз більшість громадян мають доступ до інформації, кому що належить із землі, будинків, автомобілів. Це важливо і для журналістів, громадських антикорупційних організацій. В електронних реєстрах є вся інформація щодо угод, які було укладено після 2013 року, і щодня у разі продажу тієї чи іншої ділянки землі чи квартири інформація поновлюється. Коли така інформація зберігалася на паперах, це була велика біда і великий корупційний механізм. А коли вже є електронний реєстр і він відкритий — це величезна антикорупційна профілактика. Навіть захист від рейдерства — бо тепер кожен громадянин може зайти до реєстру і переконатися, що його квартира і далі належить  йому, так само, як і його земля. Тоді як на паперових документах дуже часто виявлялося по-іншому. А кого немає в реєстрі — він має право, згідно із законом, подати заяву до Міністерства юстиції й відповідна інформація з’явиться у реєстрі.

Ще один важливий крок — закон про закупівлю ліків за участю міжнародних організацій. Ми приділяли і приділяємо дуже багато уваги цьому питанню, щоби закупівлі відбулися якомога в більших обсягах. За останніми даними, те, що ми передали закупівлю ліків міжнародним організаціям, зекономило для платників податків 40 відсотків коштів. Це означає, що на 40 відсотків більше хворі зможуть отримати ліки за рахунок держави. І це дуже важливий антикорупційний наслідок закону.

Ще один напрямок, який контролюємо, — встановлення відеокамер на дорогах. Ми дуже довго смикали уряд, і вже зараз Володимира Гройсмана, і нарешті МВС розпочало це проводити у вигляді експерименту. Дуже важливо, щоби камери якомога швидше з’явилися на всіх дорогах.

Наш комітет — напевне, чемпіон за кількістю засідань. Однак, як і раніше, наше прокляття — дефіцит посадовців, які готові втілювати нове антикорупційне законодавство. І дефіцит прокурорів і суддів, які готові карати тих посадовців, які саботують виконання антикорупційних законів. Я дуже просив парламент, щоби після вигнання Віктора Шокіна новий Генеральний прокурор був обраний за процедурою відкритого конкурсу. Але всі були свідками того, як за шість годин Генпрокурором зробили голову фракції БПП Юрія Луценка.

Усі засідання, слухання, які проводить наш комітет, якраз і робляться для того, щоби ті посадовці, які з першого чи другого разу не зрозуміли, не змогли ухилитися від відповідальності. Заарештовані ТОП-корупціонери Антикорупційним бюро, сотні посадовців, які тепер змушені пояснювати появу свого майна або тікати з насиджених посад, ліки, які тепер закуповуються дешевше, відеокамери, які почали встановлюватися на дорогах, — це все результати роботи нашого комітету.

Нині найближче завдання — надати НАБУ право на власне прослуховування без СБУ, щоби не було витоків. Бо СБУ дуже часто сама перебуває під впливом корупціонерів. А велике завдання, яке стоїть перед нами, —створення спеціалізованого антикорупційного суду. Ми виступаємо за те, щоб такий суд було створено із іноземних суддів, які на правах суду присяжних судитимуть наших ТОП-корупціонерів. Маємо орієнтуватися на Гватемалу, де створення міжнародного трибуналу привело за грати президента, половину парламенту і багатьох керівників правоохоронних органів. Але боротьба за створення антикорупційного суду буде дуже велика. Не виключаю, що і законопроект про створення антикорупційного суду віддадуть не нашому комітетові, а комітету з питань правової політики, який очолює представник БПП.

Записала Анна ШЕВЧЕНКО.

ФАКТ

Реанімаційний пакет реформ серед здобутків минулого парламентського сезону визначив ухвалення таких антикорупційних законопроектів:

— законопроект № 4054 щодо вдосконалення процедури арешту майна та інституту спеціальної конфіскації;

— законопроект № 4055 щодо Національного агентства України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів;

— законопроект № 4484 про спрощену реєстрацію ліків із США, Японії, Австралії, Канади та ЄС;

— законопроект № 4288 про особливості здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для гарантованого забезпечення потреб оборони.

СТАТИСТИКА

У період лютого—липня 2016 року проведено 23 засідання комітету, в тому числі виїзне засідання, розглянуто 167 питань. Із семи законопроектів, щодо яких комітет було визначено головним, два вже набули статусу Закону. 83 законопроекти визнано такими, що містять корупціогенні фактори та не відповідають вимогам антикорупційного законодавства.