Темпи морського експорту зерна з України з початку місяця істотно знизилися. За першу декаду березня, згідно з інформацією «ПроАгро», портовики відправили 503,6 тисячі тонн зернових. Водночас у лютому за такий же період було вивезено понад 887 тисяч тонн.

Картина відвантаження зернових по портах — тривожна. За першу декаду березня, за попередніми даними, Херсонським, Миколаївським і Севастопольським портами на експорт не було відправлено жодної тонни зерна. Обсяги перевалки Дніпро-Бузьким портом за цей час скоротилися ледве не втричі (33 тис. т проти 83,9 тис. т за першу декаду лютого), майже удвічі — портом Рені, на 10 відсотків — Іллічівським, зазначає «ПроАгро». Єдиний порт, який у першій декаді березня наростив експортні відвантаження — Одеський, де переробили 155 тисяч тонн зерна проти 81 тисячі.

Така ситуація, вважають експерти, цілком закономірна. В умовах значної девальвації гривні сільгоспвиробники скоротили пропозиції зерна на внутрішньому ринку до мінімуму, чекаючи на подальший розвиток подій. У цей час аграрії дедалі частіше виставляють на продаж лише невеликі машинні партії для мінімального поповнення своїх обігових коштів. А така кількість мало цікавить експортерів, яким зручніше провадити закупівлі великих обсягів. Саме скорочення пропозиції зерна може бути основною причиною гальмування експорту. Ті ж партії, які нині у портах пропонуються, дуже швидко знаходять свого покупця — експортний попит залишається високим.

Імовірне скорочення обсягів поставок зернових з нашої країни викликає занепокоєння і серед західних трейдерів. Свідченням того є різке зростання біржових котирувань зернових і олійних на ф’ючерсних біржах світу в окремі дні. Тривога торговців, зазначає «ПроАгро», пов’язана не тільки з порушеннями в роботі експортної зернової логістики України, а й з можливими дефолтами по контрактах у зв’язку з девальвацією гривні й стримуванням продажів зерна агропідприємствами, які сподіваються на вищі ціни.